واکنش‌ها به تصویب اصل ۸۵ طرح صیانت از کاربران فضای مجازی

مجلس یازدهم روز گذشته بالاخره تکلیف طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و سامان دهی فضای پیام رسان‌ها را روشن کرد این اقدام نمایندگان واکنش های متعددی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجلس یازدهم روز گذشته با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کرد. طرح‌هایی که به شکل اصل ۸۵ در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود به صورت آزمایشی قابلیت اجرایی دارد و مهلت آزمایشی آن نیز در صحن مجلس مشخص می‌شود و بازه زمانی آن توسط نمایندگان و با رأی آن‌ها معین خواهد شد و پس از سیر این مراحل شورای نگهبان آن را مورد بررسی قرار خواهد داد و در نهایت شکل اجرایی و قانونی به خود خواهد گرفت.

این اقدام واکنش بسیاری از چهره‌های شاخص سیاسی و دولتمردان را به همراه داشت، در ادامه به بررسی این واکنش‌ها می پدازیم:

آیت الله جوادی آملی، مرجع تقلید شیعه در اعتراض به این طرح محدود سازی اینترنت گفت: «در رانندگی احتمال دارد تصادف کنیم! پس رانندگی را هم باید ممنوع کنیم؟ فضای مجازی حقیقی است چون جایی برای انتقال اندیشه و تفکر است.»

سیدحسن خمینی نیز در واکنش به طرح صیانت مجلس ضمن انتشار فیلمی از سخنان خود در خصوص بی اثر بودن برخوردهای سلبی با تکنولوژی و فضای مجازی، نوشت: «بزرگ‌ترین شرط توفیق یک قانون آن است که عموم مردم آن را یک «هنجار لازم» بدانند در غیر این صورت جامعه آن را «تحمیل غیر لازم» می‌داند.»

سید عباس صالحی، وزیر ارشاد در واکنش به این طرح مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «جامعه دوقطبی جاده مرگ است؛ و متأسفانه هرروز قطب بندی‌های تازه! در روزهای اخیر، اصغر فرهادی در جشنواره کن، فروغی و طلای المپیک و امروز طرح صیانت در فضای مجازی با ساطوری پیکر وطن را شقه شقه می‌کنیم. کرکسان منتظرند، مواظب ایران باشیم.»

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «درباره تصمیم نمایندگان محترم مجلس در واگذار کردن «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به کمیسیون، مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم: ⁣

۱. عمده ادعاهای مطرح شده درباره طرح مطابق واقع نیست و در طرح وجود ندارد لذا کارشناسان و فعالان دلسوز در نظر داشته باشند که تحت تأثیر فضاسازی‌ها و مطالب خلاف واقع، پیش از بررسی دقیق موضع‌گیری نکنند. ⁣

۲. مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌اپ، برنامه مجلس نیست و آنگونه که برخی مطرح می‌کنند در طرح مذکور وجود ندارد؛ در عین حال به نظر می‌رسد ابهامات و اشکالاتی در این زمینه وجود داشته باشد که ضروری است حین بررسی طرح، این موضوع بررسی و اصلاح شود. ⁣

تصمیم‌گیری درباره این پلتفرم‌ها مانند اینستاگرام و واتس‌اپ که ده‌ها میلیون نفر از آنها استفاده می‌کنند و هزاران کسب و کار در آنها جریان دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید در خصوص آنها متغیرهای زیادی را مدنظر قرار داد؛ لذا طرح باید بگونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی به صورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد.⁣

۳. بعد از کسب نظر هیئت رئیسه مجلس، این طرح در کمیسیونی مخصوص با حضور نمایندگان منتخب از کمیسیون‌های مجلس بررسی و تصویب خواهد شد و نمایندگان دولت جدید نیز در جلسات آن حضور خواهند داشت. ⁣

۴. به دلیل اهمیت این مسأله برای آحاد مردم و ضرورت ابراز نظر کارشناسی، مذاکرات این کمیسیون به صورت علنی و شفاف خواهد بود. ⁣

۵. مدیریت مطلوب و عقلانی فضای مجازی به ترتیبی که منافع مردم را تأمین کند، ضرورتی است که همه کشورهای پیشرفته آن را اجرا می‌کنند.»

حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: «من به اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی رأی مثبت دادم. هیچ چیزی تصویب نشده. تصویب آن در کمیسیون مشترک هم باید شفاف، تخصصی، با مشارکت نخبگان، بدون شتابزدگی و جامع باشد و به توسعه و تسهیل کسب و کار و برآورده نمودن نیازهای مردم از فضای مجازی بینجامد.»

علی کارنامی بابایی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در صفحه توئیتر خود نوشت: «برخلاف جوسازی برخی رسانه‌ها طرح حمایت از حقوق کاربران امروز تصویب نهایی نشده و فقط شامل اصل ۸۵ شد این یعنی طرح در صورت تصویب در کمیسیون مربوطه به صورت آزمایشی اجرا شده و نقاط قوت و ضعف آن مشخص خواهد شد برخی جریانات به دنبال تخریب مجلس هستند وگرنه هیچ فیلترینگی در دستور کار نیست.»

مجتبی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت: «با توجه به ابراز نگرانی‌ها پیرامون اینکه اصل هشتاد و پنجی شدن "طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی" مانع از اطلاع افکار عمومی از جزئیات تصویب کمیسیون ویژه می‌گردد، به رئیس مجلس پیشنهاد می‌کنم جلسات این کمیسیون را همچون کمیسیون ویژهٔ برجام مجوز پخش زنده بدهند.»

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «وقتی اکثریت مردم با قانونی مشکل دارند، مشکل؛ اکثریت مردم نیستند؛ مشکل آن قانون است که باید خود را با اراده مردم تطبیق دهد. فراموش نکنیم، قدرت و مشروعیت ما برای قانونگذاری، امانت همین مردم است.»

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «همانطور که در اوایل مطرح شدن طرح موسوم به صیانت از فضای مجازی هم مطرح کردم، مخالف این طرح هستم و معتقدم این طرح مجلس در جامعه با اقبال مواجه نخواهد شد. این طرح نه تنها در دستیابی به اهداف خود موفق نخواهد شد، بلکه به بیشتر شدن شکاف بین مردم و حاکمیت منتهی خواهد شد.»

محمد علی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب در توییتی نوشت: «مجلس فداکاری کرد. فکر می‌کردم که طرح نابودی اینترنت را مجلس با عجله تصویب کرده که در کار دولت رئیسی بگذارد. ولی حالا فک می‌کنم دولت آینده چون با این طرح موافق است، به دوستان مجلسی توصیه کرده که زودتر تصویب کنید بنام ما تمام نشود.»

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در صفحه توئیتر خود نوشت: «اگر طرح محدود کردن اینترنت در مجلس دنا پلاس تصویب شود، معنایش این است که هر ایرانی باید یک فیلترشکن بخرد. و چه عشقی می‌کنند فیلترشکن فروش‌ها! و چه حالی می‌کنند پورسانت بگیرها!»

سید کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا هم دراین‌باره در صفحه توئیتر خود نوشت: «طرح صیانت از حقوق کاربران با طرح اولیه مغایرت دارد و ارجاع آن به کمیسیون فرهنگی و خلع ید نمایندگان نیز مورد اعتراض اینجانب در مجلس قرار گرفت؛ اعتقاد داریم در این وانفسای کرونا و تنگی معیشت مردم، حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی باید به گونه‌ای مدیریت شود که به کسب و کار مردم آسیب نرسد.»

علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نوشت: طرح مجلس با عنوان «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» اگر مردمی می‌بود، در همان صحن علنی مورد بررسی قرار می‌گرفت، نه اینکه پس از دو بار خروج از دستور، اختیار تصویب آن برای اجرای آزمایشی به کمیسیون داده شود تا مباحث آن در پس پرده صورت گیرد. این کارها موجب گسست بیشتر مردم از نظام خواهد شد.

عباس عبدی، فعال سیاسی در توئیتر خود در واکنش به موافقت مجلس برای بررسی طرح صیانت در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی نوشت: «برخی گروه‌ها درون سیستم به دنبال عصبانی‌تر کردن مردم و افزایش اعتراضات هستند تا حسابی در کاسه رئیسی بگذارند. طرفداران رئیسی متوجه دسیسه هستند و از آن به کشیدن ضامن نارنجک تعبیر کردند وقتی به خودشان رحم ندارند ببین با دیگران چی می‌کنند؟ سال نکوی این دولت از بهار طرح صیانت مجلس پیداست.»

سید جواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: «متأسفانه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی که طبق اصل ۸۵ قانونی اساسی می‌باشد با نگاه سیاسی مواجه شده است. در صورتیکه آن هم خواست بزرگان نظام است و هم مراجع عالی قدر است.»

آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی خطاب به تصویب کنندگان طرح ضد اینترنت با بیان اینکه خشم مردم را دریابید و با آن شوخی نکنید، گفت: «می‌دانید چند درصد از کسب و کارهای خرد و متوسط و کلان با طرح صیانت از حقوق کاربران (بخوانید مسدود سازی) متوقف و تعطیل خواهد شد. با خیل عظیم این بیکاران در بحران کرونا و تحریم چه می‌کنید؟ خشم مردم را دریابید و با آن شوخی نکنید.»

حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی سابق رئیس جمهور در توئیتی نوشت: «فضای مجازی از مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مرتبط با سرنوشت بیش از ۵۰ میلیون ایرانی و از مصادیق اصل ۵۹ است؛ لذا تعیین سرنوشت آن وفق اصل ۸۵ و توسط گروهی ۱۵ نفره با رأی ۱۲۱ نفر از ۲۹۰ نماینده، یعنی نقض اصل ۵۹ قانون اساسی و از بین بردن حق ملت و سرنوشت مردم.»

