کاهش ۷ درصدی هزینه‌های جاری/ بدهی شهرداری تهران ۶۶ هزار میلیارد تومان است

معاون مالی شهردار تهران گزارشی درباره وضعیت مالی شهرداری تهران و هزینه و درآمد طی چهار سال اخیر را ارائه کرد.

به گزارش ایمنا، در جریان سیصد و پنجاهمین جلسه شورای شهر تهران «آخرین وضعیت مالی درآمدها، بدهی‌ها و مطالبات شهرداری تهران» توسط عبدالحمید امامی، معاون مالی شهردار تهران قرائت شد.

امامی گفت: در این دوره به طور طبیعی پروژه‌های بزرگ و تونل‌ها ساخته نشد اما کارهای زیربنایی جدی شد و اقدامات خوبی شده است که حاصل عملکرد مثبت شورا و شهرداری است.

معاون مالی شهردار تهران اضافه کرد: باید فرآیندها، قوانین و رفتارهای ثابتی داشته باشیم که بتواند توسعه را شکل دهد. با ایجاد سامانه‌های متعدد در زمینه‌های مختلف از جمله هوشمندسازی و رفتن به سمت دیجیتالیزه شدن در حوزه فاوا، تا اجرای تفاهمنامه‌ها و قراردادهایی با دستگاه‌های مختلف زمینه ریل‌گذاری توسعه آینده فراهم شده است.

وی با بیان این که تخصیص و پرداخت هزینه‌ها در سال گذشته ۹۹ درصد با همدیگر تطبیق داشت، گفت: ۷ درصد در هزینه‌های جاری در سال گذشته صرفه‌جویی شد که معادل هزار میلیارد تومان است. این موارد زمینه توسعه است که مبنای آن انضباط مالی است که تلاش کردیم امور مالی شهرداری را به این انضباط برسانیم.

امامی افزود: سامانه برگزاری مناقصات را راه اندازی کردیم، تا امکان عملکرد سالم‌تر و یکنواخت‌تر را ایجاد کند.

معاون مالی شهردار تهران گفت: درآمدهای شهرداری در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ سیر صعودی دارد و هزینه‌های جاری به طور قابل توجهی کمتر از هزینه‌های عمرانی است. منابع شهرداری به قیمت جاری در این مدت ۲۷ هزار میلیارد رشد کرده است.

وی اضافه کرد: مسائل اساسی مجموعه شهرداری مدیریت بدهی‌ها، منابع، مطالبات، دارایی‌ها، هزینه‌ها و تقویت ساختار است که به ویژه در مساله بازنشستگی اقدامات بسیار مفیدی انجام شد.

امانی در مورد بدهی‌های شهرداری با بیان این که سیاست شورا افزایش نیافتن بدهی‌ها بوده است و آن را در پیش گرفتیم گفت: اصل بدهی‌ها را کاهش نیز دادیم اما بدهی‌های بانکی موجود از دوره گذشته سهم بدهی شهرداری را بالابرده است. به گونه‌ای که در اوراق مشارکت و برات کارت‌ها، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد در تمام دوره‌ها را به نتیجه رساندیم و دو هزار و ۳۰۰ میلیارد نیز برای سال جاری است که قسمتی از آن به حساب شهرداری واریز شده است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد پایان دوره قبل و دوره جاری گفت: در ابتدای دوره بحث ۶۷ هزار میلیارد بدهی شهرداری مطرح شد که مبنای بسیاری از اقدامات بود. قسمت زیادی نیز به پیمانکاران مربوط می‌شد و مقدار زیادی نیز اسناد نادرست بود که درست محاسبه نشده بود. برای مثال کل پروژه‌ای که ۳۰ درصد آن انجام شده بود شهردار وقت برای اخذ بودجه ۱۰۰ درصد پروژه را به عنوان بدهی منظور کرده بود.

امانی گفت: ۳۴ هزار میلیارد رقم بدهی تا انتهای شهریور ۹۶ است. تسهیلات بانک‌ها ۱۹ هزار میلیارد بوده است که ۵۲ هزار میلیارد می شده و با پرداخت قسمتی از آن به ۵۰ هزار میلیارد رسیده است. اصل بدهی شهرداری همان بدهی‌های بانکی ۱۹ هزار میلیارد از مجموع دوره‌های قبل است. عیناً ۵۰ هزار میلیارد به این دوره منتقل شده است.

معاون مالی شهردار تهران گفت: در نتیجه هم اکنون بدهی شهرداری ۶۶ هزار میلیارد است. موارد دیگری از جمله بدهی به تأمین اجتماعی و دارایی نیز وجود دارد. در مجموع ۹ هزار میلیارد پرداخت به بانک‌ها و طلبکاران داشتیم که در ازای آن ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت دریافت کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به این که پرداخت به پیمانکاران در گذشته به موقع انجام نمی‌شد باعث بی‌اعتمادی آنها و ارائه قیمت‌هایی بالاتر به دلیل بی‌اعتمادی به شهرداری شده بود. اکنون همه چیز معلوم است و مشخص شده است چه زمانی چه مبلغی دریافت می‌کنند.

امامی افزود: پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد از مطالبات خود از دستگاه‌های دولتی را با بدهی به بانک‌ها تهاتر کردیم. بدهی‌های دولت که به صورت کامل شناسایی شده ۳۰ هزار میلیارد است در حالی که برآورد ما در حدود ۶۰ هزار میلیارد از دولت طلبکار هستیم.

معاون مالی شهردار تهران گفت: رسا تجارت یکی از موضوعات و چالش‌های اصلی اواخر دوره قبل بود. بیش از دو سال وقت گذاشتیم و آن را بررسی کردیم. رسا تجارت معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان به قیمت روز به شهرداری بدهکار است. دو قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی و ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای رسا تجارت در نظر گرفته شده بود و شهرداری به آن‌ها ۱۳ هزار میلیارد منابع داده بود. زمانی که ایرادات به رسا تجارت مشخص شد، در نیمه اول سال ۹۶ سه هزار میلیارد را باز گرداندند و حدود سه هزار میلیارد نیز هزینه شد و ۶ هزار میلیارد از پولی که به رسا تجارت ارائه شد باقی مانده بود. ما دوهزار میلیارد از آن را پس گرفتیم و اکنون ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است که در مجموع از سال ۸۶ تاکنون رقم بدهی به ۲۵ هزار میلیارد رسیده است. در نتیجه ۲۵ هزار میلیارد بدهی مربوط به رسا تجارت است

امامی در مورد درآمدهای پایدار گفت: تلاش کردیم که این درآمدها افزایش یابد. درآمدهای پایدار ۲۸ درصد افزایش یافته است. مالیات بر ارزش افزوده یک درصد اضافه شد. بسیاری از پروژه‌های بزرگ ما دعوای حقوقی داشت که حل و فصل شده‌اند.

معاون مالی شهردار تهران اضافه کرد: در ازای فروش ملک‌ها از نظر مبلغ سه برابر ملک خریدیم که از نظر مساحت ۵۴ برابر شده است.

منبع: ایلنا

کد خبر 511435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.