رضایی: ملت ونزوئلا به الگویی برای مردم آمریکای جنوبی تبدیل شده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ملت ونزوئلا به ملتی انقلابی و الگویی برای مردم آمریکای جنوبی تبدیل شده است.

به گزارش ایمنا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر روز پنجشنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ با علی بن احمد زائد، وزیر صنعت و تجارت قطر و ریکادو مندز، معاون رئیس جمهور ونزوئلا به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو گرد.

رضایی ضمن خوش آمدگویی به هیأت قطری، گفت: روابط ایران و قطر، برادرانه است و در سایه این روابط برادرانه می‌توانیم به صلح، امنیت، رونق و رفاه در منطقه کمک کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارتباط میان کشورهای مسلمان منطقه را موضوعی کلیدی و کارگشا خواند و افزود: ایران در چهاردهه گذشته ثابت کرده است که از همکاری با کشورهای منطقه بویژه همسایگان جنوبی خود استقبال می‌کند.

وی افزود: ایران و قطر بارها در فراز و نشیب رویدادها و حوادث در کنار یکدیگر به ثبات منطقه کمک رسانده‌اند. ما در زمانی که قطر بی دلیل تحت فشار قرار گرفته بود محاصره قطر را کنار زدیم و بی منت کمک کردیم و معتقدیم اگر این حضور مؤثر و برادرانه تداوم یابد، رونق و آرامش در کشورهای اسلامی تحقق پیدا می‌کند.

رضایی به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر ایران و تجارت مستقیم ایران و قطر اشاره کرد و گفت: شما می‌توانید در رونق بنادر ایران بویژه در استان بوشهر و خوزستان سرمایه‌گذاری کنید و یقین دارم توسعه تجارت قطر با ایران، به نفع منطقه خواهد بود. ایران دسترسی شما را به بازارهای شمالی و منطقه قفقاز فراهم می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان از طرف قطری دعوت کرد تا در فرصتی دیگر با سفر به ایران، زمینه‌های جدید سرمایه‌گذاری و همکاری را بررسی کند.

علی بن احمد زائد، وزیر صنعت و تجارت قطر نیز با قدردانی از پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از توسعه روابط دو جانبه گفت: امیدوارم به زودی در قطر، میزبان کمیسیون مشترک تجاری دو کشور باشیم و ارتباطات تهران و دوحه در عرصه‌های گوناگون بویژه در انتقال برق و سرمایه‌گذاری های مشترک توسعه پیدا کند.

همچنین محسن رضایی، در دیدار با معاون رئیس جمهور ونزوئلا ضمن خوش آمدگویی به هیأت ونزوئلایی گفت: ملت ونزوئلا به ملتی انقلابی و الگویی برای مردم آمریکای جنوبی تبدیل شده است. قلب‌های دو ملت و افکارمان به یکدیگر نزدیک است. دستاوردهای شما در سختی‌های اخیر بزرگ بوده است. ما دخالت در امور داخلی ونزوئلا و تحریم‌های ظالمانه را هیچگاه قبول نکردیم. ما صد سال است که با استعمار می‌جنگیم. ما توانستیم انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها را بیرون کنیم و تبدیل به قدرتی بزرگ در منطقه شده ایم. شما هم موفق خواهید شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:. ما با همکاری هم می‌توانیم باشگاهی از کشورهای تحریم شده متشکل از پانزده کشوری که مورد تحریم قرار گرفته اند، ایجاد کنیم و برای همکاری‌های بیشتر تصمیم گیری کنیم.

رضایی افزود: استقلال، مقاومت و پیشرفت کشور دوست ونزوئلا برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد و همواره از عزت شما در برابر بدخواهان حمایت خواهیم کرد و امیدواریم که همکاری‌های اقتصادی ما گسترش پیدا کند. ما برای این همکاری‌ها آمادگی کامل داریم. روابط ما نوپا است اما به سرعت می‌تواند رشد پیداکند.

وی افزود: انتخابات مجلس شما نشان داد که ملت ونزوئلا پای آرمان‌های خود ایستاده است. نیروهای انقلابی در ایران تحولات و مقاومت ملت ونزوئلا را دنبال می‌کنند و سلام ما را به جناب آقای مادرو برسانید و به ایشان بگویید که این مقاومت و تلاش منجر به موفقیت خواهد شد.

ریکادو مندز که در رأس هیأتی برای تحلیف آیت الله رئیسی به تهران آمده است، ضمن ابراز خوشحالی از سفر به تهران و ملاقات با محسن رضایی گفت: برای ما مایه مباهات است که با جنابعالی دیدار می‌کنیم. برای ما روابط با ایران و ارتقا آن به بالاترین سطوح اهمیت فراوانی دارد. فاز اول روابط ما از دوران رئیس جمهور فقیدمان هوگوچاوز شروع شد و اکنون ادامه دارد.

وی گفت: ما از فرمانده چاوز آموخته ایم که به ملت ایران بزرگ احترام بگذاریم. مردمان ما برای حفظ استقلال و مفاهیم ضد امپریالیستی ایستادگی کرده اند و در این راه از ناحیه تحریم‌های آمریکا، آسیب‌هایی را متحمل شده ایم.

معاون رئیس جمهور ونزوئلا گفت: امیدواریم دو ملت ایران و ونزوئلا به هم نزدیک تر شوند. ما همواره از همکاری با ایران استقبال می‌کنیم و قدردان همراهی صمیمانه و برادرانه ملت ایران هستیم. روحیه ما برای مقابله با مشکلات بیشتر شده و در کنار شما بر همه سختی‌ها غلبه خواهیم کرد.

در این دیدار آقایان موحد، معاون امور بین الملل مجمع تشخیص، و نظری و زارعی کوشا مدیران کل امور بین الملل و روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت، سفیر ونزوئلا در تهران و مقاماتی از وزارت خارجه و برنامه ریزی دولت ونزوئلا حضور داشتند.

منبع: فارس

کد خبر 512643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.