اطلاعات شهر باید به صورت لحظه‌ای رصد شود

یک دکترای شهرسازی گفت: روند تهیه طرح‌های شهری با توجه به تغییر شرایط شهرهای امروزی نیازمند تغییر و بازنگری است تا بتوانند خود را در هر لحظه با رفع نیازهای روز همگام کرده و پاسخ مناسبی به نیازهای شهروندان بدهند در غیر اینصورت هزینه و زمان صرف شده برای تهیه طرح‌های شهری هدر می‌رود.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه روند تهیه طرح‌های توسعه شهری نیازمند بازنگری است، اظهار کرد: درصد زیادی از هزینه‌های تهیه و تدوین طرح‌های شهری به دلیل فرآیند نادرست تهیه آن‌ها هدر می‌رود لذا روند تهیه طرح‌های شهری نیازمند بازنگری است.

وی افزود: مدت زمان در نظر گرفته شده برای تهیه طرح‌های شهری به خصوص طرح جامع شهر بسیار زیاد است که یکی از دلایل آن حجم بالای اطلاعات مورد نیاز است و مشاور طرح باید زمان زیادی را برای جمع آوری آن‌ها صرف کند.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: تغییر نظام و ساختار تهیه طرح‌های توسعه شهر به راحتی ممکن نیست چرا که این سیاست‌ها در نظام شهری ایران از بالا به پایین بوده و تغییر این ساختار نیازمند بسترسازی در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت است.

وی با بیان اینکه در چنین نظامی قاعدتاً در نظر داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد هر شهر چندان ممکن نیست، اضافه کرد: در نظر نداشتن شرایط و ظرفیت‌های هر شهر زمینه را برای شکست طرح‌های شهری هم در مرحله تدوین و هم در مرحله اجرا فراهم می‌کند لذا تعیین چشم اندازی مناسب و جامع برای شهرها و لحاظ کردن این چشم‌انداز در روند طرح‌های شهری موجب افزایش تحقق‌پذیری طرح‌ها می‌شود.

شبانی تاکید کرد: به منظور شناسایی و تحلیل روندهای شهری راهکارهای مختلفی وجود دارد به طور مثال الگوهای رشد نمایی جمعیت یک شهر را طی یک بازه زمانی نشان می‌دهد و برای سال‌های آینده پیش بینی می‌کند که بسیار می‌تواند در روند تهیه صحیح طرح‌ها مؤثر باشد زیرا آمار جمعیت از جمله شاخصه‌های بسیار تأثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه منطق نگاه به مسائل شهر باید تغییر کند، گفت: شهرهای امروزی پیچیده و چند لایه هستند و ابعاد مختلفی از جمله بعد فرهنگی، اجتماعی زیست محیطی و کالبدی را در برمی‌گیرند لذا نیاز است اطلاعات شهر لحظه‌ای رصد شده و ارزیابی شود.

کد خبر 512894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.