بورس امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت پتروشیمی نوری در سه ماه اخیر، با رشد ۹۸ درصدی به ۴۷ هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۱۳۳ درصدی به ۲۳ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با رشد ۴۲۲ درصدی به ۲۳ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ یکشنبه ۱۰ مردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد هشت هزار و ۷۸۶ واحدی به سطح یک میلیون ۳۶۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد هزار و ۱۶۹ واحدی در سطح ۴۰۲ هزار و ۸۹ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۶۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۲۹ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۶۳ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۹۵۷ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها) بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۵ هزار و ۲۲۳ و ۲۳ هزار و ۲۰۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: (تعداد سهام معامله شده حجم گفته می‌شود) بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد ۹۹۴ میلیون و یک میلیارد ۷۳۶ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت آریا

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بررسی گزارش ۳ ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۳.۳۱

بورس امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی: (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت است) شرکت رشد ۹۸ درصدی داشته است و به ۴۷ هزار و ۲۹۶ میلیارد ریال رسیده است.

سود ناخالص: (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود) شرکت رشد ۱۳۳ درصدی داشته است و به ۲۳ هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص: (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است) شرکت رشد ۴۲۲ درصدی داشته است و به ۲۳ هزار و ۴۷۶ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص هر سهم: (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت) هر سهم معادل با ۲.۵۶۱ ریالمی‌باشد.(سه ماهه)

سرمایه ثبت شده شرکت ۹ هزار ۱۶۴ میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته: (سودی که در سال‌های گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در حساب شرکت باقی مانده است) شرکت با کاهش ۷۴ درصدی به ۲۸ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال رسیده است.

حقوق مالکانه: (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت) شرکت کاهش ۶۸ درصدی داشته است و به ۳۸ هزار و ۴۶۵ میلیارد ریال رسیده است.

تابلوی معاملات

بورس امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با پی بر ای ۷.۸۶ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت نیز بسیار مناسب است.

p/s شرکت برابر با ۴.۳۶ می‌باشد. ( این نسبت بیانگر قیمت به ازای فروش به ازای هر برگه سهم است، مانند p/e هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی شرکت به ازای این ارزش بازاری که گرفته توان فروش بالاتری دارد).

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش نمی‌باشد و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار مهم

تولید ۴۰ درصدی فولاد فقط با دو هزار مگاوات ساعت برق

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به وزیر صمت برنامه پیشنهادی خود برای تولید در زنجیره فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق را ارائه داد. طبق این برنامه با اختصاص دو هزار مگاوات ساعتی که وزارتخانه‌های نیرو و صمت وعده تأمین آن را داده‌اند، تولید ۴۰ درصدی با اشتغال حدود ۹۰ درصدی در زنجیره فولاد برقرار خواهد شد.

برنامه پیشنهادی انجمن فولاد به‌صورت تفصیلی برای تمام شرکت‌های زنجیره فولاد و همه استان‌ها تدوین شده و این برنامه به نحوی است که در شرایط اضطراری کمبود برق، خسارات وارده به واحدهای تولیدی و اقتصاد ملی را کاهش می‌دهد، فضا برای ایفای تعهدات ضروری صادراتی شرکت‌ها را فراهم می‌سازد و به تنظیم بازار داخلی فولاد کمک کند.

تقویت احتمال عرضه خودرو در بورس کالا بعد از نامه رئیس سازمان بورس

دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به رئیس شورای رقابت از وی خواسته تا مجموعه‌هایی که در جریان امور مربوط به قیمت گذاری خودرو هستند را معرفی کند. این درخواست در حالی مطرح شده که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مدتی است در جلسات مجلس، دولت و خودروسازان مطرح است و در عین حال تمام معاملات در بورس کالای ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود. به این ترتیب نامه رئیس سازمان بورس می‌تواند احتمال عرضه خودرو در بورس کالا را تقویت کند.

