فرسودگی نیمی از تاکسی‌های تهران/ ماجرای بیمه تاکسیران‌ها به کجا رسید؟

۸۰ هزار تاکسی در تهران فعال است. بیش از نیمی از تاکسی‌ها فرسوده است. عضو شورای شهر تهران می گوید برنامه های برای نوسازی ناوگان داریم.

به گزارش ایمنا، سالهاست که ناوگان تاکسیرانی به خوبی نوسازی نشده است و مشکلات زیادی تاکسیرانان در این زمینه داشته‌اند. بیش از ۸۰ هزار تاکسیران در تهران فعالیت می‌کند و بخش عمده‌ای از تاکسی‌ها فرسوده است. در سال‌های گذشته مدام وعده نوسازی تاکسی‌ها داده می‌شد، اما این امر محقق نشد. بعد از رایزنی‌های صورت گرفته با بانک‌های عامل و گذاشتن تسهیلات قرار شد که در سال جاری بیش از ۱۰ هزار تاکسی نوسازی شود.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که در سال جاری ۱۰ تا ۱۵ هزار تاکسی نوسازی شود.

وی همچنین گفته بود که ۴۰ هزار از ۸۰ هزار تاکسی شهر تهران کاملاً فرسوده و نیازمند بازسازی است.

البته طرح نوسازی ۱۰ هزار تاکسی طی مراسمی صورت گرفت و در آن مراسم علاوه بر تاکسی، تفاهم‌نامه ۳۱ رام قطار مترو هم در دستورکار بود.

روند نوسازی در حال انجام است / مشکل ایجاد شده از سمت ایران خودرو است

بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره نوسازی در دستورکار قرار گرفت. محمد روشنی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره گفت: روند نوسازی در حال انجام است، اما مشکلی که برای رانندگان تاکسی ایجاد شده از سمت ایران‌خودروست و افزایش قیمت خودروهاست.

وی ادامه داد: متأسفانه ایران‌خودرو افزایش قیمت جدیدی را روی خودروهای سمند و پژو داشته است و قیمت سمند از ۱۰۸ میلیون تومان به ۱۲۳ میلیون و قیمت خودروی پژو از ۱۱۸ میلیون به ۱۳۶ میلیون تومان افزایش یافته است.

رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: قرار شهرداری با ایران‌خودرو بر ثبات و عدم افزایش قیمت خودروها بود. مدیریت شهری طی جلساتی با مدیران ایران خودرو صحبت کرد تا قیمت‌ها افزایش چندانی نداشته باشد، چرا که رانندگان تاکسی در این دوران اقتصادی، از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار نیستند و شیوع کرونا درآمد آنها را بسیار کاهش داده است.

متأسفانه برای خودروها حدود ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت رخ داده است

وی به وعده مدیران ایران‌خودرو مبنی بر افزایش قیمت حداکثر سه میلیون تومانی خودروهای ویژه تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: متأسفانه برای خودروها حدود ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت رخ داده است که با اعتراضات رانندگان تاکسی مواجه شدیم.

روشنی با تأکید بر این موضوع که وام شهرداری به هر راننده تاکسی ۹۰ میلیون تومان با کارمزد چهار درصد است، گفت: راننده تاکسی به سختی می‌تواند منابع بیشتری برای نوسازی تاکسی خود جمع‌آوری و پرداخت کند. روند نوسازی به علت افزایش قیمت‌ها متوقف نمی‌شود اما شهرداری هم امکان افزایش وام بیشتری به رانندگان تاکسی ندارد.

وی تأکید کرد که رانندگان تاکسی علاوه بر دریافت وام ۹۰ میلیون تومانی، بخشی از هزینه نوسازی خودروی خود را از طریق اسقاط خودروی فرسوده به دست می‌آورند اما مجبور هستند که باقی مبلغ را از طریق قرض و وام جمع‌آوری کنند.

روشنی ادامه داد: نوسازی تاکسی فرسوده امسال برای رانندگان تاکسی بسیار روند سختی در پی خواهد داشت که چرا که درآمد این قشر بسیار کاهش پیدا کرده است.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره اینکه چه تعداد تاکسی تا پایان سال نوسازی می‌شود، گفت: اگر علاوه بر تبصره ۱۸ ماده ۱۲ هم محقق شود، ممکن است که تا پایان سال ۲۰ هزار تاکسی فرسوده نوسازی شود، در غیر این صورت پیش‌بینی ما ۱۵ هزار دستگاه تاکسی است.

بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌ها به سن فرسودگی رسیده‌اند

چند روزی است که مدیریت جدید شهری فعالیت خود را آغاز کرده است و مدیران تأکید دارند که باید نوسازی ناوگان تاکسی‌ها در دستورکار قرار گیرد. سید جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: ناوگان تاکسیرانی بسیار فرسوده است و بیش از ۵۰ درصد تاکسی‌ها به سن فرسودگی رسیده‌اند و از این موضوع هم مسافر و هم راننده ناراضی هستند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی و دوگانه‌سوز بودن برخی از تاکسی‌ها، ماشین‌ها دچار مشکل می‌شوند. ما باید با دولت مذاکره کنیم تا نوسازی انجام شود.

تشکری اضافه کرد: البته تلاش می‌کنیم که تاکسی‌ها با کیفیت بالاتری باشند یا تاکسی با دنده اتومات بیاید و علاوه بر برندهای تاکسی‌های فعلی از برندهای خودروهای دیگر که تولید داخل هستند و کیفیت خوبی هم دارند در تاکسیرانی استفاده کنیم.

وی به قیمت بالای خودرو هم اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه با دولت رایزنی کنیم که بتوانیم تاکسی‌ها را نوسازی کنیم و بیش از ۴۰ هزار تاکسی به سن فرسودگی رسیدند.

عضو شورای ششم شهر تهران در ادامه به بیمه رانندگان تاکسی اشاره کرد و گفت: از سال ۹۲ رانندگان جدید از تسهیلات بیمه محروم شدند، حال پیگیری می‌کنیم تا مشکل بیمه هم برطرف شود.

در بهمن سال گذشته هم محمد علیخانی عضو شورای پنجم شهر تهران در خصوص تاکسیرانی گفته بود که خودروسازان از تحویل تاکسی‌ها امتناع کردند و مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد تا نوسازی طبق برنامه پیش نرود. این در حالی است که ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی تهران فرسوده است.

وی در بهمن سال گذشته گفت: مقصر شهرداری نبوده است، چرا که شهرداری باعث مشکلات اقتصادی کشور نیست و شهرداری نمی‌تواند خودروساز را مجبور کند تا قیمت خودرو را افزایش ندهند و یا کسی را مجبور کنند که نسبت به تعویض وسیله نقلیه خود اقدام کند چرا که اجبار برای زمانی است که برنامه مدونی تدوین و از پیش تعیین شود که در یک بازه زمانی برای مثال سه تا پنج سال حق تردد به خودروی غیر برقی داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اینگونه برنامه‌ریزی مصوب می‌تواند تکلیف همه را روشن کند، گفت: این کار یک ضمانت اجرایی خواهد بود و در یک بازه زمانی پنج‌ساله به مردم فرصت جایگزینی موتور و یا خودروی برقی داده می‌شود و همچنین زمینه برای سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان وسایل حمل و نقل برقی ایجاد می‌شود.

تهران حداقل ۹ هزار اتوبوس برقی، ۱۲ خط مترو و ۲۵۰ ایستگاه

در روزهای پایانی مدیریت پنجم شهری، محسن هاشمی رئیس شورای پنجم شهر تهران خواستار این شد که شورای بعدی مسائل حمل و نقل عمومی را پیگیری کند. موضوع آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی باید جدی‌تر از همیشه پیگیری شود و تهران باید به حداقل ۹ هزار اتوبوس برقی، ۱۲ خط مترو و ۲۵۰ ایستگاه برسد و در حال حاضر حداقل دو هزار واگن داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در چهار سال گذشته دولت به وظایف قانونی خود در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی به خوبی عمل نکرد و بسیاری از فعالیت‌ها انجام نشد، حال مدیران جدید معتقدند که باید برای رفع آلودگی هوا و ترافیک، حمل و نقل عمومی توسعه یابد.

منبع: فارس

کد خبر 513511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.