شهردار اصفهان: مرکز همایش‌ها؛ زیرساخت بزرگ بین‌المللی است

شهردار اصفهان گفت: پروژه بزرگ مرکز همایش‌های بین‌المللی با هدف ایجاد زیر ساخت ارزشمند با بودجه بیش از هزار میلیارد تومان در دوره مدیریت شهری پنجم تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی، امروز _ یکشنبه ۱۰ مردادماه_ در آئین افتتاح مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان اظهار کرد: امروز در آخرین هفته کاری مدیریت شهری، یکصدمین افتتاحیه در چهار سال گذشته با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.

وی افزود: جهان‌شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی امروز افتخار دارد دستاورد و ارزش دیگری را به عنوان یک ظرفیت ملی به مردم ارائه دهد.

احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی در سه فاز

شهردار اصفهان گفت: پروژه بزرگ مرکز همایش‌های بین‌المللی سال ۸۹ با هدف برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در اصفهان آغاز شد و قرار بود در مدت کوتاهی افتتاح شود، هر چند افتتاح آن به تعویق افتاد، اما شهرداری اصفهان با هدف ایجاد زیر ساخت ارزشمند بین المللی با بودجه بیش از هزار میلیارد تومان این پروژه را به اتمام رساند.

نوروزی افزود: فاز یک این پروژه شامل تملک و خدمات زیر بنایی و روبنایی و ۸ ویلا برای سران کشورها بوده و فاز دوم آن نیز شامل ساختمان‌ها به ویژه سالن اصلی همایش‌ها و فاز سوم شامل تجهیزات مورد نیاز بهره بردار که در آینده مورد تکمیل قرار می‌گیرد، است.

وی تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی مناسب، ظرفیت‌ها و معماری ویژه در پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده و تکمیل مرکز همایش‌ها در نزدیکی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان، امکان برگزاری اجلاس بین المللی در اصفهان فراهم شده است که امیدواریم این خدمت ارزشمند مورد بهره‌برداری مناسب قرار گیرد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان در زمینی به وسعت ۷۲ هکتار احداث شده که زیرساخت‌ها و تأسیسات آن قابل توسعه است گفت: دو نقطه از پروژه برای منطقه دیپلماتیک و تجاری پیش بینی شده است.

معرفی پروژه‌های شاخص اصفهان

نوروزی با بیان اینکه امروز در یکصدمین افتتاحیه پروژه‌های شهرداری اصفهان شاهد بسیاری از اقدامات ارزشمند در شهر هستیم گفت: تکمیل خط یک مترو و آغاز عملیات احداث خط ۲ مترو با پیشرفت خوب، احداث و بهره‌برداری از پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان، تکمیل نیم‌رخ شرقی رینگ چهارم و ایجاد زیرساخت‌های مهم فرهنگی در شهر از جمله پروژه‌های انجام شده در اصفهان است.

وی گفت: به خاطر همه همکاری‌ها در راستای حل مشکلات از سوی دولت به ویژه همکاری دولت برای دریافت ۳۰۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای خط دو مترو که در چند سال گذشته چندین برابر چند سال قبل بوده است تشکر می‌کنم
و از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنم نگاه محیط زیستی و استراتژیک به زاینده رود به عنوان حق بشری داشته باشند.

به زاینده‌رود توجه ویژه شود

شهردار اصفهان ادامه داد: زاینده رود زندگی بسیاری از مردم به ویژه کشاورزان را به خطر انداخته و فرونشست زمین، شهر و آثار تاریخی و میراثی آن را به شدت تهدید می‌کند از این رو از دولت آینده و مجموعه حاکمیت انتظار توجه ویژه داریم.

وی گفت: از تمام کسانی که برای پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان که امروز در ایران نمونه‌ی آن وجود ندارد و به گفته وزیر امور خارجه هیچ چیزی از سازمان ملل کمتر ندارد، تقدیر می‌کنم.

شهردار اظهار کرد: همچنین از شهرداران قبلی، پیمانکاران، کارگران و مدیران شهری که در سال گذشته انقلاب بزرگ عمرانی را رقم زدند و تحقق بخشیدند تشکر می‌کنم و امیدوارم برای بهره‌برداری از این موقعیت برای ایران و جهان همکاری شود تا بهره برداری و اقدامات تکمیلی انجام و در اختیار همگان قرار گیرد.

نوروزی خاطرنشان کرد: از همه کسانی که دعوت شهرداری اصفهان را پذیرفته و در این مراسم حضور یافتند به ویژه امام جمعه محترم، نماینده مردم اصفهان آقای مقتدایی، استاندار اصفهان، اعضای شورای شهر، رؤسای دانشگاه‌ها، اعضا اتاق بازرگانی و اصحاب رسانه تشکر می‌کنم.