اخبار شرکت‌ها

کیسون: برنده شدن شرکت کیسون در احداث کارخانه کنسانتره سنگ آهن فولاد شرق- پروژه احداث ایستگاه بارگیری کنسانتره. کارفرمای این طرح شرکت فولاد شرق کاوه می‌باشد. احتمالاً این پروژه هشت میلیارد تومان سودآوری برای شرکت به همراه خواهد داشت.

شاملا: بهره برداری از طرح تولید ۴۰ هزار تن محصول نمک تصفیه تبلور مجدد قابل مصرف در مصارف خانوار و صنایع غذایی و مصارف خوراکی، به گفته شرکت اضافه شدن این محصول به سبد محصولات شرکت و با در نظر گرفتن قیمت‌های فروش کنونی در بازار و با لحاظ ثابت بودن قیمت فروش، سالانه معادل ۵۲۷ هزار میلیون ریال به درآمد فروش شرکت اضافه خواهد شد.

محصول مذکور از لحاظ مبلغی معادل ۱۰ درصد درآمد فروش شرکت را در بر می‌گیرد. لازم به توضیح است بهره برداری آزمایشی از طرح توسعه نمک تصفیه در ۱۴۰۰/۰۵/۰۹ آغاز و در پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ وارد مرحله تولید کامل شده و پروانه بهره برداری اخذ می‌شود.

زاگرس: مقدار تولید متانول شرکت در بهار ۱۴۰۰، ۷۸۷ هزار تن و مقدار فروش آن ۸۲۶ هزار تن می‌باشد. نرخ فروش شرکت در مقایسه با زمستان سال گذشته کاهش ۹ درصدی داشته و در مقایسه با بهار سال گذشته رشد ۲.۶ برابر شده است. مبلغ فروش برابر با پنج هزار و ۴۶۸ میلیارد تومان اعلام شده است. مبلغ بهای تمام شده دو هزار و ۸۹ میلیارد تومان گزارش شده که از این مقدار، هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان آن مربوط به مواد مستقیم (گاز خوراک) و ۴۹۵ میلیارد تومان آن مربوط به سربار می‌باشد. سود تسعیر ارز شرکت در بهار ۱۴۰۰، هزار و ۱۱ میلیارد تومان گزارش شده است.

در نهایت شرکت در بهار ۱۴۰۰، ۹۸۱ تومان به ازای هر سهم ساخته است که در مقایسه با بهار سال گذشته ۲.۲۵ برابر شده است. برای فصول آتی پیش‌بینی می‌شود شرکت روند خود را ادامه دهد، البته به واسطه تولید مناسب و بالای شرکت در این فصل و روند دو سال گذشته به نظر می‌رسد مقدار تولید و فروش شرکت در زمستان کاهش داشته باشد که البته پیش‌بینی می‌شود شرکت همچنان مطابق با ظرفیت خود تولید داشته باشد.

اخبار بازارهای جهانی

مس: قیمت در هفته‌ای که گذشت نیز با رشد قیمتی همراه بود. ارزش دلار در هفته گذشته، در واکنش به نشست فدرال رزرو و داده‌های اقتصادی آمریکا، بدترین عملکرد را طی دو ماه اخیر داشته است. بیانیه فدرال رزرو در چهارشنبه گذشته نشان داد که این نهاد هیچ عجله‌ای برای حرکت به سمت سیاست‌های انقباضی ندارد. تضعیف ارزش دلار به رشد قیمتی مس کمک کرد. علاوه بر افت ارزش دلار، موضوعات سمت عرضه و تقاضا این محصول نیز، رشد قیمتی محصول را به همراه داشته است. با توجه به رشد قابل توجه قیمت محصول از مارس ۲۰۲۰ تاکنون، کارگران معادن مس نیز خواهان حقوق بیشتر هستند که این خواسته منجر به اعتصابات برخی کارگران معادن شده و نگرانی‌ها در سمت عرضه را بالا برده است. تقاضای مس چین نیز همچنان بالا است.

