روایت تهمینه میلانی از "هورامان"

تهمینه میلانی کارگردان سینما ثبت هورامان در فهرست جهانی یونسکو را مایه فخر دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تهمینه میلانی با انتشار یک ویدئو در صفحه اینستاگرام خود آورده است:

"دکتر قطب الدین صادقی در صفحه خود نوشت:

تاریخ، فرهنگ، هنر، تجربیات اجتماعی و نیز دستاوردهای کشاورزی و شیوه‌ی مبتکرانه ی دامداری و باغداری و از همه مهم‌تر چیره شدن بر جغرافیای سخت منطقه‌ی " هورامان " در کردستان، شخصاً به من آموخته است که " اصالت " یعنی ماندن و درافتادن با موانع، آفریدن ابزارهای مناسب و یافتن راه‌هایی معتبر تا بتوان بر مشکلات متعدد زمان و مکان چیره شد و این معنای دیگری ندارد جز " ماندن " و " ساختن " و نه " تخریب " و " گریختن "!

۱۵ هزار سال اقامت پیوسته و تاریخ مند (با بیش از چهار صد اثر تاریخی) در میان کوهستان‌های رفیع و دره‌های ژرف، محصور شدن در برف‌های هولناک، مبارزه با دشمنان بادیه نشین بیرحم و مقاومتی سخت، پایدار و ماندگار در برابر مهاجمان، به آنان آموخته است تا برای ماندن و اثبات وجود و حفظ داشته‌های خود، باید در همه زمینه‌های تدافعی، معماری، کشاورزی، دامداری، باغداری، طب سنتی و صنایع دستی سرشار از ابتکار و نیروی خلاق و خودکفا باشند.

جذاب‌تر آنکه در تکمیل این نیازمندی‌های " مادی "، اسطوره‌ها، افسانه‌ها، آئین‌ها، ادبیات، موسیقی و به ویژه " زبان " ای را بیابند و بپردازند و پاسداری کنند که ریشه‌ی همه تغزل، تفکر، باورهای معنوی، " گاثه " های مقدس، مقامات عرفانی و در یک کلمه نشانگر رابطه گسترده انسان و ماورا طبیعت و سرشار از درک هستی شناسانه او در درازنای تاریخ است!

در زمینه‌ی تشکیلات اجتماعی نیز هزاران سال است صاحب یکی از اصیل‌ترین شیوه‌های دموکراتیک بر آمده از فرهنگ میترایی به نام (مجلس ژیران) برای اداره زندگی جمع توسط منتخبان مردم (از جمله زنان) هم هست. انسجام، یکدستی و پیوستگی متقابل انسان و طبیعت و تاریخ و فرهنگ، موجب اصالت منحصر بفرد هورامان و سبب این توجه جهانی به پاسداری از میراث و منظر فرهنگی این منطقه بکر و زیبا و باستانی است.

ثبت جهانی آن مایه‌ی فخر است. بر همگان فرخنده و مبارک باد! "


 

روایت تهمینه میلانی از "هورامان"

کد خبر 510594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.