کاربرد اورفرز و تجهیزات آن برای فرم دهی چوب

کارگاه‌های صنعتی برای تولید و ساخت محصولات نیاز به ابزار آلات و تجهیزات مناسب دارند تا بتوانند سازه‌ای با توجه به نیاز مشتری بسازند.

استفاده از تجهیزات کاربردی مطابق با هر مرحله از تولید می‌تواند کارایی و سرعت افراد را در ساخت محصولات مختلف افزایش دهد. به عنوان مثال در صنعت چوب برای تولید انواع وسایل چوبی از ابزار آلات و ماشین آلات متفاوتی استفاده می‌شود که هر کدام کارایی خاص خود را در هر مرحله از تولید دارند. یکی از مهمترین مراحل در این صنعت فرم دهی و برش چوب است که باید تجهیزات و دستگاه خاصی برای این فرآیند در نظر گرفته شود. از کاربردی‌ترین دستگاه‌ها در کار نجاری، دستگاه اورفرز و سی ان سی می‌باشد که برای برش و فرم دهی چوب در نظر گرفته می‌شود و از اجزای مختلفی تشکیل شده است. یکی از مهمترین اجزای این دستگاه‌ها، انواع تیغ، سنگ و مته می‌باشد؛ براساس نیاز و مدل طرحی که برای سازه چوبی در نظر دارید می‌توانید آنها را به کار ببرید. در ادامه به انواع تجهیزات برای فرم دهی و برش چوب می‌پردازیم، پس با مطالب زیر همراه باشید.

انواع تجهیزات دستگاه اورفرز در فرم دهی و برش ظریف چوب

همانطور که می‌دانید، دستگاه اورفرز یکی از دستگاه‌های کاربردی در صنعت چوب می‌باشد که با آن می‌تواند انواع طرح و مدل را روی چوب اجرا کرد؛ به شرط اینکه تجهیزات مناسبی روی این دستگاه تنظیم شود. اورفرز برای برش و فرم دهی چوب نیاز به قطعاتی مانند تیغ، سنگ و مته دارند. با توجه به اینکه اورفرز در دو نوع دستی و میزی تولید شده است، نسبت به آن می‌توان تیغه و سنگ یا مته مناسب را در نظر گرفت که در اندازه و مدل‌های گوناگونی در بازار عرضه می‌شود. به عنوان مثال، برای کارهای ظریف روی چوب باید تیغه‌های انگشتی مورد استفاده قرار گیرد تا کار تمیزتر و دقیق‌تر انجام گیرد. در ادامه به معرفی انواع این تجهیزات اورفرز می‌پردازیم که نجاران با توجه به نیاز خود حین کار و مدل طرح می‌توانند از آنها استفاده کنند.

کف تراش چوب

کف تراش چوب یکی از اجزای اصلی در فرم دهی سطح چوب است که در اندازه‌های مختلف تولید شده‌اند. براساس مقدار فرورفتگی که برای چوب در نظر گرفته می‌شود، انواع آن را می‌توان انتخاب کرد. این قطعه را می‌توان روی دریل یا دستگاه فرز نصب کرد و عمل کف تراشی را روی چوب انجام داد. از کف تراش می‌توان برای باربرداری یا پرداخت چوب استفاده کرد. با توجه به اینکه مرحله سنباده زنی، پولیش و پرداخت از مهمترین و آخرین مراحل ساخت وسایل چوبی است، باید در انتخاب نوع ابزار دقت زیادی کرد تا کاری تمیز و صیقلی شده تولید شود. با کف تراش چوب می‌توان عمل کنده کاری و گود کردن چوب را انجام داد که از آن در هنرهایی مانند کاسه تراشی، پیکر تراشی، منبت کاری استفاده شده و سطوح منحنی شکلی را برای ظروف و قطعات چوبی ایجاد می‌کنند.

تیغ کف تراش

تیغ کف تراش برای ایجاد شیارهایی بر روی قطعه کار چوبی به کار برده می‌شود. این تیغ با قرارگیری در انواع دستگاه سی ان سی و یا اورفرز می‌تواند روی انواع چوب شیار شیار افقی و پله‌ای ایجاد کرد. تیغ شیار زن کف تراش مانند دیگر مدل‌های تیغ در شفت و قطرهای مختلف تولید شده است و براساس نیاز افراد حین کار روی چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیغ کف تراش برای هم سطح کردن کف کار، ایجاد شیار جای لولا، باربرداری چوب، یکنواخت کردن صفحات چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تیغ روی اورفرز و سی ان سی قابل نصب است، به دلیل تراکم الماسه در دندانه‌های آن از کیفیت و مقاومت بالایی حین کف تراشی روی چوب برخوردار می‌باشد. بنابراین این نوع تیغه مناسب باربرداری و کف تراشی ورق‌های چوبی ام دی اف است.

