اجرای سیاست حبس‌زدایی با جدیت در استان دنبال می‌شود

رئیس کل دادگستری استان اصفهان از جدیت در پیگیری اجرای سیاست حبس‌زدایی قوه قضائیه در استان خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادگستری کل استان اصفهان، محمدرضا حبیبی در نشست مجازی با قضات محاکم کیفری سطح استان اعم از دادسرا، محاکم بدوی و تجدیدنظر که با هدف تأکید بر تلاش در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها برگزار شد، با تبریک دهه ولایت، اظهار کرد: قضات با تغییر رویه قضائی در پرونده‌های کیفری و استفاده از ظرفیت‌های قانونی در مجازات‌های تعزیری جایگزین حبس می‌توانند تا حد بسیاری در جهت جلوگیری از ورود افراد به زندان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اقدام کنند.

پابند الکترونیک ابزاری مؤثر در جلوگیری از ورود به زندان

وی افزود: در سیاست‌های کلان نظام و دستگاه قضائی و نیز نتایج مطالعات و بررسی‌های گسترده تخصصی حاکی از آن است که مجازات‌های طویل‌المدت در همه موارد مؤثر نبوده و چه بسا نتیجه معکوس تربیتی و اجتماعی نیز به دنبال دارد و از همین رو ضروری است دادستان‌ها شخصاً به نحوه صدور قرارهای منتهی به بازداشت شعب تحقیق نظارت مستمر داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان استفاده از پابند الکترونیک را یک ابزار مؤثر در جلوگیری از ورود افراد به زندان دانست و تصریح کرد: در مزایای این ظرفیت قانونی علاوه بر محکومان، متهمان نیز در پرونده‌های کیفری می‌توانند از پابند استفاده نمایند و کافیست قضات ضمن صدور آرا این ظرفیت قانونی و نیز مجازات‌های جایگزین حبس را مدنظر قرار دهند.

لزوم استفاده قضات از فناوری‌های نوین

وی بر لزوم برگزاری دادرسی‌ها به صورت الکترونیکی تأکید کرد و گفت: با توجه به همه گیری ویروس کرونا لازم است بهره‌مندی از فناوری‌های نوین توسط قضات به حداکثر رسیده و حتی‌الامکان دادرسی‌ها به صورت غیرحضوری و الکترونیک برگزار شود و امکانات و ظرفیت فنی این مهم نیز در سطح استان فراهم شده است.

شایان ذکر است در حال حاضر ۲۳۸ نفر زندانی در سطح استان از پابند الکترونیک استفاده می‌نمایند. در پایان مقرر شد با تشکیل هیأت‌های نظارت وضعیت شعب سراسر استان در خصوص نحوه و میزان استفاده از این قانون مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرد.

کد خبر 511300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.