معجزه درمانی خوردن لبنیات برای سلامتی بدن

خاصیت‌های مصرف لبنیات، لزوم عادت دادن کودکان به خوردن شیر، نیاز به کلسیم در طول زندگی، مقدار مصرف روزانه لبنیات، فواید درمانی مصرف شیر و پنج فایده و خاصیت ماست برای سلامتی و تناسب اندام را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لبنیات فواید زیاد و متنوعی برای بدن انسان دارد. عمده‌ترین دلیلی که همیشه برای مصرف شیر و لبنیات ذکر می‌شود تأمین کلسیم مورد نیاز برای بدن است اما این تنها خاصیت لبنیات نیست چرا که می‌تواند منبعی برای تأمین ویتامین دی، فسفر و سایر منابع معدنی و ویتامینی هم باشد. لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر، دوغ، کشک و خامه گروهی از مواد غذایی هستند که ارزش‌غذایی زیادی دارند به طوری که تقریباً تنها گروه از مواد غذایی‌اند که با مصرف آنها قسمت اعظم نیازهای بدن برآورده می‌شود.

پروتئین لبنیات بسیار مرغوب و منحصر به فرد است، کلسیم مورد نیاز بدن را هم تأمین و از بروز اختلالات و ضایعات استخوانی پیشگیری می‌کند و مصرف کافی آن در کودکان و نوجوانان نیز رشد قدی آنها را افزایش می‌دهد. لبنیات همچنین بهترین منبع انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین A و ویتامین‌های گروه B به‌ویژه B۲ هستند. مصرف لبنیات باعث سلامت استخوان‌ها، جلوگیری از پوکی استخوان، حفظ سلامت دندان‌ها، مقاومت بدن در برابر آسیب‌ها و ضربه پذیری، افزایش انعطاف پذیری، افزایش هوش است.

توصیه می‌شود که تمامی افراد خصوصاً کودکان و نوجوانان و افراد سالمند حتماً استفاده از انواع لبنیات را در رژیم غذایی خود بگنجانند تا بتوانند از خواص لبنیات برای بدن انسان و مزایای آن بر روی سلامتی‌شان بهره‌مند شود.

معجزه درمانی خوردن لبنیات برای سلامتی بدن

روزی چقدر لبنیات مصرف کنیم؟

شیر حاوی پروتئین بوده که موردنیاز بدن است، به طوری که حدود یک لیتر شیر، می‌توان ۸۰ تا ۱۰۰ درصد پروتئین بدن انسان را در طول روز تأمین کند اما کلسیم در بدن انسان نقشی مهمی دارد، وجود کلسیم برای نوجوانان و کودکان در حال رشد بسیار ضروری است چرا که برای تراکم استخوان و رشد استخوان‌های بدن آن‌ها مفید بوده و در صورت تأمین کلسیم موردنیاز بدن در این دوره، در سنین میان‌سالی و بزرگسالی با پوکی‌استخوان مواجه نخواهند شد. میزان کلسیم موردنیاز بدن انسان در طول روز حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم است.

به طور میانگین یک لیوان شیر حدود ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم بدن را تأمین می‌کند یا به‌عبارت‌دیگر تقریباً یک‌سوم نیاز کلسیم بدن را می‌تواند تأمین کند. عوارض کمبود کلسیم در بدن انسان می‌تواند منجر به بیماری‌های نظیر راشیتیسم در کودکان، ستئو مالاسی در میان‌سالی و استئوپروز در بزرگسالی شود؛ لذا می‌توان با مصرف شیر، ماست، پنیر، بستنی یا فراورده‌های لبنی از این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

فواید درمانی مصرف شیر و لبنیات برای سلامتی

۱. پیشگیری از پوکی استخوان

برای اینکه توده استخوانی بدن دچار تخلخل نشود و ساخت بافت استخوانی جدید که به صورت طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد، ادامه پیدا کند، باید عوامل متعددی در نظر گرفته شود. یکی از مهم‌ترین موارد آن تأمین کلسیم کافی برای بدن است. لبنیات و شیر یکی از اصلی‌ترین منابع طبیعی و خوراکی قابل استفاده بدین منظور است.

