۹۸۵ کتابفروشی در «تابستانه کتاب» مشارکت می‌کنند

معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: از زمانی که یارانه بیشتری را به طرح‌های تخفیف ارائه دادیم، به ویژه طی روزهای اخیر ۸۹۰ تا ۹۰۰ کتابفروش عضو طرح تخفیف کتاب شدند. باید گفت که مشارکت در این دوره از تابستانه تخفیف کتاب بی‌نظیر بود و ۹۸۵ کتابفروش در طرح تخفیف عضو شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در یک سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت اقتصادی نامطلوبی که بر جامعه حاکم شد، کتاب جزو نخستین چیزهایی بود که از سبد خرید خانوارها حذف شد. این موضوع و کسادی بازار عرضه و تقاضای کتاب، ناشران و کتابفروشی‌ها را با مشکلات جدی مواجه ساخت به گونه‌ای که برخی از آنها را به ورشکستگی و تعطیلی کشاند. در این شرایط به نظر می‌رسد طرح تخفیف فصلی کتاب، دریچه‌ای است که موجب ترغیب بیشتر افراد به تهیه کتاب می‌شود و از طرفی گردش مالی خوبی را در کتابفروشی‌ها ایجاد می‌کند. در این میان تخفیف بیشتر برای خرید کتاب مطالبه‌ای است که همواره از خانه کتاب و ادبیات ایران درخواست می‌شود.

آزاده نظربلند، معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران در این باره به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: از آنجا که کار ما سر و کار داشتن با کتابفروشی‌ها است، باید از قوانین صنفی پیروی کنیم. در قوانین صنفی کتابفروشی‌ها، یارانه یا تخفیف کتاب را بیشتر از ۲۰ یا ۲۵ درصد مناسب نمی‌دانند چرا که معتقد هستند که این امر موجب لطمه زدن به بازار کتاب می‌شود و از آنجا که کتاب، کالایی فرهنگی محسوب می‌شود، امکان تخفیف بیشتر از این ارقام وجود ندارد. ما نیز معمولاً در همین چهارچوب و عرفی که برای واحدهای صنفی کتابفروشی وجود دارد، طرح‌ها را برگزار می‌کنیم البته اگر کتابفروشی‌هایی تمایل به تخفیف بیشتر داشته باشند این موضوع در اختیار خودشان است.

وی در خصوص در نظر گرفتن یارانه بیشتر برای کتابفروشی‌ها، می‌افزاید: تابع یارانه کلی طرح هستیم. طرح‌هایی بوده که یارانه کمی به آن اختصاص یافته است بنابراین مجبور شده‌ایم یارانه کمتری را میان کتابفروشی‌ها تقسیم کنیم. طرح‌هایی نیز مانند یکی دو طرح اخیر وجود داشته است که یارانه نسبتاً خوبی از طرف معاونت امور فرهنگی به کتابفروشی‌ها اختصاص پیدا کرده که این موضوع، موجب شده است دست ما بازتر باشد و سقفی را که برای کتابفروشی‌ها در نظر گرفته‌ایم کمی بالاتر ببریم.

معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران در پاسخ به این که خانه کتاب و ادبیات برای جبران ضرر و زیان کتابفروشی‌ها، چه طرح‌های دیگری در نظر گرفته است، توضیح می‌دهد: به این منظور، نمایشگاه مجازی کتاب تهران و نمایشگاه مجازی قرآن کریم را برگزار کردیم علاوه بر این‌ها در معاونت امور فرهنگی، تسهیلات «کمک کرونایی» برای ناشران و کتابفروشی‌ها در نظر گرفته شد که تصمیم‌گیری آن در معاونت امور فرهنگی بود اما در خانه کتاب، مستقیماً نمایشگاه مجازی و طرح‌های فصلی را اجرا می‌کنیم. سال پیش نیز به دلیل شرایط کرونایی، برای نخستین بار توانستیم طی یک سال، هر چهار طرح فصلی را برگزار کنیم و یارانه خوبی نیز به طرح‌ها اختصاص دهیم. معمولاً در سال‌های قبل از ۹۹، دو یا سه طرح فصلی برگزار می‌شد.

اصفهان یکی از پر رونق‌ترین استان‌ها در حوزه کتاب

نظربلند، با اشاره به میزان عضویت کتابفروشی‌ها در طرح تخفیف «تابستانه کتاب»، خاطرنشان می‌کند: در طرح‌های مختلف تخفیف کتاب، به ویژه در سال‌های اخیر ۶۰۰ تا ۷۰۰ کتابفروشی مشارکت کردند اما از زمانی که یارانه بیشتری را به طرح‌های تخفیف ارائه دادیم، به خصوص طی روزهای اخیر ۸۹۰ تا ۹۰۰ کتابفروش عضو شدند. باید گفت که مشارکت در این دوره از تابستانه تخفیف کتاب بی‌نظیر بود و ۹۸۵ کتابفروش در طرح تخفیف عضو شدند. تاکنون چنین رقمی را به ثبت نرسانده بودیم و رکورد بسیار خوبی است.

وی درباره مشارکت استان اصفهان در طرح‌های فصلی تخفیف کتاب، می‌گوید: استان اصفهان معمولاً یکی از پررونق‌ترین استان‌ها از نظر تعداد کتابفروشی‌های مشارکت کننده، تعداد خریداران و میزان فروش کتاب در طرح‌های تخفیف است و پس از استان تهران، معمولاً مقام‌های دوم، سوم یا نهایتاً چهارم را در طرح‌های مشارکتی تخفیف کتاب داشته است.

معاون کتاب و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران، تصریح می‌کند: مبلغ کل فروش طرح در دوره‌های اخیر، ۲۰ تا ۲۲ میلیارد بوده است. اگر سال ۹۹ را در نظر بگیریم به طور میانگین ۴ تا ۲۰ و حتی ۸۰ میلیارد تومان، بوده که این ارقام به آنچه در پنل ما ثبت شده است، اختصاص دارد. این نکته را هم باید در نظر گرفت که وقتی کسی به کتابفروشی مراجعه می‌کند، ممکن است اجناس و کتاب‌های دیگری خارج از سقف خرید خود نیز خریداری کند که این خارج از طرح محسوب می‌شود.

نظربلند ادامه می‌دهد: وقتی رقم کلی فروش را در نظر می‌گیریم، رقم جالب توجهی است. یعنی از طریق طرح‌ها، به صورت کاملاً مستقیم، بیش از ۸۰ میلیارد تومان گردش مالی ایجاد کرده‌ایم که رقم غیرمستقیم آن، بیش از این اعداد است.

وی درباره رضایت‌مندی کتابفروشی‌ها از طرح تخفیف فصلی کتاب، می‌افزاید: قاعدتاً باید رضایت داشته باشند. در حال حاضر موج گسترده‌ای برای شرکت در طرح‌های تخفیف ایجاد شده است و این طرح‌ها، موجب تسهیل در امر فروش کتاب می‌شود. ناشران و کتابفروشی‌ها ازجمله معدود اقشار و کسب و کارهایی هستند که وزارت ارشاد، از آنها حمایت‌هایی کرده است. حتی سینما، تئاتر و… که در حوزه وزارت ارشاد قرار دارد نیز در شرایط فعلی، به اندازه حوزه کتاب مورد حمایت قرار نگرفته است به عبارت دیگر، طی دوره‌های اخیر با توجه به افزایش یارانه و سیاست‌هایی که برای حمایت از کتابفروشی‌ها در پیش گرفته شده، حمایت‌های مستقیمی از این صنف شده است.

کد خبر 511174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.