اینترنت ماهواره‌ای در ایران در دسترس قرار گرفت؟+ قیمت و تجهیزات

به نظر می‌رسد که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به زودی در ایران نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استارلینک پروژه‌ای است که توسط شرکت اسپیس ایکس (Space X) انجام می‌شود و هدف آن مهیاسازی عرضه اینترنت ماهواره‌ای در کره زمین و فضا است. این شرکت با استفاده از تعداد زیادی ماهواره که در اطراف زمین قرار می‌گیرند، قصد دارد همه افراد روی کره زمین را به شبکه اینترنت متصل کند. ادعا شده است که تا چندین ماه آینده همه افراد در سراسر جهان می‌توانند به این اینترنت که از طریق یکهزار و ۸۰۰ ماهواره پوشش داده می‌شود، دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آموزش نصب و استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink)+ جزئیات

اینترنت ماهواره‌ای چیست؟

اینترنت ماهواره‌ای پدیده جدیدی نیست و هم اکنون نیز شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌دهند. بزرگ‌ترین ارائه دهنده‌های اینترنت ماهواره‌ای در حال حاضر دو شرکت ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) هستند. این دو شرکت برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود را ارائه کردند. با این وجود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از دیگر پروژه‌ها متفاوت است زیرا قادر است به همه افراد در سراسر جهان سرویس دهی کند، پهنای باند بسیار بیشتری دارد و تأخیر بسیار کمتری نسبت به دیگر اینترنت‌های ماهواره‌ای دارد.

آیا اینترنت ماهواره‌ای مشکلات ارتباطات زمینی را از بین خواهد برد؟

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که ماهواره‌های مربوط به اینترنت ماهواره‌ای، شبکه بزرگی را در زمین ایجاد می‌کنند که علاوه بر افزایش کیفیت و سرعت اینترنت، نحوه نظارت بر محتوا توسط کشورها و فیلترینگ را به طور کلی تغییر می‌دهد و می‌توان گفت که عصر جدید ارتباطات شکل خواهد گرفت. در سال‌های گذشته چندین پروژه اینترنت ماهواره‌ای با شکست مواجه شده‌اند اما این بار پروژه استارلینک از حمایت اسپیس ایکس برخوردار است و در صورتی که این پروژه موفقیت‌آمیز باشد بسیاری از مشکلات ارتباطات زمینی از بین خواهد رفت.

تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چیست؟

با توجه به تصاویر منتشر شده از تجهیزات مورد نیاز اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، کاربران باید یک گیرنده دیش ماهواره و پایه مخصوص آن را خریداری کنند، قیمت این تجهیزات ۴۹۹ دلار ارزیابی شده است. گیرنده استارلینک دارای موتورهایی است که به صورت خودکار برای قرار گرفتن در بهترین زاویه تنظیم خواهد شد. نصب این تجهیزات بسیار آسان است به طوری که کاربران می‌توانند خودشان این کار را انجام دهند و به نصاب متخصص نیازی نخواهد بود. افراد می‌توانند تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای را در هر قسمتی از منزل که دیش ماهواره آن به سمت آسمان است قرار دهند.

قیمت اینترنت ماهواره‌ای چقدر است؟

شرکت اسپیس ایکس قیمت خدمات خود را برای کاربران آمریکایی متشکل از ۴۹۹ دلار هزینه خرید دیش ماهواره‌ای و ۹۹ دلار هزینه ماهانه سرویس اعلام کرده است در صورتی که این تجهیزات با همین حدود قیمت در دسترس کاربران ایرانی قرار بگیرد، اشتراک ماهانه آن تقریباً دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود علاوه بر این افراد باید برای خرید دیش ماهواره نیز تقریباً ۱۲ میلیون تومان هزینه پرداخت کنند که به نظر اینترنت گرانی خواهد بود.

آیا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران در دسترس قرار خواهد گرفت؟

کارشناسان معتقدند که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر خواهد شد اما هنوز شرایط ارائه این سرویس در ایران مشخص نشده است. از لحاظ تئوری می‌توان از اینترنت ماهواره‌ای در همه قسمت‌های جهان استفاده کرد و تنها لازمه آن داشتن یک دیش مخصوص است. شرکت اسپیس ایکس چندین بار اعلام کرده است که قصد ارائه اینترنت ماهواره‌ای بدون اجازه دولت‌ها را ندارد هم اکنون نیز به دنبال توافق با کشورها برای ارائه اینترنت است.

