مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی برگزار شد

مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران لحظاتی پیش در حسینیه‌ امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری دوره سیزدهم صبح امروز -سه شنبه ۱۲ مردادماه- در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور مسئولان نظام و شخصیت‌های لشکری و کشوری و سفرای کشورهای خارجی برگزار شد. در این مراسم رهبر معظم انقلاب اسلامی با تنفیذ رأی ملت، سید ابراهیم رئیسی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

این مراسم به صورت زنده و مستقیم از شبکه‌های صدا و سیما، سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت زنده پخش شد.

در این برنامه عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ارائه کرد؛ سپس حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری متن حکم رهبر معظم انقلاب در تنفیذ رأی مردم و انتصاب رئیسی به مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران را قرائت کردند؛ سپس رهبر معظم انقلاب اسلامی لوح متن حکم را به رئیس جمهور منتخب اعطا کردند.

در ادامه رئیس‌جمهور منتخب به بیان سخنان خود پرداخت و پس از آن، حاضران شنونده بیانات مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بودند.

بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری «دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه به‌وسیله مقام معظم رهبری آغاز می‌شود».

از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۱۳ انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور برگزار شده و احکام انتصاب افراد منتخب با تنفیذ حضرت امام خمینی (ره)، آقایان سیدابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای و با تنفیذ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آقایان آیت الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران به آن‌ها اعطا شده است.


رهبر انقلاب: در تشکیل دولت جدید باید سرعت عمل به خرج داد

حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی مراسم تنفیذ ریاست جمهوری سیزدهم، با مسألت از خداوند متعال برای مبارک گرداندن این روز پر امید برای مردم و کشور، حضور ملت در انتخابات ریاست جمهوری را کاملاً پر معنا و نماد مردم‌سالاری دینی خواندند و با تشکر از «رئیس جمهور و دولت دوازدهم»، برای آقای رئیسی و همکاران دولت جدید نیز توفیق و عنایت ویژه الهی آرزو کردند.

ایشان مراسم تنفیذ را متکی بر قانون اساسی و رسم بنیانگذاری شده به‌دست امام خمینی (رض) برشمردند و افزودند: این مراسم، مظهر موضوع بسیار مهم «جابجایی عقلانی، آرام و متین» در قوه مجریه و در واقع در مدیریت کشور است.

رهبر انقلاب وجود تنوع سیاسی را از دیگر مضامین بسیار مهم مراسم تنفیذ خواندند و افزودند: گرایش‌های مختلف سیاسیِ دولت‌ها، نشان‌دهنده تنوع سیاسی در کشور و این واقعیت نشانه آزادی و سلامت انتخابات است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به برگزاری انتخابات در سلامت و امنیت کامل، از همه دستگاه‌های برگزارکننده انتخابات و تأمین‌کننده نظم و امنیت و به‌طور ویژه از ملت عزیز ایران صمیمانه تشکر کردند و افزودند: از مدت‌ها پیش توطئه تحریم انتخابات در محافل سیاست‌گذاری دشمنان طراحی و دنبال می‌شد و در داخل هم عده‌ای از روی غفلت و عده‌ای شاید از روی غرض همین خط را دنبال می‌کردند اما ملت پاسخ قاطع داد و با توجه به اوضاع و احوال، مشارکت خوبی در انتخابات داشت.

ایشان جابجایی قدرت در قوه مجریه را امیدآفرین برشمردند و گفتند: حضور افراد جدید با اراده‌های تازه و ابتکارات نو، برای همه به خصوص جوانان امید می‌آفریند که این امیدواری بسیار مغتنم است.

رهبر انقلاب افزودند: این جابجایی برای صاحبان فکر و نظر و اندیشه نیز فرصتی است که با دقت و تأمل، خطاهای دوران گذشته را پیدا کنند و راه حل ارائه دهند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تکیه بر ارزش‌های انقلاب در تبلیغات انتخاباتی آقای رئیسی تأکید کردند: این مسیر درست باید ادامه یابد چرا که ملت را به حقوق اساسی خود می‌رساند و ایران را در جایگاه شایسته قرار می‌دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: ارزش‌های انقلاب مفاهیم موهومی نیست بلکه در سخنان امام بزرگوار، به طور روشن و مکرر بیان شده و باید همین سخنان ملاک قرار گیرد و دنبال شود.

