ادامه محدودیت‌های برق تا پایان مرداد

مدیرعامل توانیر گفت: محدودیت برق تا پایان مرداد به دلیل شرایط تولید نیروگاه‌های برق آبی، گرمای شدید، خشکسالی و افزایش مصرف برق که همزمان شده اند، ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، محمدحسن متولی زاده گفت: محدودیت برق تا پایان مرداد به دلیل شرایط تولید نیروگاه‌های برق آبی، گرمای شدید، خشکسالی و افزایش مصرف برق که همزمان شده اند، ادامه دارد.اه‌های برق آبی موجب شد امسال سال استثنایی از نظر محدودیت‌های تولید برق باشد گرچه با همکاری صدا و سیما و سازمان بسیج مستضعفان، تاکنون توانستیم با کمترین مشکل این شرایط را سپری کنیم.

وی گفت: امیدواریم برگزاری این همایش، منشأ اصلاح الگوی مصرف شود و نتیجه مؤثری در میزان مصرف برق ادارات، اصناف و فرهنگ مصرف داشته باشد.

مدیرعامل توانیر ادامه داد: هرچه مصارف در این بخش‌ها کاهش یابد تأثیر بزرگی در پایداری شبکه برق کشور خواهد داشت.

خاموشی‌ها اطلاع رسانی می‌شود

محمدرضا نوحی در رابطه با خاموشی‌های روز گذشته تا کنون، اظهار کرد: بر اساس دستورالعملی که جدیداً ابلاغ شده بود، خاموشی برای بخش خانگی نباید اعمال شده و باید با همکاری صنایع، بار شبکه مدیریت شود.

وی افزود: روز یکشنبه در یک نوبت و روز گذشته در سه نوبت شاهد قطعی برق در بخش خانگی بودیم که ناخواسته بوده است.

دو هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌ها از مدار خارج شده است

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان گفت: متأسفانه از روز گذشته حدود دو هزار مگاوات از نیروگاه‌های آبی و گازی به دلیل مسائل فنی از مدار خارج شده است بنابراین تولید برق کاهش یافت.

بیشترین افزایش دمای هوا در این هفته اتفاق افتاده است

نوحی اضافه کرد: از طرفی اعلام شد که تا روز سه شنبه هفته جاری، میانگین درجه حرارت کل کشور چهار درجه افزایش می‌یابد که بیشترین درجه حرارت تا این زمان سال است، با هر یک درجه افزایش حرارت، تا دو هزار مگاوات برق بر مصرف کل کشور افزوده می‌شود.
وی تصریح کرد: اما در دمای بیش از ۴۰ درجه، شاهد افزایش بیشتر مصرف برق نخواهیم بود زیرا تمام توان مصرفی سیستم‌های سرمایشی در کشور در این دما در حال استفاده است.

خاموشی‌های اخیر ناخواسته بوده است

سخنگوی صنعت برق استان اصفهان گفت: در چنین شرایطی، شبکه سراسری به وسیله رله‌های حفاظتی برای جلوگیری از فروپاشی سراسری، برق مناطق را قطع می‌کند تا فرکانس شبکه افت نداشته باشد.

نوحی اضافه کرد: این حق مردم است که خاموشی در بخش خانگی اعمال نشود، اما در چنین شرایط گریزناپذیری مردم انتظار دارند حداقل خاموشی‌ها از پیش اطلاع‌رسانی شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس، برنامه‌های خاموشی در سایت شرکت‌های توزیع ارائه می‌شود تا خاموشی‌های احتمالی بر اساس برنامه بوده و اطلاع‌رسانی شود.

ظرفیت‌های کامل مولدهای برق اضطراری ادارات فعال شود

همایون حائری در نشست فوق‌العاده ستاد فرماندهی پیک بار ۱۴۰۰ که در مرکز پایش صنعت برق برگزار شد، با اشاره به افزایش و پایداری دما در اکثر نقاط کشور، بر شرایط ویژه این هفته و استفاده از ظرفیت همه برنامه‌های مدیریت بار و مولدهای اضطراری ادارات تاکید کرد.

