تصویب طرح و لایحه روی دور تند/حفاظت از پردیسان در وقت اضافه

اعضای شورای شهر تهران در جلسه یکی به آخر شورای پنجم یک طرح دو فوریتی با اصلاح بندهایی از بودجه سال ۱۴۰۰ که مربوط به منابع و هزینه‌های برج میلاد بود موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا در جلسه امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران، با دو فوریت طرح " الزام شهرداری تهران به ثبت ملی میراث طبیعی و تنوع زیستی بوستان طبیعت پردیسان" را بررسی کردند.

در ابتدا «زهرا صدر اعظم نوری» رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا گفت: این طرح دو فوریتی با رویکرد چهار ساله شورای پنجم که همانا توجه به محیط زیست و دغدغه محیط زیستی و حفاظت و صیانت از سرمایه ارزشمند طبیعی شهر است تهیه و تدوین شده علت اینکه این طرح در دقایق آخر این شورا اعلام وصول شده این است که این طرح بار مالی به معنایی که چیزی را به دوره آینده تحمیل کند نخواهد داشت از طرفی نتایج مطالعات این طرح هفته پیش به دست ما رسیده است.

وی هدف از تدوین این طرح را جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی و حفظ کالبد و نیز جلوگیری از تغییر کاربری، حفظ و صیانت از میراث طبیعی و محیط زیستی تهران، ظرفیت سازی و تقویت ویژگی‌های تفرجگاهی این عرصه بیان کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا افزود: بوستان پردیسان بالغ بر ۳۰۰ هکتار مساحت دارد که با در نظر گرفتن بوستان‌های جانبی نظیر بوستان گفتگو و فدک بالغ بر ۵۵۰ هکتار مساحت را در بر خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش کلیات طرح نیز به رأی گذاشته شد که به تصویب رسید.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با «اصلاح جز (ح) بند (۳) تبصره (۱) مصوبه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه» موضوع منابع و مصارف شرکت برج میلاد موافقت کردند.

«مجید فراهانی» در ابتدای بررسی این موضوع گفت: به جهت محدودیت‌هایی که به سبب شیوع ویروس کرونا به خصوص هم در سال گذشته و سال جاری رخ داد و در موعدهای متعدد شهر تعطیل شد در تحقق سه هزار میلیارد ریال که برای شرکت برج میلاد به عنوان بخشی از منابع بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده بود و الزام شده بود تعیین ردیف‌های اعتباری برج از محل واریز درآمدهای اختصاصی شرکت به خزانه شهرداری باشد، اما فرایند مالی شرکت با اخلال مواجه شد.

وی افزود: این در شرایطی است که محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فضای درآمدزایی برج سبب شده فقط در دو ماه ابتدایی سال جاری میزان درآمدهای شرکت سه میلیارد تومان معادل یک درصد درآمدهای مصوب در سال ۱۴۰۰ برج باشد.

در ادامه «سید حسن رسولی» گفت: در راستای اصل شفافیت برای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد برای برج میلاد در نظر گرفتیم، از این عدد به عنوان ردیف درآمدی ۴۰ درصد صرف نگهداشت، ۶۰ درصد برای مصارف عمومی شهرداری در نظر گرفته شد چون کل دارایی برای شهرداری است و باید به حساب خزانه شهرداری واریز شود.

وی ادامه داد: با این وجود با گذشت چهار ماه از سال جاری و به دلیل شیوع کرونا عملاً این معادله به نامعادله تبدیل شده است لذا ابتدا پیشنهاد این بود که برج میلاد تسهیلات بگیرد و از غیر انتفاعی بودن به انتفاعی بودن تبدیل شود، اما عملاً چنین چیزی میسر نشد.

بر اساس این گزارش پس از مباحث مطرح شده از سوی اعضا این لایحه به رأی گذاشته و به تصویب رسید.

زهرا صدراعظم نوری در سیصد و پانزدهمین جلسه علنی شورا، گزارش خود را در خصوص بررسی لایحه شهرداری درباره «مکان یابی، تملک و احداث آرامستان های جدید در شهر تهران» ارائه کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که شورای پنجم آن را دنبال کرد، مکان یابی، تملک و احداث آرامستان های جدید در شهر تهران است که سازمان بهشت زهرا ۱۰ یا ۱۵ نقطه پیش‌بینی کرده است که پس از تصویب شورا با هماهنگی با مالکین اراضی، املاک قطعی را انتخاب کرده و طرح را عملیاتی کند و لذا شورا باید آن را تأیید کند.

وی سپس به قرائت ماده واحده لایحه پرداخت و گفت: در راستای بند ۱۳ قانون ۵۵ شهرداری‌ها که مصوب سال ۱۳۳۴ است، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود برای رفع کمبود زمین آرامستان و بر اساس مطالعات و ارزیابی‌های محیط زیستی، اجتماعی و حقوقی ظرف مدت شش ماه از تصویب این مصوبه اقدامات اجرایی و هماهنگی‌های قانونی برای تمام و احداث آرامستان های جدید را به عمل آورد.

صدر اعظم نوری با اشاره به تبصره‌های این لایحه نیز گفت: در تبصره یک آمده است که اعتبار لازم برای اجرای این مصوبه در بودجه‌های سنواتی شهرداری تهران لحاظ خواهد شد و در صورت نیاز در سال جاری شهرداری می‌تواند از اعتبار مصوب تملک املاک جهت کاربری سایر تأسیسات شهری استفاده کند همچنین تبصره ۲ تاکید دارد که شهرداری تهران در پایان مهلت مقرر گزارش اجرایی آن را به شورا ارائه کند.

در نهایت لایحه بدون مخالف و موافق و پیشنهاد به رأی گذاشته شد و با ۱۵ رأی موافق به تصویب رسید.

کد خبر 511493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.