ایشان ورود ملت به مسائل مختلف را کلید اصلی حل مشکلات خواندند و افزودند: پیگیری ارزش‌های انقلاب موجب افزایش انگیزه‌های مردم و ورود آنان به میدان می‌شود که این حضور بی‌بدیل و بی‌جایگزین، بسیار مغتنم و کارگشا است.

رهبر انقلاب تبدیل مردم را از یک جمع منفعل و پراکنده به مجموعه‌ای متحد، پرانگیزه، هدفدار و آرمان‌خواه، هنر اصلی انقلاب و امام خواندند و افزودند: هر عامل و عنصری که بتواند اتحاد، انگیزه و امید ملت را افزون و مردم را وارد میدان کند، مغتنم است که ارزش‌های انقلاب این ویژگی تعیین کننده را دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شعارهای انتخاباتی آقای رئیسی مبنی بر «مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن»، گفتند: مردمی بودن موضوع بسیار مهمی است و رئیس‌جمهور محترم و همکارانشان باید تلاش کنند این شعار در واقعیت محقق شود و به معنی واقعی و بدون در نظر گرفتن امتیازهای طبقاتی و گروهی، در میان همه مردم باشند.

ایشان خاطرنشان کردند: البته حضور در میان مردم نباید موجب غافل شدن از ارتباط با نخبگان شود و ارتباط و تبادل نظر با نخبگان، لازم و مفید است.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه دولت باید مظهر وفاق ملی و نگاه ملاطفت‌آمیز به عموم مردم باشد، افزودند: یکی از کارهای مهمی که به مردمی بودن دولت کمک می‌کند، تعهد به گفتگوی صادقانه و بدون پیرایه‌های سیاسی با مردم است. باید با مردم صادقانه حرف زد، مشکلات و راه‌حل‌ها را گفت و توقعات را بیان کرد و کمک‌های لازم را نیز به مردم تقدیم کرد.

توصیه بعدی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دولت سیزدهم، شناخت ظرفیت‌های فراوان کشور و توجه جدی به آنها بود.

ایشان گفتند: این روزها از مشکلات و کمبودهای کشور گفته می‌شود که زیاد هم هستند اما ظرفیت‌های کشور در بخش‌های آب، نفت، معادن، بازار گسترده داخلی، همسایگان و استعدادها و آمادگی‌های حیرت‌آور جوانان، بسیار فراتر از مشکلات و فوق‌العاده هستند.

رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: بدون تردید با این ظرفیت‌ها می‌توان بر مشکلات غلبه کرد به شرطی که خوب شناخته و سپس با تلاش خستگی‌ناپذیر و شبانه‌روزی به کار گرفته شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی دیگر از جنبه‌های مردمی بودن را مبارزه بی‌امان با فساد و مفسد برشمردند و افزودند: آقای رئیسی در مسئولیت قبلی، مبارزه با فساد را شروع کرد و اقدامات خوبی انجام داد اما اصل قضیه و بسترها و زمینه‌های فساد در قوه مجریه است که باید با آن به‌طور جدی مبارزه کرد.

ایشان فرارهای مالیاتی، انحصارهای بی‌دلیل، فعالیت‌های ناسالم سوداگرانه و سو استفاده از ارز ترجیحی را نمونه‌هایی از موارد فساد برشمردند که باید با آنها با برنامه و پیگیری، مقابله کرد.

رهبر انقلاب حل مشکلات اقتصادی را نیازمند برنامه و حرکت بر اساس برنامه کلی طراحی شده دانستند و گفتند: با کارهای روزمره و اقدامات پیش‌بینی‌نشده نمی‌توان مشکلات را حل کرد ضمن آنکه همه بدانند حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است و مسئولان باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا این زمان هر چه ممکن است کوتاه‌تر شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سرعت عمل در تشکیل دولت را ضروری خواندند و افزودند: شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تشکیل دولت به تأخیر بیفتد بنابراین رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس نیز در بررسی صلاحیت وزیران شتاب به خرج دهند.

