بورس امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت زغال سنگ پروده طبس در سه ماه اخیر، با رشد ۷۹درصدی به سه هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۵۰ درصدی به هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با رشد ۵۶ درصدی به هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان رسیده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ دوشنبه ۱۱ مردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش دو هزار و ۳۴۷ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۵۷ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هزار و ۱۵۹ واحدی در سطح ۴۰۰ هزار و ۸۸۷ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار کاهش ۰.۱۷ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۲۹ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۸۷ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۸۷۰ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها) بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۴ هزار و ۶۲۷ و ۳۰ هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: (تعداد سهام معامله شده حجم گفته می‌شود) بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد ۷۴۹ میلیون و ۲ میلیارد ۹۴۶ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت کزغال

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بررسی گزارش سه ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۳.۳۱

بورس امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی: (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت است) شرکت رشد ۷۹ درصدی داشته است و به سه هزار و ۸۴۱ میلیارد ریال رسیده است.

سود ناخالص: (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود) شرکت رشد ۵۰ درصدی داشته است و به هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص: (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است) شرکت رشد ۵۶ درصدی داشته است و به هزار و ۷۰۹ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص هر سهم: (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت) هر سهم معادل با ۸۵۵ ریال است. (سه ماهه)

سرمایه ثبت شده شرکت دو هزار میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته: (سودی که در سال‌های گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در حساب شرکت باقی مانده است) شرکت با کاهش ۵۴ درصدی به سه هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال رسیده است.

حقوق مالکانه: (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت) شرکت کاهش ۴۲ درصدی داشته است و به پنج هزار و ۹۰۸ میلیارد ریال رسیده است.

تابلوی معاملات

بورس امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با پی بر ای ۸.۰۹ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت مناسب است.

p/s شرکت برابر با ۴.۴۸ می‌باشد. ( این نسبت بیانگر قیمت به ازای فروش به ازای هر برگه سهم است، مانند p/e هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی شرکت به ازای این ارزش بازاری که گرفته توان فروش بالاتری دارد).

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش نبوده و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار مهم

مجلس با پیشنهاد افزایش عوارض صادرات وزارت صمت مخالفت کرد

حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در ایران قانونی داریم که صادرات فرآورده‌های معدنی معاف از مالیات است و نظرمان این است که محصول نهایی و نیمه نهایی از مالیات معاف باشد، بنابراین مجلس با عوارض صادراتی محصولات معدنی به طور کلی مخالف است.

۳۰ شرکت در انتظار بورسی شدن

مجید نوروزی، معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس گفت: پرونده ۳۰ شرکت برای طرح در جلسه هیأت پذیرش در دست بررسی و تکمیل مدارک و مستندات است. علاوه بر این پرونده ۱۴ شرکت در جریان درج و هشت شرکت نیز در حال انجام اقدامات لازم جهت عرضه اولیه هستند. از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر چهار شرکت در بورس تهران پذیرش، پنج شرکت درج و هفت شرکت عرضه شده‌اند. شرکت‌های مختلفی جهت عرضه اولیه سهام خود در حال تکمیل مدارک و مستندات مربوطه هستند. این شرکت‌ها در صنایع متعددی از قبیل پتروشیمی، لیزینگ، آرایشی و بهداشتی، فولاد، تولید گوشت مرغ، سرمایه‌گذاری، سیمان، گروه مالی، تولید برق و … فعالیت می‌کنند.

اخبار شرکت‌ها

صدرنشینی فولاد مبارکه اصفهان در تولید فولاد کشور

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت گفت: شرکت فولاد مبارکه با تولید بیش از ۸ میلیون و ۳۲۳ هزار تن فولاد خام در سال ۹۹ موفق به سهم ۳۷.۲ درصدی از بازار فولاد کشور شد. گروه فولاد مبارکه با تولید بیش از ۹ میلیون و ۸۴۵ هزار تن فولاد خام بیش از ۴۳.۵ درصد از فولاد کشور را در دست دارد

وی افزود: در کشور ما همه صنایع کوچک و بزرگ گرفتار مسئله برق شدند. از همه بیشتر فولادی‌ها و بعد سیمانی‌ها. تلاش داریم اثرات را به حداقل برسانیم. مثلاً برای تأمین آب خود به سمت پسآب رفتیم یا تعمیرات را به زمان‌های قطعی برق منتقل کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: مسئله برق جدی است و به قول وزیر صمت با خنک شدن هوا هم حل نمی‌شود. در طول روز یکی از هشت کوره و شب‌ها چهار کوره ما فعال است. عدم النفع و خسارت ما از ۱۸ تیر تا کنون پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان شده است.

عظیمیان افزود: از مهمترین چالش‌های ما تأمین پایدار کنسانتره، سنگ آهن و گندله با ایمیدرو است که برای حل این مشکلات جلسه داریم. اکثر صنایع ما تحریم شده‌اند. علاوه بر این موارد، دو اطلاعیه جداگانه خزانه داری آمریکا ما را در لیست تحریم تروریستی گذاشته است و مدیر عامل شرکت هم تحریم شده است. بخشی از پول و کالاهای خریداری ما بلوکه شده است و در همکاری تکنولوژی دچار چالش شدیم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته توانستیم یکی از طلایی‌ترین عملکردها را داشته باشیم. هنر ما استفاده از فرصت‌ها است. ما ۱۷,۵۰۰ میلیارد تومان اعتباری فروختیم. فضایی ایجاد کردیم که مشتری سه ماه زودتر پول را پرداخت کرده است.

