با آمدن رئیسی مشکلات کشور کم می‌شود؟

با وجود بسیاری از مشکلات از جمله وضعیت بد معیشتی، تحریم‌های ظالمانه، شیوع بیماری کرونا و ناآرامی‌های روزهای اخیر، این سئوال مطرح می شود که آیا دولت سیزدهم می‌تواند مشکلات کشور را حل کرده یا از میزان آنها کم کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تنها چند ساعت دیگر تا آغاز دولت سیزدهم به ریاست حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی باقی مانده و پس از انجام مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب از جانب رهبر انقلاب اسلامی تأیید می‌شود.

امروز مردم از دولت جدید انتظارات زیادی دارند که قطعاً تحقق آن در گرو انتخاب افراد متعهد و متخصص جهت تشکیل کابینه دولت سیزدهم است. بر اساس ماده ۱۸۸ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهور ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف یا بعد از استعفا یا سقوط هیأت دولت، کتباً اسامی هیئت‌ وزیران را به همراه شرح‌ حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس می‌کند البته این احتمال قوی نیز وجود دارد که رئیس‌جمهور منتخب امروز پس از مراسم تحلیف، فهرست اسامی کابینه مدنظر خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.

ابراهیم رئیسی طی ماه‌های گذشته همواره بر استفاده از نیروهای شایسته در کابینه دولت سیزدهم تاکید کرده است. تشکیل کابینه کارآمد زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که به برآوردن انتظارات مردم از رئیس‌جمهور منتخب توجه کند و دراین‌باره باید به آخرین نتایج نظرسنجی و پیمایش ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران که در راستای ترسیم تصویری روشن از خواست و مطالبات شهروندان از دولت سیزدهم انجام شده، توجه کرد.

این نظرسنجی در روزهای ۱۶ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ با شیوه گردآوری تلفنی اطلاعات صورت گرفت و از شهروندان سئوال شد که «فکر می‌کنید با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر شود، بیشتر شود یا فرقی نخواهد کرد؟» آنطور که نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد بخش چشمگیری از مردم انتظار بهبود شرایط در دولت رئیسی را نداشتند. ۴۵.۹ درصد شهروندان معتقد بودند با آمدن وی مشکلات کشور کمتر می‌شود، اما ۱۱.۵ درصد گفته‌اند با آمدن رئیسی مشکلات کشور بیشتر هم می‌شود. از نظر ۳۳.۸ درصد نیز با آمدن دولت سیزدهم وضعیت کشور تغییری نخواهد کرد و ۸.۸ درصد هم به این سئوال پاسخ نداده‌اند. بنابراین در مجموع بیش از ۴۵ درصد افراد امیدی به بهتر شدن شرایط در دولت آینده ندارند، هرچند که تقریباً همین درصد از افراد نیز به بهبود شرایط در دولت آتی امیدوارند.

اگر بخواهیم با دقت بیشتری درباره خواست عمومی جامعه و مطالباتش از دولت سیزدهم صحبت کنیم، لازم است نگاهی به آمار و ارقام و نتایج دیگر نظرسنجی‌های رسمی و معتبر بیندازیم. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در نظرسنجی دیگری در راستای ترسیم تصویری روشن از خواست و مطالبات شهروندان از دولت سیزدهم، اقدام به انتشار نتایج آخرین نظرسنجی و پیمایش ملی خود کرد و هر روز بخشی از این پیمایش ملی را که در روزهای ۱۶ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ انجام شد، منتشر کرد که حاوی نکات جالب توجهی است.

بنا بر نتایج این نظرسنجی، بیش از نیمی از شهروندان عملکرد رئیسی را در قوه قضائیه خوب ارزیابی کرده و با توجه به آمار ۵.۹ درصدی که در ارزیابی خود معتقد به آن هستند که عملکرد رئیسی در آن برهه متوسط بوده و ۲۱.۱ درصد نیز پاسخ روشنی به این پرسش نداده و صرفاً گفته‌اند که اطلاعی در این زمینه ندارند و تنها ۱۵.۶ درصد از شهروندان، ارزیابی ضعیفی از عملکرد رئیسی در دوران ریاستش بر قوه قضائیه داشتند.