نکته پایانی که ایشان به آن اشاره کردند موضوع جنگ تبلیغاتی بود.

رهبر انقلاب با اشاره به تلاش دشمنان برای تأثیرگذاری و مسلط شدن بر افکار عمومی کشورها از جمله مردم ایران از طریق جنگ نرم و جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای گفتند: اگر افکار عمومی یک ملت در اختیار بیگانه قرار گیرد آن ملت طبق میل بیگانه پیش خواهد رفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به وجود ضعف و کم‌کاری در کارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی در داخل کشور خاطر نشان کردند: باید در این مسائل قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کرد.


رئیسی: انتخابات ۲۸ خرداد جلوه‌ای از مردم‌سالاری دینی بود

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مراسم تنفیذ اظهار کرد: شرط ادب و احترام در حکم تنفیذ از سوی رهبری انقلاب این بود که دست ایشان را می‌بوسیدم، لیکن با شرایط موجود این توفیق از من سلب شد.

وی افزود: بر خداوند متعال شاکرم و سر بر آستان ربوبی می‌ستایم و شکر نعمت‌های بی‌شمارش به ویژه نعمت اعتماد مردم و نعمت رهبری را به جا می‌آورم. خورشید تابناک مردم‌سالاری دینی بیش از ۴۰ سال پیش در این سرزمین با هدایت امام بزرگوار و عظیم الشان‌مان و با همت والای مردم بزرگ و وظیفه شناس طلوع کرد و مدل حکمرانی نوینی به عالم عرضه شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: در این مدل حکمرانی نو امر دین در کنار دنیا، امر علم در کنار اخلاق، امر عدالت در کنار پیشرفت، امر عزت در کنار رفاه این مدل به عالم عرضه شد تا همگان پیوند معنویت با زندگی انسان معاصر را بدانند و بدانند که دین می‌تواند در متن زندگی انسان معاصر حکومت کرده و تمام شئون زندگی انسان را اداره کند و در یک کلام جمهوریت در کنار اسلامیت استقلال در کنار آزادی در هم آمیخت.

رئیسی ادامه داد: دولتمردان و مسؤولان مردم عزیز در این ۴۰ سال بسیار تلاش کردند در جهت تحقق مردم سالاری در این ۴۰ ساله گام برداشتند، آنجا که به رهنمودهای رهبری توجه شد، حوزه پیشرفت ارتقا بود و آنجا که بی‌توجهی و کم توجهی به رهنمودهای رهبری و سیاست‌های نظام و اقتضای آنجا حوزه مشکلات و گله‌مندی بود، به‌جاست نسبت به خدماتی که در این ۴۰ ساله انجام شده و کسانی که در پیشرفت کشور نقش داشتند صمیمانه سپاسگزاری کنم.

وی تاکید کرد: انتخابات ۲۸ خرداد جلوه‌ای از مردم سالاری دینی بود در این انتخابات مردم علیرغم همه دشمنی‌های دشمنان و همه شرایط بهداشتی و وضعیت کرونایی و مشکلاتی که وجود داشت، حضوری با شکوه داشتند و حماسه‌ای بزرگ خلق کردند؛ حماسه‌ای که دشمنان را ناامید و دوستان را امیدوار کرد.

رئیس جمهور با بیان این که در حماسه ۲۸ خرداد همه مردم نقش داشتند، گفت: باید از همه اقشار ملت و گویش‌ها و مذاهب و به ویژه از فرهیختگان و همه رهبر معظم انقلاب و کسانی که مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کردند تقدیر و تشکر کرد.

رئیسی اضافه کرد: پیام مردم در ۲۸ خرداد پیام تحول خواهی، عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد و فقر و تبعیض بود. پیام مردم در ۲۸ خرداد پیام اجرای سیاست‌های اعلامی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود. پیام توجه به ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و پاسداری و پاسداشت از خون مطهر شهیدان و وصای ارزشمند آنها بود.

