مبارزه با آلودگی نوری در اسپانیا با نصب لامپ‌های هوشمند خورشیدی

مدیران ماتارو، واقع در استان بارسلون اسپانیا در نظر دارند با نصب سیستم‌های روشنایی جدید به آلودگی نوری در شهر خاتمه دهند و برای تحقق هدف خود لامپ‌هایی هوشمند مورد استفاده قرار دهند که انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ماتارو جامعه‌ای خودکفا به شمار می‌رود که به همین علت، مانند دیگر نقاط صنعتی جهان در معرض آلودگی شدید نوری قرار دارد. البته خبر خوش اینکه مدیران شهر سال گذشته از نصب ۹ سیستم روشنایی هوشمند در یکی از سواحل شهر رونمایی کردند و اکنون قصد دارند در سایر نقاط ماتارو نیز سیستم‌های مشابهی نصب کنند. در این سیستم‌ها انرژی لازم برای روشن نگه داشتن لامپ‌های ال ای دی از نور خورشید تأمین می‌شود که همین امر می‌تواند در کاهش آلودگی نوری نقش مهمی ایفا کند.

بر همین اساس، شهر ماتارو به چهار قلمرو تقسیم می‌شود و بر اساس میزان آسیب‌پذیری نسبت به آلودگی نوری طی ساعات شبانه در اولویت نصب سیستم‌های جدید روشنایی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، میزان فعالیت کاری مردم در یک منطقه و همچنین فضاهای طبیعی موجود در آن نیز برای تعیین اولویت محله برای برخورداری از سیستم‌های جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد شد. جالب است بدانید که سیستم‌های نصب شده در هر منطقه، بسته به ویژگی‌های مخصوص محیط، قابلیت‌های خاص خود را خواهد داشت ضمن اینکه لامپ‌های آن‌ها ساعات مشخصی روشن خواهد ماند.

شهردار ماتارو ادعا کرده است که نصب ۹ سیستم روشنایی جدید هزینه‌ای حدود ۹ هزار و ۵۰۰ یورو در بر داشته اما این سیستم‌ها به سلول‌های خورشیدی پیشرفته‌ای مجهز شده است که امکان عملکرد بهینه آن را فراهم می‌آورد ضمن اینکه باطری‌های لیتیوم تعبیه شده تنظیم روشنایی در هریک را امکان‌پذیر می‌کند. روشنایی این لامپ‌ها تا نیمه شب به اوج خود می‌رسد، از ساعات دوازده شب تا زمان طول خورشید به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و در نهایت به هنگام روشنایی روز پایان می‌یابد.

کد خبر 512436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.