کاهش فزاینده جمعیت ببرهای وحشی

ببر، این جاندار باشکوه و قدرتمند با پوستی مزین به نوارهای متمایز مشکی و نارنجی، بزرگ‌ترین گربه دنیا با چهره‌ای کاملا مشخص است که در مناسبت‌های جهانی، ۲۹ ماه جولای را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ببرهای وحشی گونه‌های باشکوهی هستند و در فرهنگ‌های مختلف مورد احترام قرار دارند. این حیوانات جایگاهی حیاتی و ویژه در تنوع زیستی دارند، می‌توانند به‌عنوان شاخصی از وضعیت زیستگاه‌ها عمل کنند و تعادل اکوسیستم را برقرار سازند. ببرهای سراسر جهان با مسائل و مشکلات بی‌شماری مواجه هستند که بسیاری از آن‌ها حیات این گونه را تهدید می‌کند و این گربه‌سانان بزرگ را در معرض نابودی و انقراض دائمی قرار داده است. بعضی از این مسائل عبارتند از شکار و تجارت غیرقانونی، درگیری با انسان و نابودی زیستگاه‌های آن‌هاست. حقیقت این است که شکار ببرها نه از روی نیاز که از سر طمع و نابودی این زیستگاه‌ها تنها در راستای منافع کوتاه‌مدت و غیر آینده‌نگرانه بشری انجام می‌گیرد. جمعیت ببرهای وحشی از ابتدای قرن ۲۰ تاکنون با کاهشی ۹۵ درصدی مواجه بوده است.

در حال حاضر این موجودات منحصربه‌فرد که در انواع سفید، قهوه‌ای و طلایی وجود دارد، با جمعیتی تنها حدود سه‌هزار و ۹۰۰ عددی برای تمامی گونه‌های ببر سیبری، ببر بنگال، ببر هندو چین، ببر مالزی، ببرهای جنوب چین و ببرهای سوماتران، در طبقه‌بندی رسمی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، از گونه‌های در معرض انقراض هستند که باید از آن‌ها محافظت شود. در گذشته ببر بالی، ببر خزر، ببر جاوه و ببرهای دورگه به طور کامل منقرض شده‌اند و محافظت نکردن از دیگر گونه‌های این حیوان ارزشمند منجر به نابودی همیشگی آن‌ها خواهد شد. ببرها گونه‌های چتری نامیده می‌شوند چرا که حفاظت از آن‌ها باعث حفظ بسیاری از دیگر گونه‌هایی می‌شود که به‌طور طبیعی در زیستگاه‌های آن‌ها زندگی می‌کنند.

خطرات تهدیدکننده جمعیت ببرها

بزرگ‌ترین تهدید برای ببرها رواج نگران‌کننده صنعت تجارت غیرقانونی در راستای تقاضای پوست، استخوان و سایر اعضای بدن ببر است که به صورت کالاهای قاچاق خرید و فروش می‌شود. برای مثال بسیاری از ثروتمندان از پوست این حیوان برای تزئین منازل خود بهره می‌برند، برخی نیز از آن چکمه، پالتو و هر پوشیدنی دیگری می‌سازند. از استخوان ببر نیز به‌عنوان دارو یا تقویت‌کننده استفاده می‌شود در حالی که چنین تأثیری توسط علم به اثبات نرسیده است. این مسائل تأثیر چشمگیری در کاهش جمعیت ببرها و در نتیجه انقراض محلی آن‌ها دارد.

تهدید دیگری که جمعیت ببرها را در معرض خطر قرار داده، نابودی زیستگاه‌های این حیوانات به منظور ایجاد مسیرهای دسترسی، جاده‌ها و خیابان‌ها، ایجاد سکونت‌گاه‌های انسانی، مزارع کشاورزی و باغات، قطع درختان به‌منظور جمع‌آوری چوب و مواردی از این قبیل است. در اصل تنها هفت درصد از سکونت‌گاه‌های طبیعی و تاریخی ببرها تاکنون دست‌نخورده باقی مانده است که این آمار و ارقام بسیار نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد. این امر تعداد درگیری ببرها بر سر قلمرو را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر نابودی زیستگاه‌های طبیعی ببرها آن‌ها را ملزم به جابه‌جایی برای یافتن مکان‌های جدید می‌کند که این موارد منجر به کاهش شدید تنوع ژنتیکی این موجودات و درنتیجه ایجاد جمعیت‌های کمی از هم‌نژادی ببرها می‌شود. تغییرات آب‌وهوایی و بالا آمدن سطح دریاها نیز زیستگاه‌های طبیعی این گونه را در معرض نابودی قرار داده است.

روز جهانی ببر

روز جهانی ببر که هر سال با اتخاذ شعار "بقای آن‌ها در دست ماست" برگزار می‌شود، به منظور افزایش آگاهی مردم سراسر جهان در مورد کاهش جمعیت ببرها و همچنین اهمیت مسائل مربوط به حفظ آن‌ها ایجاد شده است. هدف این روز کمک به ارتقا یک سیستم جهانی است که به موجب آن از ببرها و زیستگاه‌های طبیعی آن‌ها حفاظت شود. ببرها در آستانه انقراض قرار دارند و هدف از انتخاب روز جهانی ببر جلب توجه جهانیان به این واقعیت و تلاش برای جلوگیری از آن است. سازمان‌های بین‌المللی بسیاری در سراسر جهان تلاش می‌کنند که از بروز چنین معضلی پیشگیری کنند.

روز جهانی ببر برای اولین بار طی اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ در ۲۹ جولای سال ۲۰۱۰ و به دنبال اخبار تکان‌دهنده‌ای مبنی بر ناپدید شدن ۹۷ درصد از ببرهای وحشی در قرن گذشته انتخاب شد. در آن زمان مشخص شد که تعداد ببرهای زنده سراسر جهان تنها به حدود سه هزار عدد رسیده است. در این اجلاس کشورهایی که زیست‌گاه طبیعی این حیوان به شما می‌روند متعهد شدند که تا پایان سال ۲۰۲۲ جمعیت ببرهای خود را تا دو برابر افزایش دهند.

کد خبر 510640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    1 0
    عالی موفق باشی