درآمد پایدار می‌تواند شهر را از بحران‌های اقتصادی نجات دهد

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: به رغم این که شهرداری‌های ایرانی دیر به فکر ایجاد درآمد پایدار و تامین مالی از طریق این نوع از درآمد افتاده‌اند، در اولویت بودن درآمدزایی پایدار می‌تواند شهر را از بحران‌های اقتصادی نجات دهد.

رامین پراندوخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان این که گزارش عملکرد سیستم‌های مدیریت شهری در کشور نشان می‌دهد، میزان درآمد وصولی شهرداری‌ها نسبت به سه سال گذشته تا حد زیادی کاهش داشته، اظهار کرد: رویکردهای کوتاه‌مدت در بستر سازوکارهای مالی اقتصادی شهر باعث شده که سیستم‌های مدیریت شهری قادر به تأمین مالی پروژه‌های خود نباشند بر همین اساس درآمدهای وصولی تا حد زیادی کاهش را تجربه کرده است.

وی افزود: فروش تراکم و تأمین مالی شهر از این طریق به یک شیوه پرهزینه و غیرمعمول برای سیستم‌های مدیریت شهری استاندارد در بستر شهرهای بزرگ جهان تبدیل شده است این در حالی است که هنوز بسیاری از شهرداری‌ها در ایران با استفاده از همین روش، اغلب پروژه‌های شهری را تأمین مالی می‌کنند.

این کارشناس اقتصاد شهری با بیان این که فروش تراکم یک راهکار اقتصادی غیرپایدار برای شهر است، تصریح کرد: استفاده از رویکردهای جدید و پایدار درآمدزایی سیستم مدیریت شهری باید در اولویت باشد زیرا رکود بازار مسکن و مشکلات مختلف صنعت ساختمان سازی باعث شده تا میزان درخواست برای خرید تراکم به شدت کاهش یابد و شهرداری‌های نسل جدید نباید روی این نوع از درآمد حساب باز کنند.

پراندوخ اضافه کرد: افزایش درآمدهای پایدار و پایدارسازی بخشی از درآمدهای غیرپایدار شهر همواره یک دغدغه اساسی برای سیستم‌های مدیریت شهری بوده و به رغم این که شهرداری‌های ایرانی دیر به فکر درآمد پایدار و تأمین مالی از طریق این نوع از درآمد افتاده‌اند در اولویت بودن درآمدزایی پایدار می‌تواند شهر را از بحران‌های اقتصادی نجات دهد.

وی ادامه داد: افزایش میزان عوارض شهری یکی از راهکارهای تأمین مالی از طریق درآمد پایدار است و شهرداری‌ها نباید تنها به همین روش کلاسیک بسنده کنند زیرا در شرایط فعلی، وضعیت اقتصادی مردم به شکلی نیست که بتوانند عوارض شهری را به موقع پرداخت کنند.

این کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به این که بیش از ۷۰ درصد از درآمدهای سیستم‌های مدیریت شهری در ایران غیرپایدار است، خاطرنشان کرد: رویکردهای حزبی و فردگرا در بستر استراتژی‌های مدیریت شهری باعث شده شهرداری‌ها به فکر تداوم دوره زمامداری خود در شهر باشند و تلاشی برای پایدارسازی درآمدهای سیستم‌های مدیریت شهری نکنند.

پراندوخ افزود: اصلاح سازوکارهای اداری و غیراستاندارد مالی اقتصادی شهرداری‌ها هم بخش قابل توجهی از مسیر دستیابی به درآمد پایدار برای سیستم‌های مدیریت شهری را محقق می‌کند.

کد خبر 511276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.