مرکز همایش‌ها به مرکز مذاکرات بین المللی تبدیل می‌شود

وی افزود: در آینده حتماً آدم‌های مهمی به مرکز همایش‌های بین‌المللی خواهند آمد و اینجا به مرکز مذاکرات بین‌المللی تبدیل شده، رؤسای جمهور کشورها، وزرای امور خارجه و سران کشورها به اینجا آمده و در آینده در این فضا تصمیمات بزرگی گرفته می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه البته وزیر امور خارجه ایران گفته است این مرکز از سازمان ملل در برخی موارد حتی پیشرفته‌تر است، گفت: برای رفع چالش بخش‌های دیگر این مرکز از جمله هتل نیز تلاش‌هایی شده و امید است با کمک بخش خصوصی این مشکلات رفع شود.

شهردار اصفهان گفت: به اذعان وزیر امور خارجه کشور ویلاهای احداث شده در پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان برای نفرات اول کشورها مناسب است چون دفتر کار اتاق نگهبانی و سایر امکانات ویژه را دارد.

نوروزی با بیان اینکه سالن اصلی پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان به وسعت ۱۵ هزار متر مربع ۲۴۰۰ صندلی دارد که ۱۲۰۰ صندلی در طبقه پایین و ۱۲۰۰ صندلی در طبقه بالا تعبیه شده است، افزود: در این سالن دو مکان برای رصد سن و ترجمه به ۱۱ زبان دنیا در نظر گرفته شده است.

بهره‌برداری مناسب از مرکز همایش‌های بین‌المللی

وی با بیان اینکه فاز دوم پروژه ساختمان‌های مرکز همایش‌ها است که سالن اصلی آن یکی از ساختمان‌ها به شمار می‌رود و البته چند سالن فرعی نیز دارد، ادامه داد: تجهیزات پروژه در دو بخش خلاصه شده که یک بخش آن سرمایش و گرمایش و امکانات آسانسور و پله برقی است؛ در این راستا تمام چیلرها و هواکش‌های پروژه خریداری شده و در طبقه چهارم در مرکز تأسیسات نصب شده است اما اینکه چرا تأسیسات مورد بهره برداری قرار نگرفته باید بگوییم کافیست کلید بزنیم تا تأسیسات روشن شود اما اگر روشن شود دوره ضمانت و گارانتی آن‌ها نیز آغاز خواهد شد در حالی که بهره‌بردار پروژه هنوز مشخص نیست.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئله پروژه بهره برداری و نگهداری از آن به شمار می‌رود، گفت: در این پروژه بهترین تجهیزات و سیستم صوتی قبل از ما خریداری شده و در انبارها نگهداری می‌شود و اگر نصب می‌کردیم شاید مورد سلیقه بهره‌بردار آینده پروژه نبود.

شهردار اصفهان افزود: فاز سوم پروژه هوشمند سازی آن است؛ بخشی از فاز سوم شامل bs پروژه است و بخش دیگر سیستم پشتیبانی و سایر موارد همچون سالن چند منظوره و سینما است که نیاز به نازک کاری نهایی دارد و باید در این راستا هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان هزینه شود.

نوروزی با بیان اینکه به عنوان سومین شهردار بر سر پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان آمدم، افزود: شاید اگر در زمان فعالیت من قرار بود پروژه آغاز شود نظرات دیگری برای اجرای آن داشتم، اما وقتی فعالیت در این دوره مدیریت شهری را آغاز کردم این پروژه ۴۸ درصد پیشرفت داشت و ما هم عهد کردیم کارهای نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری تاکید داشتیم نسبت به سرمایه مردم تعیین تکلیف شود تصریح کرد: در سال ۸۹ دولت مصوب داشت که پروژه مرکز همایش‌ها احداث شود از این رو در سال ۹۰ فعالیت آغاز شد و قرار بود بلافاصله این پروژه احداث و اجلاس سران غیر متعهدها در آن برگزار شود، در آن زمان دولت تعهد داشت که ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه اختصاص دهد، اما تنها ۲۰ میلیارد تومان از تعهدات خود را پرداخت کرد.

وی ادامه داد: برای صورت وضعیت‌های تسویه نشده در این دوره مدیریت شهری ۸۷ میلیارد تومان توسط شهرداری پرداخت شد.

شهردار اصفهان گفت: دولت معتقد بود که برای پروژه مرکز همایش‌ها نمی‌تواند اعتبار دولتی در نظر بگیرد اما از طریق اوراق مشارکت برای مترو می‌تواند اعتبار لازم را پرداخت کند؛ سال گذشته میزان اوراق مشارکت کم بود از این رو مذاکرات و رایزنی‌های زیادی انجام شد و برای دریافت ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توافق‌های لازم به عمل آمد، اما در ادامه با مذاکرات صورت گرفته مقرر شد ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اوراق دریافت کنیم که می‌توان این اوراق نهایی را دریافت و برای پروژه مرکز همایش‌ها هزینه کنیم.