وی افزود: پیام ۲۸ خرداد پیام ضرورت رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بود. اینها پیام‌هایی بود که مردم با رأی خود از دولت برخاسته از مردم خواستند. از دولت جدید می‌خواهند که عدالت را تحقق ببخشد. با فساد مبارزه کند و به روابط ناسالم اداری، رانت خواری و هرگونه ضد ارزشی که هیچ گونه تناسبی با اساس انقلاب و ارزش‌های این کشور ندارد، پایان دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: در یک کلمه و جمله باید بگویم پیام مردم در ۲۸ خرداد پیام تغییر وضع موجود بود و از دولت خواستند شرایط و وضعیت اقتصادی و تورم بیش از ۴۴ درصد و رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی را پایان دهد.

رئیسی با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم، گفت: بدهی‌های دولت از سال ۹۴، سه برابر شده‌اند. علاوه بر این علاج کردن وضعیت کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیاردی از جمله مشکلاتی هستند که در زندگی مردم اثر گذاشته است و ما امروز وضعیت و شرایط اقتصادی مردم را هم به دلیل دشمنی دشمنان و هم به دلیل کاستی‌ها و مشکلاتی که در درون داشتیم، وضعیت مناسبی نمی‌بینیم.

وی افزود: مشکلات اقتصادی و فرهنگی، مسئله بیکاری و مسکن و دیگر مسائلی که امروز مردم نسبت به آن گله‌مند هستند، همه باید تغییر کند. آنچه که از همه بیشتر مشکل ایجاد کرده و علاوه بر اینکه آسیب دیدن سفره مردم و آسیب به کسب و کار مردم باید به آن اشاره کرد، آسیب دیدن اعتماد مردم است.

رئیس جمهور اضافه کرد: مردم دولتی خواستند که این آسیب را جبران کند و اعتماد را به مردم بازگرداند و فاصله میان ملت و دولت کاهش دهد، چرا که رابطه بین ملت و دولت برای همیشه می‌تواند بسیار گره‌گشا باشد این رابطه تاکنون بوده و از این پس هم باید باشد تا مشکلات حل شود و در مقابل دشمنی دشمنان ایستادگی و مقاومت شود.

رئیسی تصریح کرد: آنچه مردم از دولت جدید خواسته‌اند، تحول است. این تحول برای کشور اجتناب ناپذیر است باید این تحول اتفاق بیفتد، برنامه دولت برنامه تحول است. این تحول مستند به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، سند ماندگار بیانیه گام دوم مستند اقدامات دولت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در این سند که رهبری فرزانه انقلاب اسلامی بسیار حکیمانه نوشته‌اند، هم وضع موجود و هم وضع مطلوب به خوبی ترسیم شده است. ما باید وضع موجود و مطلوب را دقیق ببینیم و فاصله وضع موجود با مطلوب را کمتر و کمتر کنیم و بتوانیم به وضعیتی برسیم که امروز مورد انتظار مردم یعنی تحقق فرازهای بلند بیانیه گام دوم است.

سفره مردم به اقتصاد را شرطی نمی‌کنیم

رئیس جمهور ادامه داد: در این تحول ضروری لازم است که همه فرهیختگان، اندیشمندان، مسئولان، دغدغه مندان و عزیزان نقش‌آفرینی کنند، همه مردم مشارکت کنند و به میدان بیایند و این کار شدنی است. ما حتماً به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه خواهیم بود اما حتماً سفره مردم به اقتصاد را شرطی نخواهیم کرد و به اراده بیگانگان گره نخواهیم زد، حتماً مسائل پیش روی دولت را دنبال می‌کنیم.

رئیسی کسری بودجه، بازار سرمایه و ثبات در بازار سرمایه و بورس، کنترل تورم و گرانی و کرونا را از مسائل فوری و ضروری عنوان کرد که دولت با آن مواجه است.

