اصولگرایان انتخابات از پیش برده را بردند/ شهردار مشهد بله قربان‌گو بود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: هرگاه اصلاح‌طلبان روی کار می‌آیند، اصولگرایان درها را قفل می‌کنند. آنها که در نهادهای غیرانتخابی نشسته‌اند به هیچ کس و هیچ جا پاسخ نمی‌دهند و آنقدر چوب لای چرخ می‌گذارند تا این طیف سیاسی نتواند کاری از پیش ببرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بتول گندمی امروز (دوشنبه) در یکصد و چهل و یکمین جلسه و آخرین نطق پیش از دستور خود در شورای اسلامی شهر مشهد در دوره پنجم اظهار کرد: وضعیت کشور در انتخابات ریاست جمهوری را دیدیم. دیدیم که با جمهوریت، شعار اصلی پیروزی انقلاب چه کردند. به خودی‌ترین خودی‌ها هم رحم نکردند. نتیجه چه شد؟ مشارکت ۷۳ درصدی مردم در انتخابات ۹۶ به ۴۸ درصد امسال رسید و فرد برنده، منتخب ۶۲ درصد آراست.

وی افزود: فرد منتخب نماینده تنها ۱۸ میلیون واجد شرایط رأی دادن از میان ۵۹ میلیون واجد شرایط رأی دادن است؛ انگار از ۸۳ میلیون ایرانی، تنها ۲۵ میلیون نفر رئیس جمهور منتخب را قبول دارند که این موضوع یک فاجعه است. آن هم در انتخاباتی که از لاریجانی تا تاجزاده رد صلاحیت شده بودند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: مقصر اول و آخر این وضعیت کشور نظارت استصوابی است صالح‌ترین ایرانیان را از حضور در مدارج قانون گذاری و مدیریتی منع کردند. عده دیگری برای فرزندان متخصص و سالم و پاکدست ایران‌زمین پرونده‌سازی کردند. احزاب قانونی مملکت را بستند. چه شد؟ پاسخ مردم در ۹۲ و ۹۶، نتیجه آن محدودیت‌ها بود اما آنقدر این شکست‌ها زخمی‌شان کرد تا مجلس مثلاً انقلابی را بر ملت تحمیل کردند.

وی ادامه داد: گفتند می‌روند در مجلس و به طرح شفافیت آرای نمایندگان رأی می‌دهند اما از اول هم معلوم بود صادق نیستند. سراغ قیرپاشی رایگان رفتند. گفتند دولت بی‌عرضه است که مسکن نمی‌سازد. حالا رئیسشان گفته وظیفه دولت، ساخت مسکن نیست. از افزایش نقدینگی می‌نالند حال آن که نایب رئیس مجلسشان، متهم ردیف اول تولید نقدینگی در دولت تراز و مهرورزشان بود. از نقدینگی می‌نالند، اما در بودجه ۱۴۰۰ که کسری قطعاً قابل توجهی خواهد داشت، بندهایی گذاشتند که برای مثلاً فرزند سوم به بعد، تسهیلات بیشتری پرداخت شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کردند تا روحانی نتواند برجام را احیا کند. حالا همان‌ها که پرچم آمریکا را در مجلس آتش می‌زدند، می‌گویند ما به برجام متعهدیم. با دولت جدید بروید ببینیم بدون برجام و FATF چه می‌خواهید بکنید؟ از کجا برای بودجه‌هایتان منابع جور می‌کنید؟

وی گفت: دست‌ به‌ یکی‌ کردن نانوشته تندروهای داخلی با ترامپ با کم‌عملی دولت اعتدال، کاری کرد که شرایط اقتصادی و معیشت مردم به بحرانی‌ترین وضع ممکن برسد. بروید ببینیم از پس تأمین مایحتاج مملکت بر می‌آیید؟ کرونا همچنان جانها را می‌گیرد و ایمن سازی جمعیت کشور به دلیل نبود واکسن به کندی در حال انجام است. خوزستان بی‌آب مانده است. خواجه در بند نقش ایوان است. دولت ناتوان است. مجلسی که اینقدر ادعا می‌کرد کجاست؟ کیفیت آب در آن منطقه تأسف‌آور است. مجلس‌نشینان به فکر بستن شیرفلکه اینترنت افتادند. کاری جز بستن از ایشان بر می‌آید؟