وی تاکید کرد: در واقع می‌توان گفت که پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان ۲۰۰ میلیارد تومان از مترو طلب دارد و ما در چند روز باقی مانده از این دوره مدیریت شهری تکلیف ۲۰۰ میلیارد تومان را مشخص می‌کنیم و تاکید داریم که این پروژه از مترو ۲۰۰ میلیارد تومان طلب نانوشته دارد و در تعهد شفاهی ما با دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این بود که ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به اصفهان پرداخت شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار میلیارد تومان پول در حساب شهرداری برای مترو وجود دارد اظهار کرد: با مدیریت بهینه و مدیریت اقتصادی می‌توان با استفاده از همین ۲۰۰ میلیارد تومان اقدامات باقیمانده پروژه را انجام داد و مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان را به طور کامل به بهره برداری رساند.

نوروزی با بیان اینکه پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان ۴۸ پیمانکار و ۱۲ مشاور در قالب شرکت داشته است اظهار کرد: امروز شاهد افتخاری بزرگ برای ایران هستیم و این پروژه آبروی بزرگی برای اصفهان خواهد بود؛ از این پس مدیران و استاندار اصفهان دغدغه‌ای برای برگزاری همایش‌های ۲۴۰۰ نفره و میزبانی و استراحت مقامات عالی کشور ندارد.

وی با بیان اینکه برای ورودی‌های پروژه مرکز همایش‌ها دو پل کوچک با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان احداث شده است، گفت: در حال حاضر اگر ارزش زمین پروژه را متری پنج میلیون تومان در نظر بگیریم می‌توان گفت ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پول زمین این پروژه است پروژه‌ای که در دوره دو شهردار قبلی ۴۶ درصد پیشرفت کرد و در این دوره پیشرفته ۴۸ درصدی داشته است.

تجهیزات مرکز همایش‌ها خریداری شده است

شهردار اصفهان افزود: اگر کسانی می‌گویند پروژه تکمیل نیست باید بدانند ۱۸ آسانسور پروژه خریداری شده و در انبارهای آن موجود است؛ همچنین ۲۰ پله‌برقی نیاز دارد که قرارداد مربوطه بر اساس دلار چهار هزار تومانی منعقد شده تا خریداری شود.

وی با قدردانی از معاون عمران شهری شهردار به عنوان مدیری که از ۲۰ سال قبل در شهر فعالیت داشته است، تاکید کرد: "مظفر" را مردی توانمند دلسوز و صادق یافتم، اما تفاوتی که فعالیت ایشان در این دوره مدیریت شهری با دوره قبل داشته این بوده که در آن زمان با یک دست شمشیر می‌زد و در دوره ما دو دستی شمشیر زده است؛ تاکید دارم بعد از من با دو شمشیر بجنگید چرا که شهر متعلق به همه ما است و همیشه برای آبادانی شهر در هر موقعیتی باید تلاش کرد.

شهردار اصفهان خاطر نشان کرد: نفر دومی که همه اعتبارات پروژه مرکز همایش‌ها را تأمین کرد، «برکت» مدیر منطقه شش شهرداری بود؛ او می‌توانست طرح‌های دیگری را در منطقه مورد توجه قرار دهد، اما هر بار اعتباری برای پروژه درخواست کردیم بلافاصله تأمین کرد.

وی ادامه داد: نفر سوم که نقش کلیدی در پروژه‌های شهر دارد، «طهرانی» معاون مالی و اقتصادی است که در همه جا برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی با به‌کارگیری جسارت و تدبیر و پشتوانه ۴۰ ساله اجرایی یار بی نظیر شهرداری برای کارهای عمرانی بوده است.

شهردار اصفهان خاطر نشان کرد: از همه مدیران و اعضای شورای اسلامی شهر که در رابطه با این پروژه از تصویب هیچ مصوبه‌ای دریغ نکردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: بی توجهی به حاشیه‌ها و خروج از برخی مواردی که می‌تواند یک مدیریت را زمین‌گیر کند و استقامت برای کار، رمز موفقیت و پیروزی ما در این دوره مدیریت شهری بوده است، بنابراین تاکید می‌کنم نگذاریم این مجموعه بزرگ که برای اصفهان می‌ماند و آیندگان استفاده می‌کنند با حرف‌های بی ارزش و عبس لکه سیاهی بر آن بنشیند.

کد خبر 511483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.