تیغ فرز انگشتی

شاید به نظر برخی افراد ایجاد طرح‌های مختلف و سوراخ کاری روی چوب کار راحتی نباشد. اما با استفاده از دستگاه و ابزارهایی مانند فرز مینیاتوری بتوان این کارها را به راحتی انجام داد. تیغ فرز انگشتی برای کارهای ظریف و مینیاتوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت بین انواع تیغ فرز در سایز کارگیر و کولت است. این نوع تیغ فرز دارای شفت خروجی در راستای شفت خروجی موتور دستگاه است که از آن برای فرز کاری، حکاکی و تراش کاری استفاده می‌شود. شیارهای موجود در قسمت کارگیر این تیغ باعث می‌شود هنگام باربرداری یا اجرای طرح روی چوب گردهای چوب به بیرون منتقل شود و کار را برای فرد راحت‌تر و سریع‌تر کند. از این نوع تیغ برای ایجاد شیار و باربرداری با عمق‌های گوناگون استفاده می‌شود تا بتوان به طرح مورد نظر رسید. این نوع تیغ فرز باید دارای جنس ضد زنگ زدگی باشد تا در هر موقعیتی بتوان از آنها استفاده کرد و کارایی بیشتری در کارهای هنری داشته باشد. از مهمترین کاربرد تیغ فرز انگشتی در تراش فلزات برای سنگ زنی، براده برداری و شکل دهی متریال‌های مختلف مانند چوب، برش فلزات و چوب، سنباده زنی چوب و متریال‌های دیگر، زنگ برس و رنگ برس فلزات می‌باشد.

کاربرد اورفرز و تجهیزات آن برای فرم دهی چوب

تیغ مارپیچ انگشتی

در طرح منبت کاری روی چوب ممکن است مدل‌هایی وجود داشته باشد که چوب باید تا عمق مشخصی تراشیده و براده برداری شود. برای این کار می‌توانید از تیغ مارپیچ انگشتی استفاده کنید تا با آن بتوانید حفاری قسمتی از طرح را روی چوب انجام دهید. این نوع تیغ معمولاً دارای لبه‌هایی به صورت دو پر است که با آن امکان شیارزنی و برش روی انواع چوب با زاویه مشخص وجود وجود دارد. دو پر بودن لبه‌های تیغه از سوختن تیغه و قطعه جلوگیری می‌کند. شیارهای موجود روی تیغه این نوع مته می‌تواند براده چوب را حین برش به بیرون منتقل کند. با این کار سرعت و دقت برش و شیارزنی کار افزایش خواهد یافت و کاری تمیز و بی نقص را می‌توان با آن مشاهده کرد. همچنین جنس تیغه‌های آن از تنگستن کارباید است که از دوام و استحکامی بالایی برای برش، شیار و تراشیدن انواع چوب با ضخامت‌های مختلف برخوردار می‌باشد.

سنگ فرز انگشتی

سنگ فرز انگشتی برای ساییدن، براده برداری، برش و پولیش چوب استفاده می‌شود. این ابزار در انواع ابعاد و اندازه تولید شده است تا در صنایع مختلف کاربردی باشد. سنگ فرز انگشتی که یکی از انواع فرزهای قابل نصب روی دستگاه فرز می‌باشد برای کارهایی ظریف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بعضی از کارهای ریز و ظریف کاری که ساییدن و براده برداری باید با تمیز و با دقت بالایی انجام گیرد، انتخاب این ابزار بهترین گزینه خواهد بود. به عنوان مثال در کارهایی مانند طلاسازی، منبت، کارهای مینیاتوری و تزئینی روی سازه‌های دکوری و موارد مشابه دیگر این ابزار در نظر گرفته می‌شود.

کاربرد اورفرز و تجهیزات آن برای فرم دهی چوب

قیمت انواع تیغ و سنگ اورفرز

همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع متنوعی از تیغ و سنگ اورفرز وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع متنوعی از تیغ و سنگ فرز انگشتی را مشاهده نمائید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت خرید می‌توانید از طریق راه‌های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

۰۹۰۲۱۲۳۵۶۲۶ – ۰۲۱۶۶۵۶۳۰۴۸ – ۰۲۶۳۴۶۴۷۹۷۲

Choobiner.ir

کد خبر 511085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.