مزایا و جزئیات عمرانی پروژه سالن اجلاس سران

پروژه مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان در مجاورت کمربندی شرق یکی از ابر پروژه‌های این کلانشهر محسوب می‌شود که بعد از گذشت ۱۱ سال فاز نخست آن آماده بهره برداری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروژه احداث مرکز همایش‌های بین‌المللی در سال ۱۳۹۰ به واسطه برگزاری اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد و بر اساس مصوبه دولت آغاز شد و قرار بود در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد، اما به دلیل عدم تعهدات مالی دولت و کمبود منابع مالی پروژه با فراز و فرودهایی روبرو شد؛ با آغاز فعالیت مدیریت شهری پنجم اصفهان و تخصیص اعتبارات ویژه، پروژه رونق گرفت به طوری که اکنون فاز نخست آن آماده بهره برداری است.

برای آگاهی از روند اجرایی پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی با ایرج مظفر، معاون عمرانی شهردار اصفهان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید؛

از روند اجرایی پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی بگویید.

مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان یک پروژه عادی نیست چرا که بر روی سطح ۷۲ هکتاری شامل زیر پروژه‌های متعدد کار شده است.

این پروژه دارای یک سالن چند منظوره با ورودی VIP، سن متحرک و پارکینگ اختصاصی است که ظرفیت آن دو هزار و ۴۰۰ نفر با پتانسیل برگزاری همایش‌های بین‌المللی است که ۱۲۰۰ نفر می‌توانند به صورت هیئت مستقر و ۱۲۰۰ نفر نیز به صورت تماشاگر در آن حضور یابند. مساحت سالن پروژه مرکز همایش‌ها ۳۱۰۰ مترمربع و ارتفاع آن بین ۲۵ تا ۵۰ مترمربع است؛ این سالن مجهز به تمام دستگاه‌ها و لوازم و تجهیزات برگزاری یک سمینار بین‌المللی و مطابق با استانداردهای جهانی خواهد شد.

فضای ارتباطی بین سالن اصلی و سالن‌های جنبی پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای با عنوان «فضای کنکورس» به وسعت چهار هزار مترمربع در نظر گرفته شده و محلی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و دیدارها است. همچنین یک سالن چندمنظوره برای انجام مراسم پذیرایی یا نمایشگاه با ظرفیت شش هزار نفر و سالن برگزاری همایش‌های کوچک امکان پخش نمایش، تئاتر و سمینارهای علمی و کوچک با ظرفیت ۶۰۰ نفر برای این پروژه در نظر گرفته شده است. «سالن حال» پروژه مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای در فضای یک هزار و ۱۲۵ مترمربع همراه با ۲۴ دفتر دیپلماتیک برای میهمانان خارجی جهت ارتباط با کشور خودشان و برگزاری جلسات داخلی در نظر گرفته شده و دارای صندلی‌های متحرک است.

در حال حاضر پروژه چند درصد پیشرفت داشته و کدام از قسمت‌ها آماده بهره برداری است؟

به طور کلی مرکز همایش‌ها به لحاظ ساختمانی غیر از هتل و تجاری ۹۵ درصد پیشرفت دارد و بخش باقی مانده مباحث تکمیلی است؛ بر این اساس ساختمان مرکز همایش‌ها شامل سالن اصلی، سه سالن جنبی و فضای کنکورس است که مجموع وسعت این فضاها حدود ۵۴ هزار مترمربع است، در این مرحله سالن اصلی با سه هزار و ۱۰۰ متر فضای مفید همراه با ساختمان‌های پشتیبانی به وسعت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع که فضای اصلی آن تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است.

همچنین سیستم سرمایش و گرمایش پروژه آماده شده، اما با توجه به دارا بودن موتورخانه مرکزی باید ارتباطات آن از طریق سالن‌های دیگر برقرار و تست شود، علیرغم آنکه کل تجهیزات مربوطه خریداری شده، اما راه‌اندازی نخواهد شد. سیستم اصلی صوت و تصویر بسته به نوع بهره‌برداری باید در مرحله بعد اجرا شود، سیستم صوت و ترجمه به ۹ زبان زنده دنیا برای پروژه خریداری شده، اما سایر امکانات همچون روشنایی و دکوراسیون آماده استفاده شده است.

در این پروژه هشت ویلا با مساحت هرکدام ۴۰۰ مترمربع به طور کامل تجهیز شده و آماده بهره برداری است.