گندمی با اشاره به بی‌کفایتی گسترده مدیریتی در سراسر کشور و نارضایتی حاصل از آن گفت: کاهش شدید مشارکت در دو انتخابات اخیر و اعتراضات چهار سال گذشته، بیش از گذشته عیان کرده که بخش زیاد و معنی‌داری در جامعه با رویکردهای فعلی همنوا نیستند. این یعنی بخش زیادی از جامعه از رویکردهای اصولگرایانه و اصلاح‌طلبانه عبور کرده است.

وی افزود: تا کی این بخش از مردم که از اصولگرایان خوششان نمی‌آید گاهی به اصلاح‌طلبان اعتماد کرده‌اند تا گره‌ای از کار باز شود اما باز هم مأیوس شده‌اند. هر گاه اصلاح‌طلبان روی کار می‌آیند، اصولگرایان درها را قفل می‌کنند. آنها که در نهادهای غیرانتخابی نشسته‌اند به هیچ کس و هیچ جا پاسخ نمی‌دهند. همان‌ها آنقدر چوب لای چرخ می‌گذارند تا این طیف سیاسی نتواند کاری از پیش ببرد.

وی در خصوص مشکلات مدیریتی در انتخابات شهر مشهد اضافه کرد: همان شاکله را که کوچک‌تر کنید، مشهد امروز را می‌بینید. بخش زیادی از نیروهای متخصص که طرز فکرشان، رادیکال‌تر از اصلاح‌طلبی است که اصلاً رویی ندیدند در انتخابات شورای شهر ثبت نام کنند. چون تجربه به آنها ثابت کرده که خودی نیستند. بسیاری از اصلاح‌طلبان مشهد هم به خاطر رد صلاحیت سلیقه‌ای احتمالی کاندیدا نشدند و تعداد اندکی ماندند. در مقابل لشکری از اصولگرایان که هیچ و مطلقاً هیچ دغدغه‌ای در مورد رد صلاحیت‌ شدن و تأمین منابع مالی نداشتند و با چندین ماه برنامه‌ریزی برای تشکیل ستادها، انتخابات از پیش برده را بردند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به موضوع منع دوچرخه سواری بانوان مشهدی تصریح کرد: نمونه آخر فشارهای سیاسی را در بحث ممنوعیت استفاده بانوان از سامانه دوچرخه بایدو در مشهد دیدیم. شهر شورای شهر، شهردار و شهروند دارد. چقدر راحت و بی‌اطلاع شورا پای صورتجلسه‌ای را امضا کرده و نیمی از جمعیت این شهر را از خدمات ارائه شده محروم می‌کند. این تنها یک نمونه از موارد بسیار زیاد بود.

وی اضافه کرد: رفتن بعضی مدیران اصلاح‌طلب هم از شهرداری در دوره فعلی ناشی از همین دخالت‌های غیرقانونی و تمکین شهردار بود. آنقدر از بیرون فشار آوردند و شهردار بله قربان‌گو، گفت چشم که امروز در پایان دوره شورا می‌بینید که یک مدیرکل و معاون شهردار و شهردار منطقه اصلاح‌طلب در لیست مدیران نداریم. اصلاح‌طلبانه‌ترین دوران این دوره مدیریت شهری، همان یک سال اول بود.

گندمی اضافه کرد: نگرانیم که اقدامات مهم این شورا در حوزه شفافیت قراردادها و حوزه شهرسازی بر باد برود و مدیریت شهر، سیاسی شود و از آن بدتر، سیاسی منحصر در یک نگاه خاص شود. نگرانیم که اقدامات انجام شده در حوزه زنان نادیده گرفته شود و توجه به کسب و کارهای نو و آنچه در مرکز نوآوری و کارخانه نوآوری در دوره فعلی شد به محاق برود اما ترجیح می‌دهم پیشگویی نکنم.

کد خبر 511712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.