راهنمای خرید عرضه اولیه سهام برای تازه واردان

خرید عرضه اولیه یکی از جذاب ترین کارهایی است که بورسی‌ها را در طی مسیر سرمایه گذاری همیشه مشغول خود می‌کند و به آن اهمیت می‌دهند.

در این مقاله روش خرید عرضه اولیه و نکات کلیدی و مهمی در مورد این سهام را با هم بیشتر بررسی می‌کنیم.

عرضه اولیه چیست؟

عرضه اولیه (initial public offering یا به اختصار ipo) فرایندی است که طی آن، یک شرکت برای اولین بار سهام خود را به بازار سرمایه عرضه کرده و امکان خرید سهام آن را برای عموم فراهم می‌کند. شرکت‌هایی که بزرگ‌تر هستند و یک سری الزامات قانونی را رعایت کرده باشند در بورس و باقی شرکت‌ها در فرابورس عرضه می‌شوند.

چرا خرید عرضه اولیه جذاب است؟

شرکت‌ها طی این فرآیند برای فروش سهام خود، قیمت سهام را کمتر از قیمت ذاتی آن در نظر می‌گیرند و همین جذابیت قیمتی سبب تقاضای نسبتاً زیادی برای خرید سهام شرکت است. این ارزانی و همچنین تقاضای نسبتاً زیاد برای خرید عرضه‌های اولیه، باعث می‌شود تا خرید این سهام، سود تقریباً زیادی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

در حال حاضر در بورس ایران، عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ (Book Building) انجام می‌شود. در این روش همه خریداران در یک زمان معین که توسط ناظر بازار مشخص می‌شود، در بازه قیمتی (معمولاً در سقف) اقدام به ثبت سفارش تعداد مشخص شده از سهام می‌کنند.

عرضه اولیه سهام فرآیندی است که طی آن سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس عرضه می‌شود. از آنجایی که قیمت عرضه پایین‌تر از ارزش واقعی سهام است، جذابیت قیمتی ایجاد شده و معمولاً تقاضای زیادی برای خرید آن وجود دارد.

چطور عرضه اولیه بخریم؟

اولین قدم برای خرید عرضه اولیه، دریافت کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری اقتصاد بیدار است. بعد از ثبت نام و دریافت کد بورسی، لینک پلتفرم معاملاتی برای شما ارسال می‌شود. از طریق همین پلتفرم می‌توانید ثبت سفارش خرید عرضه اولیه را انجام دهید که در ادامه هر کدام از این مراحل را به تفصیل شرح خواهیم داد.

راهنمای خرید عرضه اولیه سهام برای تازه واردان

۱) دریافت کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری

کارگزاری اقتصاد بیدار برای راحت شدن این پروسه، سامانه‌ای را طراحی کرده است که می‌توانید به طور همزمان هم کد بورسی گرفته و هم در کارگزاری ثبت نام شوید. با ثبت نام در این سامانه نیازی به پرداخت جداگانه هزینه سجام ندارید، مراحل ثبت نام شما بسیار کوتاه‌تر شده و لینک احراز هویت آنلاین نیز برای شما ارسال می‌شود.

برای انجام اولین مرحله و تکمیل ثبت نام وارد https://ebidar.com/register-in-bourse/ شوید و روی دکمه ثبت نام کلیک کنید. اگر پیش از این سجامی شده باشید، تنها با وارد کردن شماره موبایل تمام اطلاعاتتان از سجام دریافت شده و در کارگزاری ثبت نام می‌شوید و از آنجایی که قبلاً احراز هویت شده اید نیاز به احراز هویت مجدد نیز ندارید.

اما اگر پیش از این سجامی نشده باشید، بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی، اطلاعات بانکی، آپلود مدارک و احراز هویت خود، باید منتظر کد بورسی و کد ورود به سامانه آنلاین خرید و فروش سهام باشید.

