بورس امروز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی شرکت پتروشیمی نوری در سه ماه اخیر، با رشد ۱۷۲ درصدی به ۴۲ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان، سود ناخالص شرکت با رشد ۶۶۲ درصدی به ۱۹ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با رشد ۴۲۲ درصدی به ۱۶ هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان رسیده است.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ شنبه ۹ مردادماه_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد ۳۴ هزار و ۹۶۲ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۵۱ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد چهار هزار و ۱۷۸ واحدی در سطح چهار هزار و ۱۷۸ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۲.۶۶ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۱.۲۵ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۱۷۶ واحدی به سطح ۱۹ هزار و ۲۱۹ واحد رسید.

بورس امروز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها) بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۵ هزار ۲۱۶ و ۴۷ هزار ۴۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: (تعداد سهام معامله شده حجم گفته می‌شود) بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد ۵۳۸ میلیون و ۱ میلیارد ۷۰۶ میلیون برگه سهم بود.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نگاهی به عملکرد شرکت پتروشیمی اراک

(تمامی عددها در صورت مالی به میلیون ریال است)

بررسی گزارش ۳ ماهه منتهی به ۱۴۰۰.۰۳.۳۱

بورس امروز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

درآمد عملیاتی: (درآمدی که از محل فعالیت یا خدمت اصلی شرکت است) شرکت رشد ۱۷۲ درصدی داشته است و به ۴۲ هزار ۳۷۲ میلیارد ریال رسیده است.

سود ناخالص: (سودی که از کسر هزینه‌های عملیاتی از درآمدهای عملیاتی حاصل می‌شود) شرکت رشد ۶۶۲ درصدی داشته است و به ۱۹ هزار ۱۹۵ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص: (حاصل کسر تمامی هزینه‌ها از تمامی درآمدها است، مالیات نیز کسر شده است) شرکت رشد ۴۲۲ درصدی داشته است و به ۱۶ هزار ۳۶۷ میلیارد ریال رسیده است.

سود خالص هر سهم: (تقسیم سود خالص بر تعداد سهام شرکت) هر سهم معادل با ۲.۰۳۰ ریالمی‌باشد.(سه ماهه)

سرمایه ثبت شده شرکت هشت هزار و ۶۴ میلیارد ریال است.

تغییرات حقوق مالکانه، تغییرات سود انباشته

بورس امروز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سود انباشته: (سودی که در سال‌های گذشته در بین سهامداران توزیع نشده و در حساب شرکت باقی مانده است) شرکت با رشد ۴۶ درصدی به ۵۱ هزار و ۸۲۴ میلیارد ریال رسیده است.

حقوق مالکانه: (حاصل کسر تمامی بدهی‌ها از تمامی دارایی‌های شرکت) شرکت رشد ۳۷ درصدی داشته است و به ۶۰ هزار و ۶۱۲ میلیارد ریال رسیده است.

تابلوی معاملات

بورس امروز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

سهام این شرکت با پی بر ای ۵.۸۶ واحدی پتانسیل رشد قیمتی بر مبنای p/e را دارد، وضعیت سودآوری و عملکرد مالی شرکت نیز بسیار مناسب است.

p/s شرکت برابر با ۱.۸۷ می‌باشد. ( این نسبت بیانگر قیمت به ازای فروش به ازای هر برگه سهم است، مانند p/e هرچه کمتر باشد بهتر است، یعنی شرکت به ازای این ارزش بازاری که گرفته توان فروش بالاتری دارد).

(هیچ سیگنالی در خصوص خرید یا فروش نبوده و صرفاً بررسی صورت‌های مالی شرکت است)

اخبار مهم

تلویزیون اینترنتی فرابورس راه‌اندازی می‌شود

بنی‌اسدی، مدیر ارتباطات فرابورس ایران با بیان اینکه پیش‌بینی و آینده‌پژوهی در خصوص شکل رسانه‌ها در سال‌های آتی نشان می‌دهد گزاره «آینده تلویزیون، اینترنت است و آینده اینترنت، تلویزیون» در حال محقق شدن است، از راه‌اندازی رسمی VOD تخصصی بازار سرمایه و اقتصاد خبر داد.

بازار سهام باعث تورم نمی‌شود

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه اثر تورمی که از کانال رشد نرخ سهام ایجاد می‌شود، در مقابل اثر تورم کوه نقدینگی پر کاه‌ی هم نیست، گفت: ریشه اصلی تورم در رشد پایه پولی و رشد نقدینگی است و آنجا تورم ساخته می‌شود، افزایش قیمت سهام هیچ تأثیری بر روی تورم ندارد.

دهقان دهنوی تاکید کرد: صحبت‌های غلط و اشتباهی که در این زمینه گفته می‌شود، هم ذهنیت فعالان را مخدوش می‌کند و هم اینکه باعث ناراحتی عمومی فعالان بازار می‌شود.

بازار سرمایه اثر ضد تورمی دارد

دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس، با بیان اینکه اثر تورمی که از کانال رشد نرخ سهام ایجاد می‌شود، در مقابل اثر تورم نقدینگی پر کاه‌ی هم نیست، گفت: اتفاقاً نظری هم وجود دارد که دقیقاً برعکس نظریه آثار تورمی سهام است. مطابق با این نظر، وقتی بازار سرمایه رونق پیدا می‌کند، بخشی از نقدینگی وارد این بازار می‌شود و معاملات در دارایی‌هایی انجام می‌شود که در سبد خانوار نیستند بنابراین اثر ضدتورمی دارد. شاید اگر این اثر ضد تورمی و اثر اندک تورمی را حساب می‌کردیم، خالص اثر منفی شود.

