دولت رئیسی برجام را ادامه می دهد؟

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.


به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

دولت رئیسی راهی جز ادامه برجام ندارد

محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولت جدید یا می‌داند یا خواهد فهمید که بدون برجام نه تنها مشکلات سیاست خارجی قابل حل نیست بلکه مشکلات اقتصادی داخلی هم، حل نمی‌شود. در نهایت من فکر می‌کنم دولت آینده یا در کوتاه مدت و یا در میان مدت به این نتیجه می‌رسد که برای حل مشکلات سیاست خارجی و برای از میان برداشتن تحریم‌ها و روابط سیاسی و بانکی، باید مساله حل شود. من فکر می‌کنم بالاخره به این نتیجه می رسند و این کار انجام می‌شود. وی درباره تاکید برخی دلواپسان برای اعلام جرم علیه روحانی با حربه برجام گفت: حرف‌ها و کارهایی که امروز گفته می‌شود و اعلام جرم علیه یک نفر در ادامه همان کارهاست و این رفتار چندان اهمیت ندارد و مهم نیست، اصلاً مگر به این راحتی می‌توان علیه رئیس جمهور یک کشور اعلام جرم کرد؟

عارف: ملت مظلوم را عصبانی نکنید

محمد رضا عارف رئیس پیشین فراکسیون امید نوشت: شرایط کنونی محصول ناامید سازان خیال اندیشِ ضد مصالح ملی و امید سوزان ناوفادار به رأی ملت است؛ واقع بینانه با مسائل روبرو شوید و ملت مظلوم را عصبانی نکنید. محمدرضا عارف نوشت: انقلابی گری به معنای تلاش برای تحدید و تهدید آزادی‌های مردم، انسداد آفرینی در مسیر گردش آزاد اطلاعات و تعمیق شکاف ملت و حاکمیت نیست. شرایط کنونی محصول ناامید سازان خیال اندیشِ ضد مصالح ملی و امید سوزان ناوفادار به رأی ملت است. واقع بینانه با مسائل روبه رو شوید و ملت مظلوم را عصبانی نکنید.

کارگزاران با لاریجانی حزب مشترک تشکیل می‌دهند؟

علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، در خصوص اظهارت لاریجانی مبنی بر تشکیل یک حزب واحد اظهار کرد: تشکیل حزب واحد کار بسیار خوبی است. راه حل برای اصلاح طلبان و اصولگرایان پس از انتخابات این است که هر دو جناح تبدیل به یک حزب فراگیر شوند و همه تشکل‌هایی که متعلق به آن جناح هستند، داخل آن حزب بیایند.

رجایی: دولت رئیسی هیچ راهی جز احیای برجام ندارد

غلامعلی رجایی فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: به دولت جدید توصیه می‌کنم از مشورت‌های دکتر ظریف استفاده کند.خروج ترامپ از برجام بهترین دلیل این است که ما از برجام نتیجه مطلوب را گرفتیم؛ البته ایده آل نبود.یکی از کاستی‌های این دولت این است که امثال دکتر ظریف را مثل دوره احمدی نژاد بفرستند که درس بدهند. هیچ جای دنیا با چهره‌های برجسته خودش که شاید از ممتازترین دیپلمات‌های سیاسی جهان در گفت و گو باشد و هوشی که در گفت و گو دارد، چنین برخوردی نمی‌کنند.

عطریانفر: اولین منتقد دولت رئیسی جبهه پایداری است

محمد عطریانفر عضو شواری مرکزی حزب کارگزاران و سازندگی گفت: دور از ذهن نیست که جبهه پایداری اگر به آنچه می‌خواهد نرسد، منتقد دولت رئیسی شود.

وی درباره چالش‌های دولت سیزدهم گفت: «من تصور می‌کنم آقای رئیسی با سه چالش عمده روبه‌رو خواهد بود؛ نخستین چالش همانی است که همه دولت‌ها کم و بیش با آن مواجه بوده‌اند؛ اینکه یک شخصیتی که رئیس‌جمهور می‌شود ناگهان باید با حوزه‌ای فراگیر روبه‌رو می‌شود و باید پاسخگوی ۸۰ میلیون ایرانی باشد و باید بتواند منافع همه ملت را برآورده کند. دوم آنکه آقای رئیسی همیشه سابقه قضائی داشته است و شناختی نسبت به نیروهای کارآمد اجرایی ندارد. اگر مقایسه کنیم می‌بینیم که آقایان هاشمی، خاتمی و روحانی اگر قرار بود ۲۰۰ نیروی اجرایی مؤثر معرفی کنند، می‌توانستند این کار بکنند اما آقای رئیسی باید به افرادی اعتماد کند تا انها برخی را برای کابینه پیشنهاد دهند و به نوعی او با واسطه افراد را معرفی می‌کند. سومین چالش هم بحران‌های بین‌المللی، تحریم و مباحث هسته‌ای است که امیدواریم آقای رئیسی بتواند با تکیه بر ظرفیتی که وجود دارد این موضوعات را حل کند.»

