تبریز به عنوان شهر جهانی هنر فرش ترقی معرفی می‌شود

معاون استاندار آذربایجان شرقی گفت: انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر جهانی فرش باعث شکل گیری نقطه‌ عطف در تاریخ هنر و صنعت این شهر و کشور شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی جهانگیری صبح امروز (چهارشنبه) در سومین اجلاس بین‌المللی شهرداران و دبیران شهرهای جهانی صنایع دستی که به صورت آنلاین برگزار شد با اشاره اینکه شهر تبریز به عنوان شهر جهانی هنر فرش در سال ۲۰۱۴ اظهار کرد: انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش قطعاً به دلیل کارگاه و تولید بیشتر فرش نبوده بلکه انتخاب کارشناسان و مدیران این سازمان به دلیل وجود هویت و دانش غنی که در خون مردم این کهن شهر جریان دارد، صورت گرفته.

وی افزود: فرش بخشی از هویت مردم آذربایجان شرقی است که در گستره‌ی تاریخی این شهر هنر فرش نهادینه بوده است.

معاون استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد: مطمئناً انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش موجب توجه بیشتر مسئولان شده و مسئولیت‌های مهمی به دوش آنها وانهاده است.

جهانگیری ادامه داد: انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر جهانی فرش باعث شکل گیری نقطه‌ی عطف در تاریخ هنر و صنعت این شهر و کشور شده است.

وی با اشاره به اقدامات مدیران شهری پس از این انتخاب تصریح کرد: مصمم هستیم تا این هنر اصیل را با دانش روز ترکیب و در قالب فعالیت دانش بنیان ادامه دهیم تا شاهد ایجاد ارزش افزوده در حوزه صنعت فرش باشیم.

معاون استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تأسیس دبیرخانه در حوزه فرش تصریح کرد: فعالان و سازمان‌های ذی ربط در این دبیرخانه فعالیت می‌کنند و مسائل مربوط به فرش و تابلو فرش را تسهیل دادیم و ذیل کارگروه اقتصادی در استانداری کمیته فرش تعریف شده است.

جهانگیری با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرش و تابلو فرش در قبل از شیوع کرونا ادامه داد: در آن نمایشگاه از بزرگترین فرش دستباف جهان به مساحت ۶۰۰ متر مربع رونمایی شد که از برکات انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش بود.

وی با بیان اینکه بیشتر قالیبافان به صورت خانگی و خویش فرما فعالیت دارند، گفت: در حال پیگیری برای استخراج آمار دقیق از بافندگان و قالیبافان و کارگاه‌های فعال فرش بافی هستیم.

معاون استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به قدمت و شهرت ۴۰۰ ساله‌ی سرای مظفریه در تبریز اظهار کرد: این بازار به وجود فرش‌ها و تابلو فرش‌های قدیمی در جهان مشهور است اما در حال پیگیری برای احداث مجموعه‌ای صنعتی و تولیدی در کنار مجموعه‌ای تجاری با حضور گردشگران هستیم.

جهانگیری با بیان اینکه در حال مستند کردن دانش این هنر هستیم، گفت: این هنر به صورت استاد و شاگردی و سینه به سینه منتقل می شده که با هدف آموزش نسل جوان، رشته‌ی فرش در دانشگاه هنر تبریز با پذیرش ۴۰۰ دانشجو و ۱۲ هیئت علمی در حوزه‌ی رنگرزی و بافت و سایر زیر شاخه‌های این هنر آغاز به کار کرد.

وی خاطر نشان کرد: با عنوان شهر جهانی فرش آمادگی داریم تا در زمینه مالکیت معنوی صنایع دستی به ویژه فرش فعالیت کنیم و در توسعه بخش اقتصادی و فرهنگی و دانش بنیان شدن هنر فرش که زمینه‌ی ارزش افزوده بیشتر را فراهم می‌آورد، فعالیت کنیم.

کد خبر 512220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.