۲. کاهش احتمال ابتلاء به سرطان با مصرف شیر

شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر این که مصرف شیر می‌تواند از بروز سرطان روده بزرگ و سینه در زنان جلوگیری کند. همچنین مطالعات بر روی حدود پنجاه هزار مرد در سوئد نشان داده است که در مردانی که روزانه ۱.۵ لیوان شیر یا بیشتر مصرف می‌کنند خطر ابتلاء به سرطان تا سی و پنج درصد کمتر از کسانی است که کمتر از دو لیوان در هفته شیر مصرف می‌کردند. یک مطالعه دیگر در نروژ نیز نشان داده است که افرادی که از کودکی تا بزرگسالی مصرف شیر را ادامه می‌دهند کمتر در معرض خطر سرطان سینه هستند.

کلسیم و چربی طبیعی موجود در لبنیات که تحت عنوان اسید لینولئیک کنجوکه (CLA) شناخته می‌شود، جز ترکیبات اصلی محافظت کننده در مقابل سرطان روده بزرگ است. بر اساس یک گزارش از مرکز تحقیقات سرطان آمریکا، رابطه معکوسی بین مصرف کلسیم و ابتلاء به سرطان روده بزرگ وجود دارد. عامل دیگر جلوگیری از سرطان وجود ویتامین D در شیر است که در تنظیم رشد سلولی و جلوگیری از سرطان نقش دارد. این مسئله به‌خصوص در افرادی که در شرایط اقلیمی با تابش نور کم زندگی می‌کنند بسیار حائز اهمیت است.

یک مطالعه دیگر بر روی زنان سوئدی نشان داده است که کسانی که میزان کلسیم مصرفی آن‌ها حدود یک گرم است حدود ۳۰ درصد کمتر از کسانی که نصف این مقدار کلسیم را در رژیم غذایی خود دارند به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند. می‌توان بیان داشت که مصرف روزانه سه لیوان شیر می‌تواند در کنار سایر مواد غذایی میزان کلسیم کافی را به بدن برساند. اگر شیر به اندازه کافی در دسترس نبوده یا مصرف نشود، برای بهره بردن از خواص لبنیات برای بدن انسان، می‌توان در کنار شیر از سایر لبنیات نظیر پنیر و ماست نیز استفاده کرد.

۳. تامین کلسیم با استفاده از لبنیات

از مهمترین خواص لبنیات برای بدن انسان تأمین کلسیم است. تأمین نامناسب کلسیم در طول زندگی، باعث افزایش احتمال ابتلاء به پوکی استخوان می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کلسیم ناکافی سبب کمبود تراکم استخوان، کاهش سریع تراکم استخوان و افزایش میزان شکستگی‌ها خواهد شد. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که بسیاری از مردم کمتر از نصف کلسیم توصیه شده که برای ساخت و حفظ استخوان‌های سالم آنها، مورد نیاز است را مصرف می‌کنند.

عمده‌ترین منابع غذایی دارای کلسیم شامل محصولات لبنی کم چرب مانند شیر و همچنین ماست، پنیر و بستنی است. برخی از سبزیجات تیره رنگ، گیاهان برگ دار، کلم بروکلی و اسفناج نیز منابع کلسیمی خوبی هستند. منابع دریایی مانند ساردین‌ها و ماهی قزل آلا، توفو و نیز بادام‌ها و غذاهای غنی شده با کلسیم، مانند آب پرتقال، غلات و نان نیز از جمله منابع کلسیمی هستند که می‌توانید با مصرف آنها کلسیم بدن خود را تأمین کنید.

معجزه درمانی خوردن لبنیات برای سلامتی بدن

نیاز به کلسیم در طول زندگی تغییر می‌کند؟

- تقاضای بدن برای کلسیم در سنین رشد و در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر است.

- در دوران بارداری و تغذیه با شیر مادر نیز میزان نیاز به کلسیم بالاتر از زمان‌های دیگر است.