نام شهردار تهران نباید زیر سایه پرونده‌های تخلف باشد

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره انتخاب شهردار تهران که در روزهای اخیر در دستور کار شورای شهر قرار گرفته، گفت: مردم تهران بر اساس اعتماد به کاندیداها به آنها رأی داده‌اند و حالا انتظار دارند حقوق‌شان مورد توجه و احترام واقع شود.

وی ادامه داد: شورای شهر نه جای باندبازی است نه جای فعالیت سیاسی. امیدوارم دوره ششم هم همین نگاه را داشته باشد که نه فضای شورا و نه جایگاه شهرداری سیاسی نیست و حقوق مردم نباید وجه‌المصالحه قرار گیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: نام شهردار تهران نباید زیر سایه پرونده‌های تخلف باشد. امیدواریم برخی ادعاها درباره دخالت مسئولان در انتخاب شهردار تهران نادرست باشد، چراکه این خلاف مطالبه مردم است.

عباس عبدی: مردم زیادی پیگیر انتقال دولت نیستند

عباس عبدی، روزنامه نگار اصلاح طلب گفت: امروز که مدیریت اجرایی در حال انتقال است، تا چه حد شاهد این شور و نشاط عمومی یا امیدواری نسبت به آینده هستیم؟ مردم تا چه اندازه پیگیر انجام این انتقال هستند؟ و از آن مهم‌تر اینکه چه درکی از آنچه قرار است در دولت و کشور رخ دهد، دارند؟ گرچه نمی‌توانم نظر قطعی دهم، معتقدم اگر نظرسنجی شود مردم زیادی پیگیر این رویداد نیستند و درکی از آنچه پس از این رویداد رخ خواهد داد، ندارند. حتماً عده‌ای پیگیر هستند و تصورات مثبتی از آینده دارند، ولی این تعداد به اندازه‌ای نیست که شور و امید را در دل جامعه و مردم عمومی و برجسته و به عنوان انرژی برای موتور دولت بتواند عمل کند. اتفاقاً تعداد قابل توجهی از مردم، گمان می‌کنند اوضاع یا تغییری نمی‌کند یا نه تنها بهتر نمی‌شود که احتمالاً بدتر هم می‌شود این همان نامیدی است که در جریان انتخابات هم دیده شد.

سلیمی نمین: برخی اصولگرایان وصول گرا هستند

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، در رابطه با آسیبی که به عقیده برخی اصولگرایان با سهم خواهی به کابینه رئیسی در ابتدای کار وارد شده است، اظهار کرد: این موضوع سنت دیرپایی است. یعنی جریانات مختلف در کانون‌های تعیین کننده تلاش می‌کنند که آن را از آن خود بشناسند این واژه در مورد آقای رئیسی هم صادق است. برخی افرادی که در ایجاد ستادهای مردمی سرمایه‌گذاری کردند، سعی‌شان بر گرفتن سهمی از اوست؛ اما رئیسی نباید باج بدهد.

او افزود: خوشبختانه عملکرد آقای رئیسی به گونه‌ای بوده است که تاکنون با شخصی ملاقات نکرده است اگر سهم خواهی هم صورت گرفته به نحوی غیرمستقیم بوده است؛ یعنی تا به حال به هیچکس نه قولی داده و نه مذاکره‌ای با کسی داشته است. در واقع برخی اصولگرایان وصول گرا هستند این کلمه، نه نصیحتی است و نه ارشادی. این امری است که همه مسند داران قدرت تلاش می‌کنند تا همگون‌های خود را مثلاً حتی در مسند قدرت قرار دهند؛ بنابراین، این مطالب حتماً به عنوان یک سنت غلط باید کنار گذاشته یا از آن گریز شود تمهیدات تاکنون خوب بوده‌اند.

کد خبر 512228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.