۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
ملاک انتخاب شهردار شهرکرد چیست؟

یک کارشناس شهرسازی ملاک‌های انتخاب شهردار شهرکرد را تشریح کرد.

فروغ کریمی دهکردی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اعضای شورای شهر شهرکرد در انتخاب شهردار باید فردی را برگزینند که رشته مرتبط با مدیریت شهری داشته باشد.

وی افزود: بسیار مشاهده شده که به ویژه در شهرهای کوچک‌تر شهردار و شورای شهر رشته مرتبط با کارشان ندارند و نمی‌دانند طرح‌های تفصیلی و جامع چه هستند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: حتی نمونه‌ای بود که شهردار و شورای شهر یکبار هم طرح تفصیلی شهر را مطالعه نکردند در حالی که وظیفه آنها بود و شورای شهر هم نمی‌دانست دقیقاً طرح تفصیلی چه چیزی است و اعضای شورا نمی‌دانستند ضوابط و نوع کاربری باید به چه شکل باشد.

وی ادامه داد: در برخی شهرها، اعضای شورا نمی‌دانند حریم به چه صورت است، کجا باید رعایت شود و کجا باید استعلام شود؛ وجود این موارد در شورای شهر به عنوان تصمیم گیرنده در مدیریت شهری در بسیاری امور یک خلأ اطلاعاتی بزرگ محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: شهردار باید در مدیریت شهری متخصص باشد تا بتواند مشکلات شهر را رصد کرده و به بهترین نحو راه‌حل برای آن‌ها ارائه دهد؛ امری که برای مثال یک دکترای اقتصاد یا ادبیات در صورتی که اطلاعات کافی از موازین شهری نباشند بسیار بعید است.

این کارشناس شهرسازی سابقه انجام کارهای اجرایی را از دیگر شاخص‌ها برای انتخاب شهردار دانست و گفت: شورای شهر باید این موضوع را مد نظر قرار دهد زیرا از عوامل مهم است و شهردار باید به امور اجرایی آگاهی داشته باشد.

کریمی دهکردی با تاکید بر اینکه اجرایی بودن به تئوری بودن در یک شهردار اولویت دارد، خاطرنشان کرد: اکنون برای انتخاب افرادی که برای شورای شهر نامزد می‌شوند آزمونی وجود ندارد اگر بود حداقل میزان اطلاعات آنها در خصوص شهر سنجیده می‌شد.

وی اضافه کرد: حال که آزمونی نیست باید توسط خود شورای شهر جلسات توجیهی و آموزشی برای اعضا برگزار شود تا در اداره امور شهر کمتر دچار خطا شوند.

کریمی دهکردی تاکید کرد: گاهی شهرداران و شورای شهر هیچ تسلطی بر قوانین شهری ندارند لذا برای انتخاب شهردار هم باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مطالعه کتاب قوانین شهری برای افرادی که از لحاظ تحصیلی، آموخته‌های مرتبط با مدیریت شهری ندارند لازم است.

کریمی دهکردی اظهار کرد: مدیر و مدبر بودن شهردار بسیار مهم است همچنین باید زمینه کار مدیریتی داشته باشد و بداند چطور کار را به عوامل شهرداری ارجاع دهد و افراد مدبر را در پست‌های مختلف قرار دهد تا اقدامات پیش رود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: شهردار باید در عین عملگرایی با رویکرد علمی به شهر نگاه کند چون شرایط کنونی فرصت برای آزمون خطا نیست اما اکثراً شهرداران همین کار را می‌کنند لذا باید امور به صورت کارشناسی بررسی شود و این امر بسیار حائز اهمیت باشد.

وی گفت: شهرداری‌ها باید جدیدترین امکانات شهری در راستای تحقق شهر هوشمند که تأثیر بسزایی در مهار شیوع کرونا دارد فراهم کنند؛ رویکرد مدیریتی شهردار باید انسان محور باشد نه خودرومحور و زمینه ایجاد نشاط اجتماعی در زندگی مردم را فراهم کند.

کد خبر 513516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.