شهردار باید با مدل کوانتوم مدیریت کند

یک کارشناس شهرسازی گفت: شهردار باید براساس دانش و بینش خود در موقعیت‌های حساس تصمیم گیری درستی داشته باشد؛ مدیر موفق فردی است که در کوتاه ترین زمان بهترین تصمیمات را براساس شرایط و منابع شهر، چه منابع مالی و چه منابع انسانی، داشته باشد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهردار در کنار داشتن برخی شاخصه‌ها، باید دانش لازم را نیز داشته باشد بنابراین انتظار می‌رود شهرداری منتخب در حوزه شهرسازی دانش و تخصص لازم را داشته باشد.

وی افزود: دانش شهردار البته باید همراه با بینش باشد بدین معنا که داشتن دانش شهرسازی و معماری کافی نیست بلکه نیاز است شهردار بتواند به درستی از آموخته‌ها استفاده کند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: شهردار باید بر اساس دانش و بینش خود در موقعیت‌های حساس تصمیم گیری درستی داشته باشد؛ مدیر موفق فردی است که در کوتاه‌ترین زمان بهترین تصمیمات را بر اساس شرایط و منابع شهر، چه منابع مالی و چه منابع انسانی، داشته باشد.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: فعالیت‌های شهردار باید در راستایی باشد که هم شهر و شهروندان و هم ارگان شهرداری منافع مطلوب خود را کسب کنند؛ این ویژگی از مهمترین شاخصه‌هایی است که یک شهردار باید داشته باشد تا ثمره دانشی خودش را به عمل برساند.

مؤمنی اضافه کرد: یک مدیر خوب، فردی است که تصمیمات درستی اتخاذ کند و با کسانی که قرار است این تصمیمات را به مرحله اجرا برسانند، مشارکت فکری داشته باشد تا دستورات یک جانبه نباشد لذا یک مدیر خوب باید انتقادپذیر باشد.

وی ادامه داد: چنین مدیری قطعاً چنانچه در زمان اجرای تصمیمات خود با همفکری کارشناسان به این نتیجه رسید که اجرایی شدن یک تصمیم به خصوص تبعاتی در پی دارد، در تصمیم خود بازنگری و تجدید نظر می‌کند.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: چنین مدیری قطعاً تصمیمات را به صورت فرآیند محور و نه مطلق اجرایی می‌کند و توان بازنگری و اصلاح بسیاری از حوزه‌های شهری را دارد.

مؤمنی گفت: در فرآیند امکان سنجی یک پروژه شهری علاوه بر جنبه اقتصادی و مالی، ضرورت اجرای طرح نیز باید مورد توجه باشد به طور مثال طرح‌های استراتژیک یا طرح‌های تفصیلی شهرداری باید در کمترین زمان طرح تهیه شود چرا که نیاز اساسی شهر است به علاوه تهیه طرح در بازه زمانی کوتاه، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

امروزه مدیریت کوانتوم جایگزین مدیریت استراتژیک شده است

وی با بیان اینکه امروزه مدیریت کوانتوم جایگزین مدیریت استراتژیک شده است، توضیح داد: نیازی نیست سلسله مراتب برای اتخاذ یک تصمیم طی شود؛ در مدیریت کوانتوم شهردار تنها مدیر یک شهر نیست، بلکه خودش نیز در روند اجرای پروژه‌های شهری به عنوان یک کارشناس حضور دارد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: شهردار در چنین مدل مدیریتی در هر لحظه می‌تواند مدیر یا کارشناس باشد که از آن با نام مدیر کارشناس یاد می‌شود؛ حال با این شرایط شهردار می‌تواند روندها و فرآیندهای شهری را با بینش و نه فقط دانش به پیش ببرد.

مؤمنی اظهار امیدواری کرد شهرداری که انتخاب می‌شود فارغ از مراودات سیاسی، ویژگی‌های ذکر شده و دانش و تخصص لازم را داشته باشد.

کد خبر 510639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.