وی ضمن تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت‌های مدیریت بار، گفت: خوشبختانه هماهنگی خوبی میان دستگاه‌ها و نهادها در این زمینه وجود دارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در عین حال با اشاره به انتصاب "داود فرخزاد" به سمت معاون انتقال و تجارت خارجی توانیر و "مصطفی رجبی مشهدی" به سمت مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اظهار امیدواری کرد: با توجه به اهمیت حوزه انتقال و تبادلات برون مرزی برق، این بخش باید به صورت ویژه و با دقت پیگیری شود.

حائری خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه‌های صادر شده، همه صنایع و شهرک‌های صنعتی موظف به همکاری با صنعت برق هستند.

همچنین محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر نیز در این نشست خاطرنشان کرد: برنامه‌های ارائه شده باید با دقت اجرا شود تا مشکل جدی پیش روی صنعت نباشد.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز در این جلسه خواستار توجه شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع به دستورات دیسپاچینگ ملی شد و افزود: این هفته ناترازی تولید و مصرف برق افزایش یافته و نیاز مصرف به بیش از ۶۵ هزار مگاوات می‌رسد.
وی بر استفاده بیشتر از ظرفیت مولدهای اضطراری ادارات و سایر دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: در این خصوص با توجه به تفاهم نامه امضا شده با بسیج، می‌توانیم از پتانسیل این نهاد نیز استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در عین حال با بیان این که نباید خاموشی به بخش خانگی تحمیل شود، یادآور شد: با این حال قرار گرفتن جداول خاموشی‌های احتمالی در سایت‌های شرکت‌های توزیع نیروی برق و اطلاع رسانی آن ضروری دارد چرا که هموطنان باید بتوانند برنامه‌های خود را بر اساس این جداول احتمالی، تنظیم کنند.

در ادامه این نشست غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر نیز با اشاره به اینکه در هفته جاری در اکثر شهرها دمای بسیار بالایی را داریم، خاطرنشان کرد: هفته‌ای بی‌سابقه از لحاظ ناترازی تولید و مصرف برق و افزایش دما را پیش رو داریم و با توجه به شرایط پیش رو، نیازمند استفاده بیشتر از ظرفیت‌های همکاری بخش کشاورزی و سایر پتانسیل‌های مدیریت بار هستیم.

وی تاکید کرد: تا حد امکان باید از اعمال خاموشی بخش خانگی بپرهیزیم.

کشف بیش از ۱۷۰۰ ماینر در اصفهان

محمد علی اکبری اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران که اعلام شده بود مصرف ادارات نسبت به مدت مشابه باید ۵۰ درصد کاهش یابد، روزانه ۴۰ اکیپ بازرسی از شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان به ادارات دولتی ورود کرده و میزان مصرف برق را بررسی می‌کردند، در صورتی که اداره‌ای الگوی بهینه مصرف برق را رعایت نمی‌کرد، ابتدا تذکر شفاهی، سپس اخطار کتبی و در مرحله سوم برق آن قطع می‌شد.

وی افزود: در همین راستا در ادارات شهر اصفهان بیش از ۱۰ مورد قطعی برق اعمال شد که از بانک‌ها، دستگاه‌های خدمت‌رسان، مؤسسات آموزشی و سایر دستگاه‌ها بوده که برق آنها قطع شده و پس از اخذ تعهد مجدد وصل شد.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: علاوه بر این ساعت کار ادارات در کل کشور از هفت تا ۱۳ و ساعت کاری بانک‌ها از شش و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ اعلام شد تا مصرف برق کاهش یافته و مدیریت بار شبکه کمتر با مشکل مواجه شود، رعایت این ساعت اداری نیز پایش می‌شود البته بررسی دقیق کاهش ۵۰ درصدی مصرف مد نظر نبوده و همین که ادارات مصرف برق را کاهش داده و مظاهر پر مصرفی نداشته باشند مشمول جریمه نخواهند شد.

علی اکبری اضافه کرد: بر این اساس ادارات باید در مکان‌های عمومی سیستم‌های سرمایشی را خاموش کرده و میزان روشنایی راهروها و مکان‌های بی استفاده را نیز کاهش داده و از نور طبیعی روز استفاده کنند.

