۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
دلایل بروز سردرد چیست؟

عواملی مانند تغییرات آب و هوا، کم آبی بدن، اختلالات خواب، مصرف بیش از حد کافئین، گرسنه ماندن، استفاده بیش از حد از کامپیوتر، ورزش سنگین و رایحه قوی باعث بروز سردرد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات روزمره بشر است به گونه‌ای که افراد در بسیاری از مواقع مجبور می‌شوند به پزشک مراجعه کنند. بروز سردرد ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد برای نمونه، استرس یکی از رایج‌ترین دلایل وقوع سردرد است. معمولاً استرس به دلیل مشکلات اقتصادی و شغلی ایجاد می‌شود. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد دلیل سردرد ۷۵ درصد افراد استرس و اضطراب است. نتایج مطالعه مشابه دیگری ثابت کرده است که زنان بیشتر از مردان در معرض سردرد ناشی از استرس قرار دارند. در ادامه به معرفی و بررسی دیگر دلایل بروز سردرد می‌پردازیم:

تغییرات آب و هوا

تغییرات آب و هوا باعث بروز علائم میگرن در میان افراد می‌شود. گروهی از پژوهشگران به منظور بررسی این موضوع مطالعه جدیدی انجام دادند و به مدت یک سال وضعیت ۱۰۰ فرد آلمانی که معمولاً به میگرن مبتلا می‌شدند را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که تقریباً ۱۳ درصد مواقع تغییرات آب و هوا باعث بروز میگرن می‌شود. برخی افراد هنگامی که فشار جو کاهش پیدا می‌کند به میگرن مبتلا می‌شوند و برخی دیگر با افزایش فشار جو به این مشکل دچار می‌شوند. نتایج مطالعه دیگری در تایوان نشان می‌دهد که معمولاً افراد در هوای سرد زمستان دچار میگرن می‌شوند.

کم آبی بدن

کم آبی بدن یکی از رایج‌ترین دلایل بروز سردرد گزارش شده است که به راحتی می‌توان آن را برطرف کرد. بنابراین توصیه شده است افراد در طول روز به میزان زیادی آب بنوشند به طوری که هیچ وقت احساس تشنگی نکنند. در صورتی که افراد عادت ندارند آب کافی مصرف کنند باید زمان مشخص برای آن تعیین کنند و هر دو ساعت یک بار مقداری آب بنوشند.

اختلالات خواب

زمانی که افراد خواب با کیفیت شبانه نداشته باشند سردرد را تجربه می‌کنند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد افرادی که از سردردهای خوشه‌ای رنج می‌برند، به مشکل آپنه خواب یا وقفه تنفسی مبتلا هستند. یک ارتباط دو طرفه بین خواب بی کیفیت و سردرد وجود دارد به طوری که سردرد نیز ممکن است باعث بروز اختلالات خواب شود. توصیه شده است افراد به منظور بهبود کیفیت خواب خود به پزشک مراجعه کنند تا خطر ابتلا به سردرد و دیگر مشکلات مرتبط با آن کاهش پیدا کند.

مصرف بیش از حد کافئین

اگرچه ثابت شده است که قهوه باعث کاهش سردرد می‌شود اما ممکن است مصرف کافئین بیش از حد نتیجه عکس داشته باشد. گروهی از محققان به منظور بررسی این موضوع مطالعه جدیدی انجام دادند و از برخی افراد مبتلا به میگرن درخواست کردند برای مدت کوتاهی کافئین مصرف نکنند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که مصرف کافئین خود را کاملاً قطع کرده بودند پس از ۳۴ روز به نتایج بهتری دست پیدا کردند و کمتر دچار سردرد و میگرن شده بودند.

گرسنه ماندن

نتایج یک پرسشنامه انجام شده نشان می‌دهد که حذف کردن یک وعده غذایی یکی از دلایل اساسی بروز سردرد است. تقریباً ۳۰ درصد افراد مبتلا به میگرن که در این پرسشنامه شرکت کردند اعلام کردند گرسنه ماندن باعث بروز سردرد می‌شود. علاوه بر این، سردرد و میگرن افراد مبتلا به این بیماری که وعده غذایی خود را حذف می‌کنند وخیم‌تر می‌شود.

کار بیش از حد با کامپیوتر

کار بیش از حد با کامپیوتر و نگاه کردن به صفحه نمایش آن دیگر دلیل بروز سردرد به شمار می‌رود. نتایج بررسی‌ها بر وضعیت ۳۰۰ فردی که معمولاً به سردرد مبتلا می‌شوند نشان می‌دهد که ۵۰ درصد این افراد بیش از حد با کامپیوتر می‌کنند؛ بنابراین توصیه شده است افراد پس از هر یک ساعت استفاده از رایانه، به مدت کوتاهی استراحت کنند حرکات کششی انجام دهند و به مدت چند دقیقه به اشیا دور نگاه کنند تا چشمان‌شان استراحت کند.

ورزش سنگین

برخی افراد پس از ورزش کردن دچار سردرد می‌شوند البته این اتفاق معمولاً نادر است و حتی گاهی اوقات ورزش کردن به تسکین سردرد و میگرن کمک شایانی می‌کند و خطر ابتلا به سردردهای ناشی از استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد بنابراین در صورتی که پس از ورزش کردن دچار سردرد می‌شوید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

رایحه قوی عطر

گاهی اوقات رایحه قوی عطر باعث بروز سردرد می‌شود، نتایج یک نظرسنجی انجام شده در این زمینه که بر افراد مبتلا به میگرن انجام شده است، نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد مواقع رایحه قوی باعث بروز سردرد و میگرن می‌شود.

کد خبر 511865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.