فنلاند میزبان جزایر مصنوعی کربن صفر

مدیران هلسینکی، پایتخت فنلاند یک رقابت بین معماران بزرگ جهان برگزار کردند تا این افراد راهکاری برای کاهش کربن تا سال ۲۰۳۰ ارائه دهند. گروهی از معماران خلاق ایتالیایی دست به طراحی یک جنگل باران‌خیز زدند که از چند جزیره گرمسیری مصنوعی تشکیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کارلو راتی معمار مشهور ایتالیایی جزایری گرمسیری تحت عنوان "قلب داغ" طراحی کرده که قرار است به عنوان مرکزی برای ذخیره انرژی گرمایی و استفاده از آن در زمان نیاز عمل کند. این جزایر ۱۰ بستر دایره‌ای شکل را دربر خواهد گرفت که هر یک قرار است از قطری حدود ۲۲۵ متر برخوردار باشد. این سازه‌های اعجاب‌برانگیز با ذخیره‌سازی میلیون‌ها گالن آب همچون منبعی برای نگهداری انرژی گرمایی حاصل از آب خواهد بود و مانند یک باطری حرارتی عمل خواهد کرد.

فنلاند میزبان جزایر مصنوعی کربن صفر

از ۱۰ سازه دایره‌ای قلب داغ، چهار مورد با گنبدهایی شفاف پوشیده خواهد شد که قرار است هر یک به عنوان محلی برای تفریح و سرگرمی مردم استفاده شود. حرارت ذخیره شده در بدنه هر سازه گرمای مورد نیاز فضاهای داخلی تفریحگاه‌ها را حتی در سردترین روزهای زمستان فراهم می‌آورد و لذت تجربه ساعاتی شیرین در یک جنگل بارانی را برای بازدید کنندگان فراهم می‌آورد.

فنلاند میزبان جزایر مصنوعی کربن صفر

عملکرد مراکز تفریحی قلب داغ به این صورت است که انرژی باد و خورشید که در طول سال در منبع هر سازه ذخیره شده است به گرما تبدیل می‌شود و از سرد شدن فضای داخلی به هنگام زمستان جلوگیری می‌کند علاوه بر این سیستم‌های هوش مصنوعی متعددی در سراسر آن‌ها نصب می‌شود که روند تولید و مصرف انرژی گرمایی را بر عهده دارد و مانع از مصرف انرژی شهری برای کاربری‌های مختلف در جزایر می‌شود. کارلو راتی ادعا کرده که طراحی جزایر به گونه‌ای خواهد بود که انرژی مورد نیاز تمام ساکنان شهر را تا پایان دهه تأمین می‌کند. از همه مهم‌تر این که تولید کربن در آن صفر خواهد بود ضمن این که هزینه‌های تولید انرژی از آن نیز به مقدار ۱۰ درصد کمتر از بودجه‌های کنونی شهر برای تأمین انرژی است.

فنلاند میزبان جزایر مصنوعی کربن صفر

کد خبر 511381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.