استراتژی‌های کارآمد بهره‌برداری انرژی خورشیدی در شهرها

کمبود منابع انرژی در جهان، نیاز به محیط زیست پاک، هزینه‌های همیشگی و بالای انرژی شهری و مسئله پایداری از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که مدیران در گوشه و کنار دنیا را به استفاده از انرژی خورشیدی سوق داده و به ایجاد نوآوری‌های بسیاری در بهره‌گیری از این منبع طبیعی منجر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه طی یک دهه اخیر شهرهای پایدار و حومه‌های اطراف آن‌ها به طور قابل توجهی از انرژی تجدیدپذیر برای تأمین نیروی مورد استفاده شهروندان بهره گرفته‌اند با این حال چنین به نظر می‌رسد که سایر شهرهای جهان نیز در حال ابداع نوآوری‌هایی برای استفاده از انرژی خورشیدی هستند. در واقع، ایده‌پردازی در زمینه بهره‌وری از انرژی تجدیدپذیر به طور پیوسته در حال پیشرفت است و خلاقان در گوشه و کنار دنیا هر روز طرح جدیدی برای کاهش مصرف انرژی شهری و جایگزین کردن نور خورشید ارائه می‌دهند. مدیران در سراسر شهرهای در حال توسعه نیز به طور مداوم تلاش می‌کنند از ایده‌های مناطق پایدار جهان برای دستیابی به مزایای انرژی خورشیدی بهره‌مند شوند.

انرژی خورشیدی به شیوه‌های متعددی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان منبعی مهم برای تأمین انرژی مورد نیاز ساکنان زمین عمل می‌کند. در ادامه به معرفی چند نمونه از مصرف این نوع انرژی در شهرهای مختلف و پایدار جهان پرداخته می‌شود که می‌تواند به عنوان الگویی برای سایر مناطق جهان در بهره‌وری از انرژی تجدیدپذیر عمل کند.

استراتژی‌های کارآمد بهره‌برداری انرژی خورشیدی در شهرها

پنجره‌های خورشیدی

معماران در شهرهای مختلف به شیوه‌های متعدد از انرژی خورشیدی در نمای سازه‌ها بهره می‌گیرند اما چیزی که بین اغلب طراحی‌های آن‌ها به چشم می‌خورد، استفاده از پنل‌های کوچکی در پنجره‌های سازه‌ها است که از طریق جذب نور خورشید به تولید انرژی مورد نیاز آن‌ها کمک می‌کند.

در تحقیقاتی که دانشمندان دانشگاه آکسفورد در زمینه کارایی محصولات خورشیدی کمپانی Oxford Photovoltaic ( شرکتی در دانشگاه آکسفورد که در زمینه فتوولتائیک پروسکایت و سلول‌های خورشیدی فعالیت می‌کند) انجام دادند به این نتیجه رسیدند که کمپانی فوق توانسته است سلول‌های خورشیدی جدیدی تولید کند که نسبت به سایر موارد مشابه، استخراج انرژی خورشیدی را به میزان ۱۶ درصد افزایش می‌دهد. این قابلیت توسط محققان بسیاری بررسی شده است و در نهایت گروهی از دانشمندان دانشگاه دولتی میشیگان با انجام مطالعات زیاد به این نتیجه رسیدند که کمپانی Oxford Photovoltaic از طریق ایجاد یک سیستم متمرکز کننده نور خورشید، قدرت انتقال آن از طریق پنل‌های خورشیدی را افزایش داده‌اند.

استراتژی‌های کارآمد بهره‌برداری انرژی خورشیدی در شهرها

کاهش ضایعات از طریق سطل‌های زباله خورشیدی

برنامه‌ریزان "کانادابی" یک منطقه دولت محلی در غرب سیدنی استرالیا در سال ۲۰۱۶ به نصب تعداد شش سطل زباله مجهز به سیستم تولید انرژی خورشیدی در سراسر شهر پرداختند که این کانتینرها از قابلیت نگهداری پسماندها به میزان شش تا هشت برابر ظرفیت واقعی خود برخوردار بود. امروزه در گوشه و کنار شهرهایی نظیر آمستردام هلند و نیویورک در آمریکا نیز سطل‌های زباله‌ای با طراحی مشابه نوع ساخته شده در کانادابی به چشم می‌خورد که انباشت زباله را بهینه کرده است. جالب است بدانید که تمام قابلیت‌های این کانتینرها از طریق پنل‌های خورشیدی نصب شده روی آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود به این صورت که، سیستم‌های خورشیدی حجم زباله‌ها را تا ۸۶ درصد کاهش می‌دهد و سنسورهای خورشیدی به کار گرفته شده زمانی را که حجم هر کانتینر تا ۸۵ درصد پر شود، به صورت ایمیل به مرکز خبر می‌دهد تا افراد مسئول برای تخلیه آن‌ها اقدام کنند. سطل زباله‌های خورشیدی جدید از بخش‌هایی جدا از یکدیگر تشکیل شده اند که در هر قسمت ضایعات قابل بازیافت و پسماندهای دیگر از هم تفکیک می‌شود.

استراتژی‌های کارآمد بهره‌برداری انرژی خورشیدی در شهرها

زیباسازی شهر با جذب نور خورشید

مدیران پاریس، پایتخت فرانسه بسیاری از خیابان‌های شهر را به سیستم‌های روشنایی جذابی مزین کرده‌اند که از کارایی بسیار بالایی برخوردار هستند. اخیراً نوع منحصر به فردی از این سیستم‌ها در خیابان‌ها به چشم می‌خورد که از یک لامپ ال ای دی، نیمکتی برای استراحت و فضای سبز بسیار کوچک اما زیبایی برخوردار است و به عنوان محلی برای استراحت مردم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طراحی این سازه‌ها، عناصر دوستدار محیط زیست با اشکال مدرن پیوند یافته و ساختارهایی بی‌نظیر به وجود آمده است. پایه‌های سازه از چوب ساخته شده و پنل‌هایی خورشیدی آن را در خود محصور کرده است که انرژی مورد نیاز برای روشنایی لامپ‌ها را تأمین می‌کند.

استراتژی‌های کارآمد بهره‌برداری انرژی خورشیدی در شهرها

بام‌های خورشیدی

استفاده از بام‌های خورشیدی یکی از بهترین رویکردهایی است که در بسیاری از نقاط دنیا برای جایگزین کردن انرژی شهری با نور خورشید اتخاذ شده است.

حاکم دبی، بزرگ‌ترین شهر در امارات متحده عربی ادعا کرده است که تا سال ۲۰۳۰ سقف تمام سازه‌های شهر را با پنل‌های خورشیدی خواهد پوشاند تا به هدف صفر انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ نزدیک‌تر شود.

مدیران ملبورن استرالیا نیز پروژه بام‌های خورشیدی شهر را به عنوان یک استراتژی کارآمد برای بهینه‌سازی تولید انرژی تجدیدپذیر آغاز کرده‌اند و در تلاشند مصرف انرژی شهری را به حداقل برسانند.

استراتژی‌های کارآمد بهره‌برداری انرژی خورشیدی در شهرها

کد خبر 511317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.