وی تصریح کرد: موضوع و مسئله آب و برق و بسیاری از نیازمندی‌هایی که امروز وجود دارد. من به همه دولتمردان دولت دوازدهم خسته‌نباشید عرض می‌کنم. اما کارهایی بسیاری است که از امروز پیش پای دولت است. ما با نگاه به مسائل پیش‌رو برنامه تحولی، آنی، فوری و کوتاه مدت تنظیم کردیم که حدود ۱۰ مساله محوری وجود دارد که از امروز دولت با آنها مواجه است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به مردم اطمینان می‌دهم که هم مسئله خوب شناخته شده و هم راهکارهای مسائل شناسایی شده است از نگاه کارشناسان، خبرگان و صاحبنظران هم بهره‌مند شدیم انشاالله این مسائلی که امروز پیش پای دولت قرار دارد به صورت فوری و آنی و با قوت دنبال می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: برنامه تحولی چهارساله که زمینه برنامه هفتم در کشور خواهد بود. اجرای برنامه تحولی ۴ ساله دولت که به‌زودی در اختیار نخبگان، اندیشمندان و صاحبنظران قرار خواهد گرفت و از نظر همگان بهره‌مند خواهیم شد، زمینه و بستر را برای اجرای برنامه توسعه هفتم کشور خواهد بود.

وی یادآور شد: ما امید داریم که در این برنامه تحولی همه دغدغه‌مندان بدون نگاه به خط و جناح و گروه سیاسی اظهار نظر کنند.

راه برون رفت از مشکلات وجود دارد

رئیس جمهور با بیان اینکه همه فرهیختگان و دلسوزان باید در کشور نقش آفرینی کنند، گفت: ما از اصحاب ما می‌توانیم هستیم. یقین داریم با همه موانع و مشکلاتی که پیش رو است، راه برای برون رفت و اراده جدی برای رفع مشکلات به حمدالله وجود دارد.

رئیسی ادامه داد: ملت عزیز ما، جوانان برومند ما، نیروی انسانی کارآمد ما وضعیت را متحول خواهند کرد انشاالله.

وی با ابراز امیدواری از اینکه نگاه همه صاحبنظران و فرهیختگان بتواند وضعیت متفاوتی را در کشور سبب شود، گفت: انشاالله وضع به نفع مردم و به نفع ارزش‌های انقلاب اسلامی مورد توقع رهبری معظم انقلاب، مردم عزیز، خانواده‌های مکرم شهیدان و ایثارگران و فرهیختگان تغییر کند. همچنین ضمن پاسداشت همه خدماتی که تاکنون انجام شده است، گام‌های ماندگاری با استفاده از همه تجربیات برداشته شود.

رئیس جمهور ادامه داد: در پایان سخن عرضه می‌دارم، پروردگارا تو خوب می‌دانی حضور من در این عرصه به عنوان یک طلبه خدمتگزار با چه انگیزه‌ای صورت گرفت. اگر خدمت به مردم نبود، اگر برای ایجاد گشایش نبود، اگر در یک کلمه برای اجرای عدالت نبود، حضور بنده در این عرصه معنا نداشت.

رئیسی با بیان اینکه از حضور در این عرصه به عنوان خدمتگزار کوچک مردم افتخار می‌کند، عنوان کرد: خدایا تو خوب می‌دانی و از آشکار و نهان و از نیت و انگیزه ما آگاهی و در این عرصه ما را مدد کن. خدایا تمام کسانی که در این میدان کار مردم را بر عهده دارند، به برکت این ایام و روز مبارک غدیر، به برکت آیه شریفه إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ ما را مدد کن.

وی ادامه داد: خدایا در این ایام به برکت آنچه امیرالمومنین در نامه‌ای برای مالک اشتر دارند و در روز عید غدیر به مردم آموختند، عهدنامه‌ای که در همه روزگاران به عنوان سند قطعی است و صفات حکمرانی به همه دولتمردان به معنی همه کسانی که در جایگاه‌ها و پست‌ها به نام نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند، خدایا از این صفاتی که پیامبر در حد حدیث غدیر فرمودند و امیرمومنان از این صفات فرمود، از این صفات ما را برخوردار فرما.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خدایا به عزت و جلالت قسمت می‌دهیم، دستان یاری گر ائمه هدی صلوات الله به ویژه وجود مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را به یاری ما بفرست و گره را به دست حضرت ولی العصر (عج) گره گشایی فرما و به ما اخلاص در عمل مرحمت فرما.


رهبر انقلاب حکم تنفیذ حجت الاسلام رئیسی را اعطا کردند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی طی حکمی، با تنفیذ رأی ملت ایران در انتخابات، جناب حجت‌الاسلام آقای سیدابراهیم رئیسی را به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

متن حکم تنفیذ که به رئیس جمهور منتخب مردم اعطا شد به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

و الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین سیّما بقیّة الله فی الارضین.


