نخستین دانشنامه سندشناسی در ایران تدوین می‌شود

معاون پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از تدوین نخستن دانشنامه سندشناسی در ایران به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حوریه سعیدی از پایان تدوین نخستین دانشنامه سند شناسی در ایران خبر داد و گفت: هدف از پرداختن به این طرح شناخت و تعیین هویت اسناد در انواع خود و نیز شناخت ویژگی هرکدام از آن‌ها برای مخاطبان خاص خود است که از میان آرشیویست‌ها، محققان سند پژوه و پژوهشگران تاریخ معاصر ایران انتخاب شده‌اند.

وی در تشریح اهمیت تدوین دانشنامه سند شناسی، تصریح کرد: با وجود دایره‌المعارف‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها با موضع‌های مختلف، همیشه خلأ نبود دانشنامه‌ای در حوزه اسناد و سند شناسی وجود داشته و پژوهش‌هایی مبتنی بر شناخت از ماهیت اسناد در دسترس نبوده است. در واقع پژوهش‌هایی که نشان دهد تفاوت شکلی، جنسی، محتوایی اسناد مختلف مثلاً سند فرمان، سند عریضه، یا سند مبایعه‌نامه و اجزا و ترکیباتی که این اسناد را شکل می‌دهد، چندان انجام نشده و این تفاوت‌ها و تمایزات چندان مورد بررسی قرار نگرفته بوده است.

مجری طرح دانشنامه سند شناسی، ادامه داد: بنابراین دانشنامه سند شناسی به پژوهشگران، سند پژوهان و همچنین محققان و تاریخ‌نویسان حوزه تاریخ معاصر و نیز آرشیویست‌ها کمک می‌کند تا بر اساس فهم و درک تفاوت ماهیت و هویت اسناد به تحقیقات خود شکل دقیق‌تری دهند و برای آرشیویست‌ها در حوزه فهرست‌نویسی و طبقه‌بندی، اسناد کلیدی در اختیارشان قرار بگیرد.

سعیدی اضافه کرد: تدوین دانشنامه سند شناسی بیش از چهار سال با همراهی پژوهشگران همکار سازمان و همچنین بیرون سازمان در زمینه ۳۰۰ عنوان، از مرحله تشکیل شورای سیاست‌گذاری و مدخل‌گزینی مداخل اصلی، ارجاعی و اصطلاحی شروع و تا مرحله سفارش، داوری و ویرایش و تدوین مقالات و ارائه آن در قالب بالغ بر ۹۰۰ صفحه به پایان رسید و آماده چاپ است و پس از چاپ نیز به‌صورت لوح فشرده در دسترس علاقه‌مندان و مراکز آرشیوی قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه دانشنامه سند شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای نخستین‌بار است که در ایران تدوین می‌شود، گفت: دانشنامه سند شناسی به گفته و تأیید برخی از صاحب‌نظران حوزه سند در عرصه بین‌المللی از جمله پروفسور ورنر از آلمان و کندو ایران‌شناس ژاپنی، نمونه‌ای در جهان ندارد و به‌نوعی در دنیا نیز تدوین چنین دانش‌نامه‌ای برای نخستین بار انجام شده است.

کد خبر 511323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.