۲) دریافت اطلاعات خرید عرضه اولیه

کارگزاری اطلاعات خرید عرضه اولیه را به مشتریان خود اعلام می‌کند. البته قبل از هر چیز سایت tse.ir اطلاعاتی مانند ساعت ثبت سفارش، حداکثر سهامی که هر کد می‌تواند بخرد و بازه قیمتی را منتشر می‌کند. اطلاعات دیگری مانند تعداد سهامی که در عرضه اولیه منتشر می‌شود و غیره نیز در برگه اطلاع رسانی درج می‌شود.

سه نکته مهم که در برگه اطلاع رسانی عرضه اولیه قید می‌شود بدین شرح است:

  • ساعت و تاریخ ثبت سفارش
  • دامنه قیمت مجاز
  • حداکثر سهم قابل خریداری توسط هر کد

۳) ثبت سفارش

در پنل معاملاتی کارگزاری اقتصاد بیدار می‌توانید از روش آسان خرید عرضه اولیه اقدام به خرید کنید. در این روش، نیازی به آنلاین بودن در زمان مشخصی ندارید و می‌توانید از چند روز قبل اقدام به ثبت سفارش آفلاین کنید. کارگزاری سفارش را از طرف شما ثبت می‌کند.

آیا خرید عرضه اولیه همیشه با سود همراه است؟

در بورس ایران به غیر از موارد بسیار نادر، خرید عرضه اولیه‌ها همیشه با سود همراه بوده است. البته در میزان سود دهی آن‌ها تفاوت زیادی وجود دارد و ممکن است یک سهم نهایتاً ۱۰ درصد و یک سهم ۲۰۰ درصد سود داده باشد. به هر حال باید به این نکته توجه داشت که بعد از مدتی فشار تقاضا برای عرضه اولیه کم می‌شود و به اصطلاح صف آن متعادل می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت که تضمینی برای سوددهی همیشگی عرضه اولیه‌ها وجود ندارد گرچه خریداران عرضه اولیه به غیر از چند مورد بسیار محدود، همیشه سود کرده اند.

راهنمای خرید عرضه اولیه سهام برای تازه واردان

چه زمانی عرضه اولیه خود را بفروشیم؟

شما از فردای روز عرضه می‌توانید سهام خود را بفروشید اما سهامداران معمولاً تا به تعادل رسیدن قیمت سهم صبر می‌کنند و بعد از آن اقدام به فروش سهام خود می‌کنند. بسیاری از سهامداران نیز سهام عرضه اولیه خود را بعد از به تعادل رسیدن نیز نگه می‌دارند. برای عملکرد صحیح در مورد این مسئله بهتر است به این موارد توجه کنید:

  1. وضعیت بنیادی شرکت را بررسی کنید
  2. وضعیت کلی بازار و جو حاکم را بررسی کنید
  3. نقد شوندگی سهام را در نظر داشته باشید

هر چند وقت یک بار عرضه اولیه داریم؟

حد و حدودی برای این مسئله تعیین نشده است. ممکن است در یک ماه چندین عرضه داشته باشیم و در یک بازه زمانی دیگر در چند ماه حتی یک عرضه هم نداشته باشیم.

کارگزاری چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

کارگزاری در واقع واسطه بین خریدار و فروشنده در انجام معاملات بورس است. شما برای خرید عرضه اولیه و یا هر سهام دیگر باید ابتدا در کارگزاری ثبت نام کرده و از طریق سامانه معاملات آنلاین، اقدام به ثبت سفارش خرید یا فروش کنید. کارگزاری اقتصاد بیدار به عنوان یک کارگزاری رتبه الف و پیشرو، خدمات متنوعی مانند مشاوره سرمایه گذاری، عرضه و پذیرش شرکت‌ها در بورس، سبدگردانی، برگزاری کلاس‌ها آموزشی رایگان، تخصیص اعتبار معاملاتی به مشتریان و… را نیز انجام می‌دهد.

منبع: کارگزاری اقتصاد بیدار

کد خبر 511088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.