خداوند علیم و قدیر را سپاس میگویم که با فضل و عنایت خود، ایران را بار دیگر در آزمون سیاسی و اجتماعی انتخابات سرافراز فرمود و ملّت عظیم‌الشّأن در شرایطی پیچیده و دشوار، با حضور پُرمعنا و عزّت‌آفرین خود، حاکمیّت رأی مردم بر اداره‌ی امور کشور را نمایان ساخت، و با انتخاب شخصیّتی مردمی و عالیقدر از تبار سیادت و علم، و مزیّن به پرهیزکاری و خردمندی، و دارای سوابق درخشان مدیریّت، عزم راسخ خود را بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب که مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزّت است نشان داد.

امروز میهن عزیزمان، تشنه‌ی خدمت و آماده‌ی حرکت جهشی در همه‌ی عرصه‌ها، و نیازمند مدیریّتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته‌ی ملّت، بویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملّی را به جد دنبال کند، و قشرهای متوسّط و پایین جامعه را که سنگینیِ مشکلات اقتصادی بر دوش آنها است، توانمند سازد؛ مدیریّتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادّی و معنوی ملّت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب ببخشد.

اکنون با تشکّر از مردم عزیز و با پیروی از گزینش آنان، رأ‌ی به عالِم فرزانه و خستگی‌ناپذیر و کارآزموده و مردمی، جناب حجّت‌الاسلام آقای سیّدابراهیم رئیسی را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم، و از خداوند متعال توفیق و سربلندی ایشان و همکارانشان را مسئلت می‌نمایم و یادآوری می‌کنم که رأی ملّت و تنفیذ اینجانب تا هنگامی است که مشی همیشگی ایشان در پیمودن صراط مستقیم اسلام و انقلاب ادامه داشته باشد، که به فضل الهی چنین خواهد بود؛ ان‌شاءالله.


مردم‌سالاری دینی شاخصه مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی است

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در این مراسم با ارائه گزارشی از روند برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: بسیار خرسندم گزارشی از روند برگزاری انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری را به محضر حضرتعالی، مقامات ارجمند و ملت رشید و سربلند ایران برسانم.

وی افزود: مردم‌سالاری دینی شاخصه و ویژگی مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در آن همه مسؤولان و دست‌اندرکاران امر اداره کشور بدون واسطه یا با واسطه با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

وزیر کشور اضافه کرد: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران از ابتدای حیات مبارک خود مفتخر به برگزاری چهل مرحله انتخابات سراسری در کشور شده است که یازده مورد از انتخابات سراسری و میان‌دوره‌ای در ظرف هشت سال اخیر در کمال صحت و دقت و نهایت امنیت برگزار شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: آنچه انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری را از دوره‌های گذشته انتخابات متمایز می‌کند، اعمال شدیدترین تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی و به تبع آن ایجاد مشکلات و تنگناهای اقتصادی و معیشتی برای مردم، تداوم همه‌گیری بیماری کرونا و مشکلات عدیده‌ای ناشی از آن و تبلیغات سو و کم سابقه رسانه‌های معاندین است.

وی افزود: همزمانی برگزاری چهار انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره شورای اسلامی اسلامی، میان دوره خبرگان و میان دوره مجلس، و برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌ها و فعالیت‌های گسترده‌ای پیش‌بینی و به مرحله اجرا گذاشته شد که به اختصار تقدیم می‌شود.

وزیر کشور تصریح کرد: وزارت کشور به عنوان متولی برگزاری انتخابات از یک سال قبل با برگزاری تشکیل ستاد انتخاباتی با فراهم کردن تمهیدات لازم و رهنمودهای داهیانه رهبر معظم انقلاب و هدایت رئیس جمهوری و در هماهنگی با شورای نگهبان و با تکیه بر اصول قانون مداری، امانت‌داری، بی‌طرفی، امنیت کامل، رقابت سالم، مشارکت حداکثری و حفظ سلامت مجریان داوطلبان و رأی دهندگان کوشید تا ضمن حفظ شور سیاسی کشور، زمینه برگزاری مشارکت پرشور در انتخابات را فراهم کند که این مهم با مجاهدت خستگی‌ناپذیر همکارانم در ستاد انتخابات کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها و همچنین همکاری نزدیک شورای نگهبان، دستگاه‌های انتظامی، نظامی اطلاعاتی، قضائی و همدلی آحاد مردم، همراهی رسانه‌ها، مشارکت سازنده احزاب و گروه‌های سیاسی و وحدت و انسجام مثال‌زدنی همه اقوام و مذاهب محقق شد.