- همچنین زنان بعد از یائسگی و مردان مسن نیز به کلسیم بیشتری نیاز دارند. علاوه بر اینکه با افزایش سن، در بدن شما قابلیت جذب کلسیم و سایر مواد مغذی کاهش می‌یابد

- افراد سالمند نیز که دچار بیماری‌های مزمن هستند نیز جذب کلسیم پایین‌تری دارند و در نتیجه مصرف لبنیات باید در این افراد همیشه در الویت باشد تا بتوانند بخشی از نیاز کلسیمی خود را تامین کنند.

۴. پیشگیری از بیماری‌های قلبی با مصرف شیر

هنگامی که صحبت از خواص لبنیات برای بدن انسان و مزایای مصرف شیر برای سلامتی می‌شود، همگی ما به یاد تأثیرات آن بر رشد و استحکام استخوان‌ها و تأمین کلسیم بدن می‌افتیم. اما بد نیست بدانیم که یکی از مهم‌ترین فواید مصرف شیر تأثیر آن بر سلامت دستگاه قلبی و عروق است.

به دلیل وجود پتاسیم در شیر، مصرف آن با آزاد شدن عضلات سرخرگی و کاهش فشارخون مرتبط است. در نتیجه افزایش مصرف پتاسیم که به دلیل مصرف شیر اتفاق می‌افتد، همراه با کاهش مصرف سدیم (نمک) یکی از تغییرات مهم در رژیم غذایی است که می‌تواند خطر ابتدا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

تحقیقاتی در همین زمینه نشان داد که افرادی که روزانه حدود چهار گرم پتاسیم مصرف می‌کنند، تقریباً نصف سایر افراد با خطر مرگ براثر سکته قلبی روبرو خواهند شد. علاوه بر این مصرف شیر در جلوگیری از فشار خون و چاقی مؤثر است.
تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه دو یا سه لیوان شیر در کنار مصرف سایر لبنیات و مواد غذایی می‌تواند در کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی تأثیر بالایی باشد. علاوه بر اینکه کلسترول موجود در شیر و لبنیات از نوع مفید است و همچنین اسید چرب لینولیئک کنژوگه (CLA) شیر در پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی مؤثر هستند. توصیه می‌شود که افرادی که دارای چربی خون و کلسترول بالا هستند از شیر کم‌چرب استفاده کنند.

۵. کاهش خطر ابتلاء به دیابت نوع دو و چاقی

تحقیقات انجام شده در خصوص مصرف لبنیات پرچرب نشان می‌دهد که بر خلاف تصوری که ایجاد شده است، مصرف آن می‌تواند تا حدودی خطر ابتلاء به دیابت نوع دو را کاهش دهد و از چاقی نیز جلوگیری کند.

لزوم عادت دادن کودکان به خوردن شیر

نوشیدن شیر در دوران کودکی موجب بهبود توانایی ورزشی و افزایش تعادل در دوران بزرگسالی می‌شود، عادت دادن کودکان به نوشیدن شیر، فواید ماندگاری از جمله بهبود توانایی جسمی و حفظ تعادل در دوران میان سالی و سالمندی دارد.

مطالعات جدید نشان می‌دهند که افزودن یک لیوان شیر به رژیم غذایی روزانه کودکان موجب پنج درصد افزایش در سرعت راه رفتن و ۲۵ درصد کاهش در خطر عدم حفظ تعادل در دوران بزرگسالی می‌شود، این یافته به ویژه در افراد بالای ۶۵ سال اهمیت زیادی دارد، زیرا جمعیت این گروه سنی تا سال ۲۰۳۰ به بیش از دو برابر می‌رسد.

محققان انگلیسی در مطالعه‌ای که انجام دادند، عادات تغذیه‌ای دوران کودکی بیش از یک هزار و ۵۰۰ مرد ۶۲ تا ۸۶ ساله را بررسی کردند. آنها تأثیر رژیم غذایی به ویژه مصرف شیر، پروتئین، کلسیم و چربی در دوران کودکی را بر توانایی جسمی و قدرت تحرک آنها از جمله توانایی پیاده روی، دراز و نشست و آزمون‌های تعادل در زمان فعلی مطالعه کردند.