وی در رابطه با میزان همکاری مردم اصفهان در کاهش مصرف برق تصریح کرد: مردم اصفهان مصرف برق خود را به اندازه قابل توجهی کاهش دادند که موضوع منجر شد خاموشی‌ها در هفته‌های گذشته کاهش یافته و در نهایت خاموشی نداشته باشیم.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: اکنون شبکه برق کشور پایدار است و در چند روز اخیر هیچ خاموشی در اصفهان نداشته‌ایم، اگر مصرف مردم اصفهان و به ویژه مناطق شمالی افزایش نیابد شبکه برق پایدار می‌ماند در نوار جنوبی و شمالی کشور به دلیل شرجی بودن هوا مصرف بالا است و با تغییر دمای کشور مصرف استان‌های این نواحی تأثیر ویژه‌ای در کل کشور خواهد داشت.

علی اکبری افزود: اگر هر یک از مشترکان در صورت استفاده از کولرهای گازی، دمای آن را دو درجه افزایش داده یا بر دمای آسایش و کولرهای آبی را بر دور کم تنظیم کنند در پایداری شبکه مؤثر خواهد بود بار مصرف سیستم سرمایشی در تابستان بین ۲۰ تا ۲۵ هزار مگاوات است که با مدیریت مصرف، کاهش قابل توجه خواهد داشت.

وی در مورد مزارع استخراج رمز ارز غیر مجاز در اصفهان گفت: شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان به طور دائم وجود ماینرها را با تحلیل اطلاعات شبکه و میزان مصرف مشترکان بررسی می‌کند، هر روز تعداد جدیدی کشف شده و با آنها برخورد شده، دستگاه‌های ماینر و کارت‌های گرافیک جمع‌آوری شده و افراد به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: حدود هزار و ۷۰۰ ماینر از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون در کل استان کشف و جمع‌آوری شده است.

برنامه‌ای برای خاموشی نداریم

مهدی مقیم زاده، درباره میزان تولید و مصرف برق در کشور اظهار کرد: در روز گذشته میزان مصرف به ۶۵ هزار مگاوات رسید که از این میزان ۵۵ هزار و ۲۰۰ مگاوات تأمین شده و کمبود برق ناشی از ازدیاد مصرف نسبت به تولید از طریق مشارکت و هماهنگی با صنایع بزرگ مدیریت شد.

وی ادامه داد: طی تفاهم‌نامه‌هایی که با صنایع بزرگ منعقد شده و مشارکت در بخش کشاورزی و طرح‌های مدیریت مصرف، شبکه تولید و توزیع برق مدیریت شد.

معاون راهبری شبکه برق ایران با بیان اینکه میزان مصرف در روزهای آتی در محدوده ۶۵ هزار مگاوات خواهد بود، گفت: برای تأمین این میزان مصرف، در بخش نیروگاه‌های حرارتی و آبی باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا بتوان این میزان مصرف را مدیریت کرد.

مقیم زاده با اشاره به افزایش دما و پایان تعطیلی ادارات، میزان بار را افزایشی پیش بینی کرد و افزود: با پایان تعطیلی ادارات و افزایش دما، بار شبکه به میزان ۸۰۰ تا هزار مگاوات افزایش یافته بود که مدیریت آن صرفاً با همکاری و همراهی در کلیه بخش‌ها ممکن خواهد بود.

وی ادامه داد: برنامه‌ای برای خاموشی وجود نداشته و هماهنگی‌های لازم با شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق انجام شده که با مدیریت مصرف، برق مصرفی تأمین شود.

معاون راهبری شبکه برق ایران از برنامه هماهنگ شده با شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق خبر داد و گفت: با شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق برنامه‌ای هماهنگ شده و سقف مصرفی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده که با رعایت این سقف خاموشی نخواهیم داشت.

مقیم زاده در خصوص برخورد با مشترکان پرمصرف گفت: این امر از طریق شرکت‌های توزیع نیروی برق به مشترکان پرمصرف اطلاع رسانی و تذکر داده شده و تعرفه‌هایی نیز برای مشترکان پرمصرف در نظر گرفته شده که در صورت ادامه پرمصرفی از سوی آنان، این موارد اعمال خواهد شد.

کد خبر 510550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.