موتورخانه مرکز همایش‌ها نیز با مساحت دو هزار و ۴۰۰ متر آماده بهره‌برداری است؛ همچنین منبع آب و لوله‌کشی تحت فشار برای حدود ۳۲ هکتار فضای سبز که ۲۵ هکتار آن آماده بهره برداری است، انجام شده است.

فضای سبز محوطه نیز فضای سبز داخلی و فضای سبز پیرامونی این مسیرها به جز قسمت واقع در قسمت هتل و تجاری، انجام شده است، ۶۱۰ مترمربع تقسیم برق محوطه پروژه ساخته و تجهیز شده است. تبدیل پست برق ۶۳ کیلو وات به ۲۰ کیلووات با همکاری برق منطقه کامل شده و آماده بهره‌برداری و استفاده است، کل خیابان‌های محوطه محدوده مرکز همایش‌ها به جز قسمت واقع شده در قسمت هتل و تجاری نیز آماده بهره‌برداری است.

روشنایی معابر کامل و آبنمای مسیر vip اجرا شده، همچنین آزادسازی ۷۱.۵ هکتار پروژه به جز قسمتی که از طریق vip اتصال به رینگ چهارم آماده شده و امکان استفاده از ورودی و خروجی خیابان روح‌الامین وجود دارد، نیز انجام شده است.

با توجه به وسعت پروژه فضای پارک نیز برای آن در نظر گرفته شده است؟

بله، در پروژه مرکز همایش‌ها ۳۰ هزار مترمربع پارکینگ با ظرفیت ۵۰۰ خودرو ایجاد شده که هم اکنون آماده بهره‌برداری و استفاده است.

همچنین محوطه پلازا در دو طبقه یک فضای بسیار مناسب برای برگزاری مراسم‌ها در محوطه باز دور آبنما ایجاد شده و کلیه انشعابات پروژه شامل آب، گاز و برق خریداری و وصل شده است.

سیستم کنترل هوشمند و حفاظتی با توجه به اینکه نوع بهره برداری پروژه مشخص نشده، هنوز اجرا نشده، اما کنترل موارد به صورت دستی امکان‌پذیر است، کل پسابی که در مرکز همایش‌ها جمع‌آوری می‌شود تصفیه و به منبع باز گردد، البته هنوز تصفیه‌خانه اجرا نشده است.

برای ایمنی پروژه چه اقداماتی انجام شده است؟

با همراهی و هماهنگی سازمان آتش نشانی شهرداری یکی از پیشرفته‌ترین و با استانداردترین سیستم‌های اطفا حریق و آتش نشانی در پروژه اجرا شده که با توجه به همتی که برای آزادسازی، تأمین مالی، اجرای فضای سبز، تأمین انشعابات و تأسیسات پروژه صورت گرفته، فعالیت‌های انجام شده قابل تقدیر است.

تاکنون چه تعداد قرارداد برای پروژه منعقد شده است؟

تاکنون حدود ۷۷ قرارداد تکمیل شده است و همچنین در حال حاضر حدود ۱۱ قرارداد شامل مباحث جدید توسعه، فضاهای دیپلماتیک و BMS پیش‌بینی شده است که امیدواریم این حرکت در آینده کم کم تکمیل شود.

از ویژگی‌های این پروژه و تأثیر آن بر توسعه شهر اصفهان بگویید.

اگر به عنوان یک پروژه عمرانی به مرکز همایش‌ها نگاه کنیم، فنی‌ترین و زیباترین پروژه عمران شهری کل کشور در اصفهان به شمار می‌رود که افتخاری برای مدیریت شهری، مهندسان شهرداری، مشاوران و پیمانکاران شهر و ایران است که این پروژه عظیم را ساختند، در واقع می‌توان گفت این مرکز همایش‌ها دانشگاهی برای کل شهرداری اصفهان و مهندسانی بود که در پروژه کار کردند.

در این دوره مدیریت شهری، شهرداری علیرغم شرایط تحریم و کرونا و مشکلات اقتصادی توانست حرکتی که از سال ۹۰ شروع و تا سال ۹۶ تنها قسمت‌هایی از آن اجرا شده بود را با همت مضاعف شهردار و شورای شهر و تأمین بسیار خوب مالی از طرف مدیر منطقه شش شهرداری انجام دهد.

کد خبر 511037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.