نکته مهم در این نظرسنجی، درصد قابل توجه شهروندانی است که معتقدند با آمدن رئیسی مشکلات کشور حل خواهد شد. در این نظرسنجی از شهروندان سئوال شده که «فکر می‌کنید با آمدن رئیسی مشکلات کشور کمتر شود، بیشتر شود یا فرقی نکند» که کمتر از نیمی از پاسخ‌دهندگان یعنی ۴۹.۵ درصد مردم معتقدند که آمدن رئیسی در کاهش مشکلات کشور کمک می‌کند.

البته همین تعداد هم اعتقاد دارند که با آمدن رئیسی یا مشکلات افزایش می‌یابد یا دست‌کم تغییری نخواهد کرد زیرا ۱۱.۵ درصد مردم با نگاهی یکسر متفاوت نسبت به گروه اول، معتقدند که اگر رئیسی سکان هدایت دولت را به دست بگیرد شاهد افزایش مشکلات کشور خواهیم بود و ۳۳.۸ درصد نیز بر این باورند که رفتن روحانی تأثیری در افزایش یا کاهش مشکلات نخواهد داشت و مردم همچنان با همین میزان مشکلات دست به گریبان خواهند بود این در حالی است که ۸.۸ درصد پاسخ دهندگان اساساً پاسخی به این پرسش نداده‌اند.

همزمان طی روزهای گذشته حسن روحانی و دولت دوازدهم رسماً از پایان کار خود در بحث برجام و مذاکرات هسته‌ای وین خبر داده و اعلام کردند که ادامه کار به رئیسی و دولت سیزدهم محول شده، نگاه شهروندان به رفع تحریم با تغییر دولت چندان مثبت نیست.

فارغ از ۱۶.۷ درصدی که به این پرسش پاسخ نداده‌اند، ۳۱.۵ درصد مردم معتقدند که با ورود رئیسی و آغاز به کار دولت سیزدهم، شاهد کاهش تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مذاکراتی خواهیم بود که در دولت دوازدهم و زیر نظر دیپلمات‌های دولت دوازدهم به سرانجام نرسید. ۳۱.۴ درصد هم بر این باورند که نتیجه‌ای در مذاکرات حاصل نشده و تحریم‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و ۲۰.۴ درصد هم معتقدند که آمدن رئیسی با افزایش تحریم‌ها مترادف است.

نکته قابل توجه این است که بخشی از مردم در واکنش به این پرسش که «هرکدام از مسائل و مشکلات کنونی چقدر باعث نگرانی شما شده است»، ۹۰.۸ درصد از تورم و گرانی، ۷۹.۳ درصد از بیکاری، ۷۹.۳ درصد از کاهش درآمد، ۷۵.۴ درصد از کم‌آبی و خشکسالی، ۶۸.۱ درصد از مساله مسکن و تأمین اجاره، ۵۸.۶ درصد از شیوع کرونا و ۴۰.۶ درصد از مسائل مربوط به امنیت کشور به میزان زیاد و کاملاً احساس نگرانی می‌کنند.

البته کمترین نگرانی شهروندان مربوط به مسائل امنیت کشور بوده و ۲۰.۵ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند نگرانی در خصوص مسائل مربوط به امنیت کشور از جمله حملات تروریستی یا خرابکارانه ندارند البته نباید این نکته را فراموش کرد که تحریم به عنوان یکی از موارد مورد پرسش از شرکت‌کنندگان مدنظر ایسپا نبوده است.

با توجه به تأثیر مستقیم و غیرقابل انکار تحریم بر میزان تورم و گرانی‌ها، بیکاری و وضعیت اشتغال، کاهش درآمد و افزایش قیمت خرید یا اجاره‌بهای مسکن و البته کرونا و حتی تداوم و گسترش کم‌آبی و خشکسالی، می‌توان گفت که تحریم‌هایی که اغلب شهروندان چندان به رفع آن با تغییر دولت امیدوار نیستند بر تمامی معضلات یاد شده مرتبط است.