اخبار شرکت‌ها

مدیرعامل شپنا می‌گوید: اگر پروژه‌های کیفی پالایشگاه اصفهان به طور کامل به بهره برداری برسد، تمام محصولات این شرکت یورو ۴ و یورو ۵ خواهد شد. به همین منظور پروژه DHT در قالب ۸ پکیج تعریف شده که تاکنون ۹۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پروژه بنزین سازی در سال ۹۴ راه اندازی شد و به دنبال آن امروز تمام ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه یورو ۵ است و باید بگویم تنها پالایشگاه کشور هستیم که تمام بنزین تولیدی آن یورو ۵ است.

مدیرعامل سایپا می‌گوید: کاهش هشت درصدی نرخ مؤثر تسهیلات مالی از طریق مدیریت وجوه، تسویه کامل بدهی‌های ارزی معوق به میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال، تسویه بدهی‌های معوق ریالی و تسهیلات گران قیمت و تمامی ضمانت نامه‌ها و تعیین تکلیف چک‌های برگشتی، برقراری انضباط مالی در تمامی شرکت‌های گروه، بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال فروش دارایی‌های غیر مولد در دو سال گذشته و استفاده از شیوه‌های نوین بازار سرمایه برای تأمین مالی، بخشی از اقدامات قابل اعتنای گروه خودروسازی سایپا در حوزه مالی و اقتصادی است.

پلنر نوشت: مجموع موجودی تجار و فولادسازان چینی این هفته ٠.٢ درصد نسبت به هفته‌ی پیش کاهش یافت. اگرچه محدودیت‌های تولید فولادسازان را مجبور به کاهش تولید کرده است اماسود بالا باعث شد تا نرخ بهره برداری نسبت به هفته‌ی قبل تغییری نداشته باشد افت موجودی کمتری برای کارخانه‌ها رقم بخورد. به دلیل مشکلات حمل و نقل ناشی سیل در هنان، طوفان در شرق چین و گسترش پاندمی بازار رونق چندانی نداشت و موجودی تجار افزایشی بود.

اخبار بازارهای جهانی

حمایت ۴.۶ میلیارد دلاری چین از بازار سهام و اوراق: بانک مرکزی چین برای تقویت بازارهای مالی به دنبال سه روز متوالی سقوط بازارهای سهام و اوراق این کشور، ۳۰ میلیارد یوآن (معادل ۴.۶ میلیارد دلار) نقدینگی به بازارها تزریق کرد. این اولین دخالت مالی بانک مرکزی چین با مقداری بزرگ‌تر از ۱۰ میلیارد یوآن از ۳۰ ژوئن تا کنون است.

قیمت سنگ آهن ۶۲ درصد با ۶.۲۵ دلار کاهش ۱۹۵ دلار معامله شد. کاهش تولید برنامه‌ریزی شده در چین، علت اصلی کاهش تقاضای سنگ آهن و افت این کالا از ۲۲۰ دلار به ۱۹۵ دلار است.

دولت چین قصد دارد تا از ابتدای آگوست و ابتدای سپتامبر امسال، تغییراتی را در تعرفه‌ها و مشوق‌های صادراتی فولاد ایجاد نماید. این تغییرات در راستای کنترل کردن قیمت‌ها در بازار داخلی صورت خواهد گرفت که شامل افزایش تعرفه صادراتی بر روی برخی خوراک‌ها و حذف مشوق برخی محصولات خواهد بود.

بر اساس تصمیم امروز دولت چین که از روز اول ماه آگوست ۲۰۲۱ عملیاتی می‌گردد، مالیات بر صادرات چدن از ۱۵ به ۲۰ درصد و مالیات بر صادرات فروکروم از ۲۰ به ۴۰ درصد افزایش یافت. به نظر می‌رسد برای مدتی چین دیگر صادرکننده بسیاری از مواد اولیه و کالاهای فولادی نباشد.

سخنگوی انجمن تایر با بیان اینکه در بخش تایر تولیدکنندگان با دستگاه‌های مختلفی کار می‌کنند که با قطعی برق زیان زیادی عاید آنها شده است، گفت: با توجه به هزینه‌های تولید احتمالاً در شهریورماه امسال افزایش قیمت در تایر اجرایی شود.

قیمت نفت خام در پی انتظار سرمایه‌گذاران برای عرضه محدود و افزایش روند واکسیناسیون که سبب جبران هرگونه تأثیر به‌واسطه افزایش موارد ابتلاء به کرونا می‌شود، افزایش یافت.

امیر صباغ در خصوص افزایش قیمت مس نوشت: معدن کاران شرکت‌های مس دنیا با رشد قیمت‌ها، انتظار پرداخت پول و حقوق بیشتر از سوی کارفرمایان را دارند و این موضوع شامل کشورهایی که معادن در آن قرار دارند، نیز می‌شود. معدن کاران معدن اسکوندیدا متعلق به BHP در حال برنامه‌ریزی برای اعتصاب بوده و حقوق بیشتری می‌خواهند.

نقشه بازار بورس

بورس امروز شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 511030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.