طالبان محبوبیت نسبی در افغانستان کسب کرده است

یک کارشناس مسائل افغانستان گفت: طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از علمای اهل سنت و بزرگان قومیتی در افغانستان به طرفداران و اعضای شورای رهبری طالبان تبدیل شده‌اند.

پیرمحمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص مواضع اخیر گروهک طالبان، اظهار کرد: متأسفانه بلافاصله پس از گسترش بیماری کرونا در جهان به دلیل این که دولت و مردم افغانستان شیوع این ویروس را جدی نگرفتند، شاهد ابتلای گسترده مردم این کشور به کرونا بودیم و همچنان علی‌رغم تلاش‌های دولت مرکزی در کابل روند مرگ و میر بر اثر شیوع این بیماری همچنان صعودی است.

وی افزود: دولت مرکزی افغانستان در حالی که مشغول جنگ با طالبان بود تمام تلاش خود را در جهت برقراری ارتباط با کشورهای پیشرفته برای خرید واکسن و کنترل موج شیوع کرونا در کشورش به‌کار گرفت، همچنین بر اساس برخی گزارش‌ها طالبان به دلیل دیدگاه‌های افراطی مذهبی از ورود هرگونه واکسن به افغانستان جلوگیری می‌کند.

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: طالبان برای اثبات کذب بودن این گزارش‌ها در تازه‌ترین موضعگیری خود از کشورهای پیشرفته جهان در خواست ارسال واکسن کرونا به افغانستان را داشته است. به‌نظر می‌رسد موضعگیری‌های اخیر طالبان در خصوص بهبود روند واکسیناسیون در افغانستان مصرف تبلیغاتی دارد.

ملازهی یادآور شد: طالبان در مناطق پشتون‌نشین محبوب است همچنین به‌نظر می‌رسد ذهنیت مردم روستایی و عشایری در افغانستان به طالبان نزدیک است و طی سال‌های گذشته نیز تعداد زیادی از علمای اهل سنت و بزرگان قومیتی در افغانستان به طرفداران و اعضای شورای رهبری طالبان تبدیل شده‌اند.

وی یادآور شد: افغانستان از ۵۴ قومیت تشکیل شده است و بسیاری از آنها جزو هواداران طالبان هستند. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد طالبان محبوبیت نسبی در افغانستان کسب کرده است.

کد خبر 511311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.