حال در شرایط فعلی و با توجه به وجود مشکلات معیشتی و فشار تحریم‌های بین‌المللی، خوش بینی مردم نسبت به دولت سیزدهم از باب این که مشکلات کشور حل خواهد شد یا نه چندان زیاد نیست و باید دید دولت سیزدهم در رفع مشکلات کشور موفق خواهد بود یا خیر؟

دولت سیزدهم در برطرف کردن مشکلات موفق خواهد بود

اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به مشکلاتی که اکنون مردم در خصوص مسائل اقتصادی با آن روبه‌رو هستند، مهمترین الویت دولت سیزدهم حل مشکلات معیشتی است.

به گفته وی، با توجه به کارنامه درخشان رئیسی در قوه قضائیه و برخورد جدی که با رانت خواران و مفاسد اقتصادی داشت، با حضور در جایگاه ریاست جمهوری و برخورد با دلالان حوزه اجرایی می‌تواند بسیاری از مشکات کشور را التیام ببخشد.

به گفته این نماینده مجلس، حضور تیم جدید در قوه مجریه انگیزه مسئولان را جهت رفع مشکلات کشور مضاعف می‌کند و این انتظار وجود دارد که رئیسی نیز کابینه‌ای کارآمد و توان مند برای حل مشکلات کشور برگزیند و همچنین از نظرات نخبگان کشور استفاده کند.

سلیمی خاطرنشان می‌کند: با توجه به ارتباط مطلوب ابراهیم رئیسی با مجموعه حاکمیت، قطعاً در زمینه سیاست خارجی موفق خواهد بود و مشکلات کشور را برطرف می‌کند.

دیدگاه‌های فضایی باعث افزایش چالش‌های رئیسی می‌شود

جلال خوشچهره، فعال سیاسی اصلاح طلب  به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برخی کنشگران سیاسی و مردم معتقدند صرفاً به دلیل یک دست شدن ارکان نظام و کاهش کشمکش‌های سیاسی، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بسیاری از مشکلات کشور برطرف خواهد شد؛ در صورتی دیدگاهی رویایی است.

به گفته وی، بدون توجه به پیچیدگی‌های جامعه ایران و مطالبات فزاینده و همچنین تحریم‌ها و فشار حداکثری بین‌المللی، از جمله متغیرهای کلیدی در حل مشکلات کشور است.

به گفته این فعال سیاسی، دولت سیزدهم سعی دارد با راهکارهای موضعی و فوری برخی از مشکلات کشور را برطرف کند، در صورتی که پاسخ به مطالبات فزاینده و متراکم مردم با اتخاذ سیاست‌های کوتاه مدت امکانپذیر نیست.

خوشچهره معتقد است که در حال حاضر گروهی بدون توجه به متغیرهای اصلی، نسبت به موفقیت رئیسی در دولت سیزدهم خوش‌بین هستند بنابراین این دیدگاه‌های رویایی نسبت دولت جدید با توجه به شرایط بحرانی اقتصادی کشور و وجود تحریم‌های بین‌المللی، تنها منجر به افزایش توقعات از دولت می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: دیدگاه‌های رویایی نسبت به حل مشکلات کشور توسط دولت سیزدهم در حقیقت باعث افزایش چالش‌های رئیسی می‌شود و بعید نیست دولت جدید در صورتی که در آینده نزدیک در حل مشکلات کشور ناتوان باشد، مورد انتقاد همین گروه‌های سیاسی قرار بگیرد.

کد خبر 511826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    1 3
    ما مردم به ریخت و پاش عادت داریم
  • رضایی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    2 1
    سلام اقای رییسی شمارو بقران قسم وضع مملکت رو درست بخدا تلف شدیم از این گرانی تنها امید ما شمایید