کد خبر 510917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • ایرانی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    26 3
    برای مجتمع‌های مسکونی صرفه داره
    • سلمان IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      14 0
      دقیقا
  • سيد جلال SE ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    24 6
    در ايران از همين حالا بايد دنبال دور زدن قوانين ...صيانت از كار بران باشيم...هر گز شركت ها از قوانين ايران پيروي نخواهند كرد...تنها راهش آسانتر كردن دسترسي مردم به اين انترنت است...هزينه را بايد دولت آمريكا عربستان اسرائيل انگليس و شايد خيلي هم زياد نباشد.... پرداخت كنند.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      15 5
      امیدواریم این طرح خیانت به کار بران فضای مجازی اجرا نشه بیاری خدا
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    13 23
    چه گران آقای ایلان ماسک می خواهد پول سفر به مریخ را از جیب مردم در بیاره ضمنن این طرح صیانت از فضای مجازی دیگه اینترنت به درد چه میخوره
    • متين IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      26 5
      واسه ماگرونه برازبقيه كشورا كه پولى نيست
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      13 0
      ماهی نیم دلار به ازای هر کاربر مودم با 200 کاربر با 100 دلار شارژ ماهیانه ماهی 50 سنت برای ما هم زیاد نیست اگه 200 نفر با هم شیر کنند مثل مجتمع های ساختمانی البته هنوز نمیدانیم برد مودم وای فای استارلینک چقدر است
    • M IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      17 8
      حرف مفت نزن واسه ما گرون واسه بقیه کشورها اصلا پول حساب نمی شه
    • هما IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      10 0
      پول کشور ما هست که بی ارزش تر از حتی افغانستان شده وگرنه برای بقیه کشورا این پول به چشمششون هم نمیاد
    • samira IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      7 4
      توهم زرنگ باش و پول در بیار
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    21 4
    اگر صحت داشته باشد خيلى خوب است
    • طه IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      4 67
      ببخشید فاحشه خانه را که با ماهواره آوردید خونه هاتون با این اینترنت کذایی چه غلطی می خواهید بکنید؟
    • ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      6 0
      اگر اینترنتش نامحدود باشه وبا اشتراک سرعت نیاد پایین یعنی سرعت ۱۵۰ باشه و۱۵ نفر در یک لحظه استفاده کنند سرعت به ۱۰ افت میکند خوبه
  • عمه IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    9 0
    مجتمع های مسکونی یا تجاری که ۵۰ واحد یا بیشتر داشته داشته باشند حقیقتا مقرون به صرفه هست. ۲۰ دلار برای سهم مودم و ماهی ۲ دلار هم اینترنت نامحدود با پهنای باند فوق العاده. هرچه تعداد واحدها بیشتر باشه سهمشون از قیمت هم میاد پایین . مثلا اگه یه مجتمع ۲۰۰ واحدی باشه اشتراک و مودم هر واحد ۲/۵ دلار و مصرف ماهیانه هم نیم دلار.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    8 1
    اگه تو یه مجتمع نصب بشه یا چند خانواده مشترک بشن ب راحتی میشه استفاده کرد در ثانی ارزون تر از اینترنت داخلی هم در میاد
  • samira IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    11 8
    هر چقد هم گرون باشه من میخرم و ارزش داره
    • Abolfazl IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      8 1
      حتی اگه ۵۰۰ میل باشه هم میخری؟
  • محمو حسن RU ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    3 4
    کجاش خوبه این همه پول بدی فقط وقتی خانه هستی میتونی استفاده کنی وقتی بیرون هستی چکار باید کرد
  • یگان اقا ابوالفضل IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    3 0
    پولش رو بدیم نصب کنیم پول اینترنت نمی دهیم؟
  • ایمان IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    15 1
    اگر اینترنت در ثریا هم باشد مردمانی از ایران زمین به آن دست خواهند یافت اینو به طراحان طرح صیانت قول میدم. که ابنترنت ملــی هم مثل صدا و سیما فقط هزینه میزاره رو دستشون و مخاطبی نخواهد داشت
  • ممدی GB ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    19 3
    آزاد بودن اینترنت حق انسان پس دمت گرم با این حرکت بسیار زیبا اینترنت ماهواره ای عالی دیگه دست جاسوسای سپاه کوتا میشه