۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
صندلی لغزان شهرداری لردگان

چهار سال گذشته صحنه تغییر پیاپی نفر اول مدیریت شهری در لردگان بود که هربار به بهانه‌های مختلف، شورا دست به تغییر شهردار یا سرپرست شهرداری می‌زد و بار دیگر زمزمه‌هایی در این خصوص به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لردگان از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است که در بسیاری امور شهری دارای محرومیت‌های بسیار است و رفع آن‌ها نیازمند هم‌اندیشی، تعامل و عزم جهادی مسئولان شهر است تا بتوان گامی مؤثر برای توسعه شهر برداشت اما گاهی اختلافات و تأثیر مسائل فرهنگی میان مسئولان، کام مردم را تلخ کرده و آینده شهر را با بحران مواجه می‌کند.

شهر لردگان در مدت چهار سال فعالیت شورای شهر فعلی خود، شاهد انتخاب شش نفر برای گزینه شهردار بوده است که جای تعجب و تأمل در فعالیت اعضای شورای این شهر دارد و به وضوح می‌توان درک کرد که اختلاف تا چه میزان وجود دارد؛ اختلافی که منافع مردم و شهر را قربانی کرد و قانون در این زمینه وسیله‌ای برای تحقق اهداف این شورا شد لذا به نظر می‌رسد باید در این مواقع یک ناظر بر فعالیت شورا بوده و قوانین بازدارنده محکمی نیز وجود داشته باشد تا بروز برخی مسائل مانع پیشرفت شهر نشود.

تمام فرآیند انتخاب شهردار دست شورا نیست

محمد نادری، رئیس شورای اسلامی شهر لردگان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این خصوص اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر لردگان از چهار سال پیش ابتدا یک سرپرست برای شهرداری عوض کردند تا در مدت مشخص انتخاب شهردار انجام شود.

وی افزود: طبق قانون اگر شهردار انتخاب شده و جواب استعلامات سریع برسد جایگزین سرپرست می‌شود و اگر طول بکشد باید شهرداری توسط سرپرست اداره شود و شورا این اختیار را دارد که سرپرست را با توجه به عملکردش تغییر دهد و یک سرپرست دیگر انتخاب کند.

نادری تاکید کرد: سرپرست شهرداری با سه رأی اعضای شورای لردگان انتخاب شده و با سه رأی هم عزل می‌شود.

وی ادامه داد: احتمال دارد طی فرآیندی که در اختیار شورای شهر است، یک شهردار انتخاب شود اما در مراحل بعدی تأیید نشود بنابراین دوباره باید با سرپرست کار ادامه یابد تا شهردار بعدی معرفی شود.

انتخاب کسانی که شرایط شهردار بودن نداشتند

رئیس شورای اسلامی شهر لردگان گفت: البته اشتباه هم از سمت شورا وجود داشته و شورا می‌توانست برخی شرایط احراز گزینه‌های شهرداری را قبل از تأیید، استعلام و کسانی که احتمال تأیید شدن دارند را به عنوان گزینه شهرداری بررسی کند.

نادری اضافه کرد: در این چهار سال مواردی بود که شرایط شهردار بودن نداشتند اما به عنوان سرپرست انتخاب شدند و من مخالف بودم ولی در شورا رای یک نفر شاید تأثیرگذار باشد اما تعیین کننده نیست.

وی با بیان این که شورای شهر لردگان پنج عضو دارد، تصریح کرد: در این مدت تنها یک شهردار انتخاب شد که مدت یک سال فعالیت داشت.

مصلحت شهر باید اولویت باشد

نادری مسائل فرهنگی را در انتخاب شهردار لردگان تأثیرگذار دانست و گفت: شورا به عنوان نماینده مردم باید بعضی موضوعات را کنار بگذارد و مصلحت شهر را اولویت قرار دهد زیرا این تعداد سرپرست تغییر دادن بسیار برای شهر تبعات دارد.

وی اضافه کرد: در مدت چهار ساله کار شورا شش نفر سرپرست برای شهردار شدن انتخاب شد که از این تعداد دو شهردار انتخاب شد؛ شهردار فعلی هم یکی از این دو نفر است و تغییر هم نخواهد کرد اما شورای بعد اختیار دارد که شهردار را تغییر دهد.

نادری خاطرنشان کرد: در این چهار سال چهار نفر سرپرست شهرداری بودند اگر شهردار بودند عزل آنها خیلی سخت بود و به چهار رأی نیاز داشت.

تغییر مجدد شهردار در هفته‌های پایانی اتفاق نیفتاد

البته با تمام این موارد، بار دیگر زمزمه تغییر شهردار به گوش می‌رسید که به نظر می‌رسد شورا در این خصوص صرف نظر کرده است؛ محمدعلی طاهری مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: قانون‌گذار این اختیار را به اعضای شورای اسلامی داده که هر زمان توضیحاتی از شهردار خواستند وارائه نداد بتوانند او را استیضاح کنند.

وی ادامه داد: بعضی تصمیمات شورا در تغییر شهرداران به موضوعات فرهنگی برمی‌گردد اما با توجه به این که آخر کار دوره شوراهای پنجم است، انجام آن در هفته‌های پایانی کار درستی نبود چون روال کار طول می‌کشد.

کد خبر 510936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.