رحمانی فضلی اضافه کرد: کرونا موجب شد در این دوره از انتخابات برای اولین بار با شرایط جدید و تجربه نشده در مقوله سلامت و امنیت انتخابات مواجه شویم. به همین منظور با مرور تجربه سایر کشورها و مقررات و قوانین، اقدامات متعددی برای تأمین سلامت جسمی رأی دهندگان و عوامل اجرایی از جمله افزایش شعب ساعات اخذ رأی و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی و حذف اثر انگشتان طراحی و عملیاتی شد.

وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت آشنایی و تسلط مجریان برگزاری انتخابات با فرآیند کار، ۹ دوره آموزشی عمومی و تخصصی، ۱۰ همایش آموزشی منطقه‌ای و همچنین ۱۲ جلسه توجیهی استانی به صورت حضوری و غیرحضوری، برای یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از دست‌اندرکاران، از جمله معاونان سیاسی استانداری‌ها، اعضای ستاد انتخابات استان‌ها، فرمانداران، بخشداران و کارشناسان مرتبط با حوزه برگزاری انتخابات در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و نیز اعضای شعب اخذ رأی در سراسر کشور طراحی و برگزار شد.

وزیر کشور با بیان اینکه برای این دوره از انتخابات و با احتساب تعرفه‌های پیش بینی شده برای مرحله دوم، بیش از ۲۴۰ میلیون تعرفه اخذ رأی برای ۴ انتخابات، طراحی و چاپ شده است، گفت: در راستای صیانت از آرای مردم، در تمامی تعرفه‌های مذکور، بیش از ۱۰ شاخص امنیتی و حفاظتی بی نظیر، لحاظ شد.

رحمانی فضلی ادامه داد: ضمن آنکه با توجه به تمهیدات اتخاذ شده در این دوره از انتخابات، هیچ استان و یا شهرستانی در کشور، با کمبود تعرفه مواجه نشده است.

وی افزود: در اجرای ماده ۳۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری، هیئت اجرایی مرکزی در وزارت کشور و با عضویت وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، عضو هیئت رئیسه مجلس و هفت نفر از معتمدین مردمی، تشکیل و با برگزاری پنج جلسه، تصمیمات مناسب و مؤثری در راستای تسهیل روند برگزاری انتخابات اتخاذ کرد.

وزیر کشور ادامه داد: علاوه بر این، ۱۱۲۹ هیئت اجرایی در شهرستان‌ها و بخش‌های سراسر کشور، برای اجرای انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شد که در پایان مورد تأیید هیئت اجرایی مرکزی انتخابات قرار گرفت.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: به منظور سهولت در روند اخذ رأی، با پیش بینی افزایش ۴۴۵۸ شعبه، انتخابات ریاست جمهوری در ۶۶ هزار و ۸۳۴ شعبه اخذ رأی در سراسر کشور برگزار شد که نسبت به دوره گذشته، رشدی چشمگیری داشت.

وی اضافه کرد: همچنین با همکاری وزارت امور خارجه، بسترهای لازم برای حضور هم میهنان مقیمِ خارج از کشور در انتخابات ریاست جمهوری، نیز مهیا شد طوری که انتخابات در ۱۰۱ کشور جهان، شامل ۱۳۳ نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی و در قالب ۲۳۴ شعبه اخذ رأی، برگزار شد.