کد خبر 510624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • 0061798711 IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    42 1
    من و میلیونها ایرانی از این طرح مستبدانه مخالف هستیم.
  • مجیدمقدم IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    43 1
    ما نخوایم از حقوق مون صیانت بشه کیو باید بیینیم ؟ این همه مشکل و معضل تو مملکت داریم صاف باید گیر بدید به فضای مجازی ؟ جالبه همونا که رای مثبت دادند ، ابزار نگرانی کردند.
  • دانیال IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    32 1
    فکر نمیکنم که 50نفر آدم که 5کلاس سواد ندارن نمیتونن برای 75میلیون کاربر اینترنت تصمیم بگیرن
    • حمید IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      1 0
      حرف دل منو زدی.این همه فشار به مردم برای چیه؟
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    7 36
    من به شخصه از زیرمجموعه فیسبوک استفاده نمیکنم. اونا شمشیر رو از رو بستن. از حذف تصاویر حاج قاسم تا سعید محمد... مردم هم براشون فرق نداره مگه با فیلتر یوتیوب نیومدن آپارات؟
    • حجت IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      4 0
      معلومه که نه همه اونایی که از یوتیوب استفاده میکردن الان با فیل تر شکن دارن از یوتیوب استفاده میکنند آپارات مثل یک بطری در مقابل یک دریاست
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      5 0
      ما نمیگیم کسی از آپارات و سروش و ... استفاده نکنه. میگیم مردم باید خودشون انتخاب کنن از چی استفاده کنن. بهشت زورکی نمیشه.
  • سرباز ولایت IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    3 55
    طرح صیانت باید از حدود 20 سال پیش اجرا میشد. انواع ناهنجاری به ویژه در کودکان و نوجوانان، محصول اینترنت و فضای مجازی رها شده هست. نوشدارو بعد مرگ مغزها ولی کاچی به از هیچی. الکی هم نگید خانواده باید کنترل کنه که در واقع نمیکنه دولت و همه وظیفه دارن. مشکلات اقتصادی که دستپخت مسئولان هست یقینا در تشدید و ایجاد ناهنجاری موثره. اگه سالها قبل طرح پیاده می شد الان مشکلات کسب و کار مجازی هم نبود. ضمنا تو برخی کشورها برای زیر 18 سال گوشی هوشمند ممنوعه
    • علی DE ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
      5 0
      کدوم کشورها برای زیر ۱۸ سال گوشی هوشمند ممنوعه؟
    • ... IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      8 0
      حالت خوبه؟.. چی داری زر میزنی تمام زندگیمون تو این گوشیه تمام دل خوشیمون تو این گوشیه تو این بیماریه کوفتی که نمیشه دوستا و نزدیکانمونو ببینیم و باهم باشیم با این گوشیو اینترنت باهاشون در ارتباطیم بد تو میگی باید چن ساله پیش اجرا میشد و تو کدوم کشورا نوجوونا حق استفاده از گوشیو ندارن الان جهان با تکنولوژی سرپاس درضمن اگه تو از اینترنتو گوشی راضی نیستی استفاده نکن نه خودت نه خانوادت حق نداری یه ملتو فدای خودتو عقایدت کنی
    • حجت IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      6 1
      اینترنت یک قضیه جهانیه اینکه فک کنید با فیلتر شدن چیزی درست میشه باید بگم در اشتباهید با محدودیت هیچ مشکلی حل نمیشه بلکه باید فرهنگ سازی بشه اینکه به خاطر یه عده محدود بردارید برای ۸۵ میلیون نفر محدودیت ایجاد کنید یه چیز مسخره است مثل این است که بگید چون آتش انگشتم رو سوزاند هیچ کس حق ندارد از آتش استفاده کند
    • کریم GE ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      6 0
      دوست عزیز فک کنم از علم و دنیا هیچ خبری نداری این مشکلات همه محصول فقر هستند این طرح یعنی برگشت به دهه ۶۰
    • .. IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      6 0
      میشه نام ببرین کدوم کشور جناب عقب افتاده؟
    • امیر IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
      7 0
      چرا زر میزنی؟!تو خودت تا حالا از یوتیوب درآمد داشتی که الان میگی من بااین طرح موافقم؟میدونی چقد کسبو‌کار واسه جوانایه ایرانی از بین میره؟!جوان هایی که دل از خود مملکت بریدنو دارن برای اپلیکشن هایه خارجی ویدیو تهیه میکننو درآمدی کسب میکننن!تکلف این بیچاره ها چیه ؟!
    • FI ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      9 0
      موافق نظر شما هستم چون خشم از امثال شما هزاز برابر میشه و دلیل خوبی برای انتقام از امثال شما پیدا میکنم
  • مینو IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۷
    8 0
    کاش این اقلیت نمایندگان که باکمترین رای به مجلس امدندازخودشون خجالت می کشیدندوبرای اکثریت مردم قانون وضع نمی کردنداگه راست میکندفکربدبختیا ی مردم باشند
  • مهدی IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    8 0
    کشور بهم می ریزه
  • بیچاره IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    1 1
    ایناهمه که مخالف یودن فکر کنم مردم تصویب کردن
  • مهدی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    5 0
    ما مخالف این طرح هستیم لطفاً این کارو با مردم نکنید
  • حمید IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    5 0
    کدوم نماینده اینها همشون با کمترین ارا ممکن وارد مجلس شدن و حالا دارن برای زندگی اکثریت مردم نقشه میکشن و اسمشو گذاشتن صیانت از حقوق مردم اینها دنبال حقوق و مزایای خودشون هستن و بس