نتایج نشان داد که دریافت کلسیم، پروتئین و شیر در دوران کودکی موجب بهبود قابل توجه در توانایی جسمی و حرکتی در دوران بزرگسالی می‌شود، همچنین مشخص شد که عادات غذایی خوب در دوران کودکی مانند نوشیدن شیر و خوردن صبحانه در دوران بزرگسالی نیز ادامه می‌یابند. نوشیدن شیر به ویژه در وعده صبحانه موجب تأمین مواد مغذی حیاتی در طول روز می‌شود.

شیر یکی از غنی‌ترین منابع کلسیم و ویتامین D بوده و هر لیوان آن حاوی هشت گرم پروتئین با کیفیت بالا می‌باشد. بر اساس راهنمای رژیم غذایی تدوین شده در سال ۲۰۱۰ توصیه می‌شود که کودکان دو تا سه سال روزانه دو لیوان، کودکان چهار تا هشت سال پنج لیوان و نوجوانان و بزرگسالان روزانه سه لیوان شیر بنوشند.

بسیاری از والدین از بی میلی به غذا و کم اشتهایی کودکان خود رنج می‌برند، امتناع کودک از خوردن ممکن است به دلایل زیر باشد: فعالیت زیاد و در نتیجه خستگی، فعالیت کم و در نتیجه کمتر گرسنه شدن، نخوابیدن، کم بودن فاصله بین تنقلات با غذاهای اصلی، اظهار نظر مبنی بر دوست نداشتن غذا توسط بزرگترها است.

پنج فایده و خاصیت ماست برای سلامتی و تناسب اندام

معجزه درمانی خوردن لبنیات برای سلامتی بدن

۱. ماست بهترین جایگزین شیر

خیلی‌ها به شیر آلرژی دارند یا از طعم و بوی شیر بدشان می‌آید، بچه‌هایی رو تصور کنید که از خوردن شیر امتناع می‌کند، مادر و پدرها همیشه با آن‌ها درگیر هستند تا شیر بخورند، ماست یک جایگزین خیلی عالیه است که می‌تواند جای شیر رو پر کند و موادی که ما در شیر به دنبال آن هستیم را از طریق ماست به دست بیاریم.

۲. ماست مناسب برای دستگاه گوارش

هضم به زمانی می‌گویند که فروپاشی مکانیکی و شیمیایی مواد غذایی به قطعات کوچک‌تر اتفاق می‌افتد و با جریان خون به سراسر بدن ارسال می‌شود. غذاهای سبکتر زودتر هضم می‌شود و به هضم غذاهای سنگین نیز کمک می‌کند، ماست حاوی پروبیوتیک‌ها است که به عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند. ماست به دلیل فرآیند تخمیر حاوی باکتری‌های مفید نیز است که کمک بزرگی برای سلامت و شادابی هستند.

۳. ماست منبع غنی کلسیم

کلسیم یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما هست. کلسیم برای سلامت کلی جسم ما مهم است، تقریباً همه سلول‌های بدن ما به نوعی برای انجام کار خود به کلسیم نیاز دارند. همچنین کلسیم نقش مهمی در انقباض ماهیچه‌ها، انتقال پیام‌های عصبی و آزادسازی هرمون‌ها در بدن ما دارد. اگر می‌خواهید دندان‌ها و استخوان‌های قوی داشته باشید باید عادت کنید از ماست این منبع غنی کلسیم را در سفره‌های خود داشته باشید.

۴. ماست واسط کم کردن وزن

اگر شما هم جز افرادی هستید که علاقه به کم کردن وزن دارید و با نخوردن شکلات و تنقلات و شیرینی دارید با چاقی خود مبارزه می‌کنید توصیه می‌شود ماست رو فراموش نکنید به خصوص برای تمرینات ورزشی؛ قبل از تمرین حداقل یکی دو قاشق ماست بخورید تا اثر جادویی آن را ببینید!

۵. ماست عامل تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی یک ساختار بیولوژیکی برای محافظت در برابر بیماری‌ها است، از این رو برای ما در حفظ سلامتی و شادابی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بعضی غذاها به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند که ماست هم از آن دسته است و با داشتن باکتری‌های مخمر به آمادگی سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

کد خبر 511725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.