وزیر کشور با اشاره به هماهنگی با شورای نگهبان، اظهار کرد: با توجه به این هماهنگی ۲۴ مرحله از مجموع ۲۵ فرآیند پیش بینی شده برای برگزاریِ تمام الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری، از جمله احراز هویت الکترونیکی در سراسر کشور به صورت مکانیزه انجام و در نتیجه از وقوع بسیاری از تخلفات از جمله: رای‌های تکراری، رأی دادن با شناسنامه‌های جعلی و فوتی و رأی دادن افراد زیر ۱۸ سال و رأی‌های مکرر پیشگیری شد.

رحمانی فضلی افزود: ضمن آنکه مدیریت مصرف تعرفه در تمام شعب و ارسال نتیجه شمارش آرا از شعبه به ستاد انتخابات کشور نیز به صورت بر خط دنبال شد.

وی با بیان اینکه با هدف تأمین امنیت انتخابات، ستاد امنیت انتخابات تشکیل شده است، گفت: علاوه بر این، بیش از ۳۰۷ هزار نفر از عوامل انتظامی و امنیتی، مسئولیت تأمین امنیت انتخابات را عهده دار بودند که علیرغم تهدیدات متعدد امنیتی و برآوردهای اطلاعاتی، انتخابات با همکاری نیروهای انتظامی، امنیتی، نظامی، قضائی و تلاش شوراهای تأمین سراسر کشور، در امنیت کامل برگزار شد.

وزیر کشور اضافه کرد: به منظور تضمین سلامت انتخابات، از طریق تشکیل هیئت مرکزی بازرسی انتخابات، و ساماندهی بیش از ۷۰ هزار نفر در قالب بازرس، برگزاری سالم و قانونمند انتخابات مورد مراقبت قرار گرفت که این تعداد علاوه بر رقم بازرسین شورای نگهبان است.

رحمانی فضلی با تاکید بر تضمین برخورداری برابرِ نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی، گفت: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، مطابق قانون انتخابات با همین هدف تشکیل و با برگزاری حدود صد و چهل و هشت جلسه در وزارت کشور و سازمان صدا و سیما، نسبت به تنظیم و نظارت بر برنامه‌های تبلیغی نامزدها در رسانه ملی اقدام شد.

به گفته وی، در این دوره، تعداد ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که علیرغم وجود مشکلات عدیده، ۲۸ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۵۲۹ هموطن در انتخابات شرکت، و مشارکت قابل قبول، ۴۸۰۸ درصدی را رقم زدند.

وزیر کشور ادامه داد: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی، با کسب ۱۸ میلیون و ۲۱ هزار و ۹۴۵ رأی، به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.

رحمانی فضلی افزود: شورای نگهبان در پایان بررسی‌های خود، صحت و قانونی بودن فرآیند برگزاری انتخابات در سطح کشور، آن‌هم بدون آنکه حتی آرای یک صندوق را باطل نماید، تأیید کرد که این امر نشان از سخت‌کوشی و تلاش قابل ستایش دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات، در حوزه‌های اجرا و نظارت است.

وی تصریح کرد: در پایان لازم می‌دانم از توصیه‌ها و رهنمودهای راهگشای مقام معظم رهبری، حمایت‌ها و همکاری‌های دولت به ویژه ریاست محترم جمهور، اعضای محترم شورای نگهبان، هیئت اجرایی مرکزی انتخابات، هیئت مرکزی نظارت، هیئت‌های اجرایی شهرستان‌ها و بخش‌ها، ستاد انتخابات کشور، ستادهای انتخابات استانداری‌ها و حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور، پرسنل خدوم وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران سراسر کشور، قوه قضائیه، نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه، تمامی نامزدهای محترم و هواداران ایشان، اصحاب رسانه و خبرنگاران، سازمان صدا و سیما، و از همه مهم‌تر، مردم عزیز و شریف که با حضور خود در پای صندوق‌های اخذ رأی انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، برگ زرین دیگری بر کارنامه پر افتخار خود افزودند، صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری نمایم.

وزیر کشور ادامه داد: همچنین با تبریک مجدد به حضور حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و آرزوی موفقیت‌های روز افزون برای دولت ایشان، از تلاش‌های هشت ساله حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی و همکاران ایشان، قدردانی و تشکر می‌کنم.

کد خبر 511852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    با سلام آرزوی موفقیت داریم برای جناب آقای رییسی رییس جمهور شجاع مردمی دلسوز میهنمان