باغات قم برای تبدیل شدن به‌بوستان تملک می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به‌تملک باغ‌های قم برای احداث بوستان گفت: تعدادی از باغ‌های سطح شهر در مناطق مختلف از جمله باغ بهاءالدینی در منطقه چهار شناسایی‌شده و در مرحله توافق با مالکان هستیم.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، پیام جوادیان با بیان اینکه تملک‌های شهرداری به ۲ روش انجام می‌شود که یکی به‌این صورت بوده که سالانه برای آن اعتبار قرار می‌دهند و بخشی نیز به‌فضای سبز مربوط می‌شود اظهار کرد: یک حالت تخصیص این اعتبار بر اساس نیاز و ضرورت است، به‌عنوان‌مثال در بافت فرسوده قطعه‌های ریزدانه خریداری‌شده و تبدیل به‌فضای سبز می‌شود که پروسه زمان‌بری است.

وی ادامه داد: بخش دیگر تملک‌ها نیز توافق‌های با مالکان زمین‌های زراعی و بایر و یا باغ‌ها است.

وی با بیان اینکه بافت روستایی جمکران جزو بافت شهری شده و قطعه‌های زیادی داریم که درصدد توافق با مالکان هستیم تا سهم فضای سبز مشخص‌شده و تبدیل به‌پارک شود تصریح کرد: یکی دیگر از این توافق‌ها در منطقه پنج با عنوان اراضی گلاب است که حدود ۸۰ هکتار وسعت داشته و ۲۰ هکتار در مرحله توافق است.

مدیرعامل پارک‌های قم با بیان اینکه در منطقه چهار شهرداری نیز در باغ بهاءالدینی در مرحله توافق هستیم افزود: در باقی مناطق نیز برحسب مشکل‌های مالی یا تعدد مالکان، با مشکل‌هایی مواجه هستیم، اما در حال تلاش برای تملک و تبدیل این عرصه‌ها به‌بوستان شهری برای استفاده از شهروندان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی اراضی نیز دولتی هستند و توافق آن‌ها مقرون‌به‌صرفه است که از آن جمله می‌توان به‌اراضی بوستان جوان اشاره کرد که امسال با تکمیل طرح نهایی خواهد شد و سال گذشته تاییدیه‌های لازم اخذشده و باید امسال فرآیند اصلی تهیه طرح و انعقاد قرارداد طی شود.

جوادیان اظهار کرد: در بوستان حصار سرخه نیز در نزدیکی تپه‌های اعلی‌ئیر به‌وسعت ۶۰ هکتار در مسیر تملک هستیم تا به‌توانیم کمربند سبز شهر را تکمیل کنیم.

۱۰۰ هزار هکتار از مساحت شهر قم را باغ‌ها و اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهند.

کد خبر 512106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.