کرواسی فروش ظروف پلاستیکی یکبار مصرف را ممنوع کرد

دولت کرواسی در تلاش برای به حداقل رساندن آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، فروش ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را ممنوع کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اعضا مجلس ملی کرواسی در نوزدهم ژوئیه، لایحه‌ای را به تصویب رساندند که بر اساس آن، فروش ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی ممنوع شد. در مجموع تعداد ۱۲۰ نفر از اعضا مجلس در هنگام تصویب لایحه حضور داشتند که ۷۵ نفر موافق، دو مورد رأی ممتنع و ۴۳ نفر نیز مخالف توقف تولید و فروش این فراورده‌ها بودند. البته پیش از این نیز، کشورهای زیادی از سراسر دنیا قوانین سختگیرانه‌ای برای تولید و مصرف این ظروف اعمال کرده بودند که کرواسی نیز به پیروی از آن‌ها تصمیم گرفت گام بلندی در بهبود کیفیت هوای سراسر کشور بردارد.

در این راستا، تولید بسیاری از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی تا اوایل سال ۲۰۲۲ متوقف خواهد شد و مواد دیگری نظیر جوانه‌های پنبه و فلزاتی نظیر آهن و استیل مواد سازنده قبلی می‌شود. علاوه بر این، طرح ممنوعیت تولید سایر ظروف پلاستیکی نیز از سوم ژوئیه ۲۰۲۴ عملی خواهد شد که پس از آن، وجود اقلام پلاستیکی در سراسر کشور به حداقل خواهد رسید.

دولت کرواسی اعلام کرده است که مدیران هر شهر و استان نیز باید از هم‌اینک و تا پیش از عملی شدن قانون ممنوعیت تولید مواد پلاستیکی یک بار مصرف، اقدامات مدیریت ضایعات خود را بسیار جدی‌تراز قبل دنبال کنند و به پیاده‌سازی ایده‌هایی خلاقانه برای کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا در پیش گیرند.

اعضا مجلس کرواسی خاطر نشان کردند که اگرچه تولید و مصرف ظروف پلاستیکی ممکن است با سرعت بالا انجام گیرد، با این حال، صدها سال زمان لازم است تا همین مواد تجزیه شود و این در حالی است که بعضی از این ظروف به هیچ روشی قابل تجزیه نیست.

بدون شک محدودیت تولید ظروف پلاستیکی در کشور نه تنها به کاهش آلودگی هوا و محیط زیست کمک می‌کند و مزایای بیشتری نیز در پی دارد، بلکه مردم را به اتخاذ سبک زندگی سالم‌تر نیز سوق می‌دهد.

کد خبر 510557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.