دیگر "کنوکارپوس" در بندرعباس کاشت نمی شود/ حفظ فضای سبز با مشارکت مردم

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس گفت: افزایش جذب و توسعه مشارکت های مردمی برای حفظ فضای سبز کلانشهر بندرعباس جز برنامه‌های اصلی و ذاتی این سازمان به شمار می‌رود.

مصطفی خادم در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در تمام شهرهای دنیا توسعه فضای فضای سبز بدون مشارکت مردم ممکن نیست و در هر شهری وندالیسم و تخریب عمدی فضای سبز مشاهده شده و واقعیتی غیرقابل انکار است.

وی افزود: بی‌شک هر چه مردم و اصناف را برای توسعه فضای سبز جذب کنیم تا در حفظ فضای سبز کوشا باشند، وضعیت فضای سبز شهر مطلوب‌تر خواهد بود از این رو افزایش جذب و توسعه مشارکت‌های مردمی جز برنامه‌های اصلی و ذاتی این سازمان به شمار می‌رود.

رئیس سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس با تاکید بر توسعه و جذب مشارکت مردم در حفظ و نگهداری فضای سبز، ادامه داد: از جمله برنامه‌های اجرا شده در این راستا «شهروند شهر سبز»، برگزاری مسابقه تلویزیونی، اهدای لوح تقدیر به شهروندانی که در فضای شهری درختی کاشت کرده یا اصنافی که درختان را در محیط شهری نگهداری می‌کنند، بوده است.

وی با اشاره به مشکل کمبود منابع آبی جهت آبیاری فضای سبز شهر، تصریح کرد: در این کلانشهر در زمینه تأمین منابع آبی، خاکی و مالی با مشکلاتی مواجه هستیم، از این رو مدیریت بهینه منابع آبی و تغییر الگوی مصرف و همچنین توسعه فضای سبز با استفاده از گونه‌های کم نیاز آبی، مقاوم و سازگار با اقلیم در اولویت کار سازمان قرار دارد.

خادم با بیان اینکه مدیریت منابع و مصارف آب فضای سبز شهر در اولویت برنامه‌ریزی شهری قرار دارد و ساماندهی بیشتر این حوزه روند قابل توجهی دارد، گفت: پارک‌ها و فضای سبز بخش جدانشدنی شهرسازی و نیازهای اولیه زندگی شهری است.

وی با بیان اینکه حفظ و توسعه فضای سبز یکی از شاخص‌های مهم شهرها برای زندگی تعریف می‌شود، افزود: از نظر تأثیرات اکولوژیکی و اقلیمی، فضای سبز تفرجگاهی مورد توجه قرار می‌گیرد و مدیریت شهری به‌عنوان یکی از شاخص‌های محیط زیستی به آن توجه می‌کند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس با اشاره به توسعه فضای سبز بندرعباس از ۲۸۰ هکتار در سال ۹۲ به ۳۶۰ هکتار در حال حاضر، خاطرنشان کرد: میزان استفاده از منابع آبی در این مدت ثابت بوده است.

وی ادامه داد: با بالا بردن بهره‌وری منابع آبی پایدار و منابع آبی غیر شرب، توانستیم میزان استفاده از آب شرب شهری را از ۴۰۰ انشعاب به ۱۹۱ انشعاب کاهش دهیم.

خادم سرانه فضای سبز هر شهروند بندرعباسی را حدود ۱۱.۵ مترمربع اعلام کرد و افزود: افزایش ظرفیت آب شیرین‌کن بوستان جنگلی، آب شیرین‌کن بوستان داماهی، آب شیرین‌کن بوستان شهید دباغیان و آب شیرین‌کن صیادان، زه‌آب بلوار معلم، زه‌آب بلوار ناصر، زه‌آب کپشکن باعث تأمین ۳۷ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز فضای سبز شهری شده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای مدیریت بهینه مصرف آب، علاوه بر ترمیم سیستم‌های آبیاری تحت فشار در مناطق آسیب‌دیده، سیستم‌های جدید دیگری در راستای کاهش مصرف آب احداث و توسعه پیدا کرده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس از لایروبی چاه‌ها و همچنین استفاده از مخازن آبی و پکیج(MBBR) به عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت منبع آبی یاد کرد و افزود: با ثبت و گزارش‌گیری از تعداد دفعات و زمان‌های آبگیری تانکرها در هرکدام از چاه‌ها، نسبت به کنترل دقیق و تقسیم صحیح آب توسط تانکرهای آب‌رسان از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود.

وی در خصوص کاشت درخت کنوکارپوس، گفت: کنوکارپوس یک گونه گیاهی است که در روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در سال‌های گذشته از این گونه گیاهی در کلانشهر بندرعباس به وفور کاشته شده که با اصول کاشت و طراحی مغایرت دارد از این رو طرح‌های جایگزین آن در حال انجام است تا تنوع گونه‌های گیاهی را در تمام معابر شهر شاهد باشیم.

خادم اظهار کرد: با مصوبه شواری شهر تا دو سال آینده از کنوکارپوس به عنوان درخت در این کلانشهر کاشت نخواهیم داشت زیرا به اندازه کافی وجود دارد، اما تصمیم کارشناسی این سازمان مبنی بر عدم کاشت این گیاه به عنوان درخت در بندرعباس است.

کد خبر 510429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.