۲۹ جولای، چین دومین حراج عمومی ذخایر را انجام داد که با تخفیف‌های بزرگ‌تری همراه بود. این حراج عمومی با ۱،۳۰۰ یوان تخفیف نسبت به قراردادهای ماه آگوست همراه بود. این دور از حراج عمومی با اختلالاتی در سیستم مواجه شد. واردکنندگان چینی نیز به دنبال این هستند که واردات قراضه مس از خارج را افزایش دهند. واردات قراضه مس در فصل اول ۲۰۲۱، تقریباً دوبرابر شده و به ۸۲۱ هزار و ۳۷۶ تن رسیده است. تولید مس پالایش شده در چین با استفاده از قراضه مس نیز با رشد ۱۰.۷ درصد در چهار ماه ابتدایی ۲۰۲۱، همراه بوده است.

سنگ آهن: قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد چین نسبت به هفته گذشته با کاهش ۱۹ دلاری به ۱۸۲ دلار رسیده است.

معاملات آتی سنگ آهن پس از فروش مجدد در پایان جلسه معاملاتی روز جمعه، در میان کاهش مصرف فولاد، به روند افت شدید خود ادامه داد. معاملات آتی بورس کالای دالیان DCE نیز برای تحویل در ماه سپتامبر در جلسه معاملاتی صبح جمعه ۳۰ جولای با ۷.۳۳ درصد مواجه بود. موجودی سنگ آهن در بنادر چین کاهش هفتگی ۳۴۳ هزار و ۴۰۰ تنی داشت و به ۱۲۸ هزار و ۱۳ میلیون تن در هفته منتهی به ۳۰ جولای رسید.

بازار هنوز هم درپی کاهش بیشتر تولید به عنوان بخشی از سیاست‌های دولت چین برای افت تولید فولاد خام تا پایان سال با عدم قطعیت‌هایی مواجه است. تاکنون مقامات چینی به کارخانه‌های فولاد ۱۲ استان و همچنین شهرداری‌های Shanghai و Chongqing ابلاغ کرده که تولید فولاد خام خود را زیر سطح ۲۰۲۰ حفظ نمایند. این اقدامات با کارخانه‌های مستقر در استان شاندونگ که متعهد شده‌اند که تولید فولاد خام خود را در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با تولید سال گذشته ۱۷ درصد یا ۱۵ میلیون تن کاهش دهند، همراه شده است. شنیده می‌شود که کارخانه‌های مستقر در جنوب چین با از دست دادن حدود ۱۷ هزار تن از تولید روزانه خود از اواسط تا اواخر جولای به عنوان بخشی از اقدامات صرفه‌جویی در مصرف برق در فصل تابستان، تولید فولاد را کاهش داده‌اند. تقاضای سنگ آهن چین تحت تأثیر کاهش مستمر تولید قرار گرفته که منجر به تمرکز کارخانه‌ها بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و جست جو برای محموله‌های فاین عیار متوسط با تخفیف شده است.

سطح قیمت سنگ آهن به ۱۸۲ دلار در هر تن، پایین‌ترین سطح قیمتی سه ماهه اخیر است زیرا بازار تأثیر کاهش بیشتر تولید در چین را حس کرد و انتظار می‌رود تا نیمه دوم سال این روند ادامه داشته باشد. بازرگانان چینی در فروش مجدد محموله‌های قراردادی خود برای کاهش موجودی کالا فعال هستند در حالی که شنیده‌ها حاکی از آن است که کارخانه‌ها ذخایر سنگ آهن کمتری را نیز بر اساس نیاز نگهداری می‌کنند چراکه انتظار دارند که تولید در آینده، بیش از پیش کاهش یابد. تقاضای سنگ آهن در بنادر چین ضعیف گزارش شده که مرتبط با افزایش احتمال کاهش تولید فولاد چین در نیمه دوم سال است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

منابع: سایت tsetmc شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، codal سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران، کانال تحلیلی ولید هلالات، پایگاه خبری بازار سرمایه، کارگزاری صنعت معدن، کانال تحلیلی کامودیتی (امیر صباغ)، کانال تحلیلی مبین تحلیل

کد خبر 511404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.