شخارک: میزان تولید متانول شرکت در بهار ۱۴۰۰، در حدود ۱۰۲ هزار تن بوده که در مقایسه با فصول گذشته به طور میانگین در حدود ۶۰ هزار تن کاهش یافته است. مقدار فروش در حدود ۱۲۰ هزار تن بوده است. نرخ متانول در مقایسه با فصل گذشته کاهش یافته و در مقایسه با بهار سال گذشته ۲.۸ برابر شده است. در نهایت مبلغ فروش برابر با هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان بوده است. مبلغ بهای تمام شده برابر با ۷۸۱ میلیارد تومان اعلام شده که نکته قابل توجه رشد در نرخ گاز ترش می‌باشد که در مقایسه با فصل گذشته ۳.۶ برابر شده است. سود تسعیر ارز در این فصل ۱۱ میلیارد تومان اشاره شده که در مقایسه با فصل گذشته که زیان ۱۴۰ میلیارد تومان اشاره شده رشد داشته است. در نهایت در بهار سال ۱۴۰۰، ۱۳۰ تومان به ازای هر سهم ساخته است که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته ۲.۲ برابر شده است. برای فصول آتی پیش‌بینی می‌شود علاوه بر ادامه روند سودآوری، به واسطه تولید و فروش بیشتر عملکرد بهتری داشته باشد.

زملارد: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۱۶۶ درصدی از محل آورده برای احداث گاوداری ۳ هزار راسی

شسپا: این شرکت در سه ماهه سال جدید سود ۷۱۹ میلیارد تومان سود ساخته است که تقریباً تمامی این سود عملیاتی است.

رانفور: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه ۲۸ درصدی از محل سود انباشته

اخابر: این شرکت قصد دارد تعداد زیادی از املاک خود را از طریق مزایده به فروش برساند.

شرانول: در بهار ۱۴۰۰، ۱۷۱ تومان به ازای هر سهم ساخته است. در صورت سود و زیان کاهش سود تسعیر ارز و سود سرمایه گذاری مشاهده می‌شود. مبلغ فروش در مقایسه با بهار سال گذشته رشد بالایی داشته و تقریباً سه برابر شده است که ناشی از افزایش نرخ فروش است.

اخبار بازارهای جهانی

گاز: بالا رفتن تقاضای گاز به دلیل افزایش سطح فعالیت واحدهای پتروشیمی طی چند ماه اخیر سبب شده است تا میانگین قیمت گاز طبیعی در چهار هاب بین‌المللی رشد کرده و با رسیدن به ۶.۱۳ دلار بر میلیون BTU در ماه ژوئن ( ۲۱.۶ سنت بر متر مکعب)، بالاترین رکورد دو سال گذشته را ثبت کند. پیش‌بینی می‌شود که متوسط قیمت گاز در چهار هاب بین‌المللی در سه ماه آینده نیز افزایش یابد و از ۶.۲۶ دلار بر هر میلیون BTU فراتر رفته (۲۲.۱۴ سنت بر متر مکعب) و در اوایل پاییز ۲۰۲۱ به ۶.۴۱ دلار بر هر میلیون BTU برسد( ۲۲.۶۷ سنت بر متر مکعب)؛ این تداوم رشد قیمت منجر به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌های گازی خواهد شد.

نفت: قیمت نفت در آغازین معاملات امروز، به دلیل نگرانی‌ها از اقتصاد چین کاهش یافت چراکه بررسی‌ها نشان داد که فعالیت کارخانه‌ها در دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان با کندترین سرعت در ۱۷ ماه گذشته افزایش یافته، نگرانی ای که با افزایش تولید نفت از سوی تولیدکنندگان اوپک تشدید شده است. قیمت هر بشکه نفت خام برنت ۸۱ سنت (۱%) کاهش یافت و به ۷۴.۶۰ دلار در هر بشکه رسید و معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ((WTI با ۶۹ سنت (% ۰.۹) کاهش به ۷۳.۲۶ دلار در هر بشکه رسید.

ادوارد مویا ، تحلیلگر ارشد OANDA می‌گوید: چین پیشرو بهبود اقتصادی در آسیا بوده است و در صورت تداوم این روند ، نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی افزایش می‌یابد. چشم‌انداز تقاضای نفت خام متزلزل است و احتمالاً تا بهبود واکسیناسیون جهانی بهتر نخواهد شد. دکتر آنتونی فائوچی ، مدیر مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی ایالات متحده، روز یکشنبه گفت که ایالات متحده برای مهار COVID-۱۹ دوباره محدودیت اعمال نخواهد کرد، اما اوضاع بدتر می‌شود زیرا نوع دلتا باعث افزایش موارد ابتلاء به خصوص در میان افراد واکسینه نشده، خواهد شد.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

منابع: سایت tsetmc شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، codal سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران، کانال تحلیلی ولید هلالات، پایگاه خبری بازار سرمایه، کارگزاری صنعت معدن، کانال تحلیلی کامودیتی (امیر صباغ)، کانال تحلیلی مبین تحلیل

کد خبر 511692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.