طرح‌های شهری باید متناسب با توان مالی شهرداری‌ها باشد

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: برای افزایش تحقق پذیری طرح‌های توسعه شهری نیاز است اهداف، ضوابط و پروژه‌ها براساس منابع موجود شهر و با توجه با توان اجرایی شهرداری تدوین و در ادامه در صورت نیاز بازنگری در طرح‌های شهری انجام شود.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه منابع مالی از مهمترین ارکان اجرای موفق طرح‌های توسعه شهری است، اظهار کرد: توان اجرایی و مالی شهرداری‌ها به عنوان مجری طرح‌های شهری محدود است و همین امر موجب شده تا روند اجرای پروژه‌های شهری کند باشد و بسیاری از طرح‌ها با اینکه نیاز شهر است، اجرایی نشود.

وی افزود: در زمان تهیه و تدوین طرح‌های تفصیلی و جامع و در فرآیند ترسیم چشم اندازی برای آینده شهر اهداف و طرح‌هایی مدنظر قرار می‌گیرد.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری تصریح کرد: این طرح‌ها قاعدتاً متناسب با نیازهای شهر و برای رفع مشکلات شهری هستند از این رو چنانچه اهداف مندرج در طرح در بازه زمانی در نظر گرفته شده محقق نشود، قطعاً نمی‌توان چشم‌انداز مطلوبی را از آینده شهر ترسیم کرد.

ابراهیمی تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی شهرداری نیاز است مدیریت شهری ضمن تلاش برای درآمدزایی بیشتر و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی، طرح‌های شهری را اولویت بندی کند.

وی اضافه کرد: در فرآیند اولویت بندی طرح‌های شهری باید نیازهای اساسی شهر و شهروندان بدون در نظر داشتن منافع اقتصادی مدنظر قرار بگیرد لذا نیاز است طرح‌های شهری واقع گرا باشد و اهداف و ضوابط خود را بر مبنای واقعیت‌های موجود شهر تدوین کند.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: متأسفانه امروزه طرح‌های زیادی در قالب برنامه‌های جامع و تفصیلی شهر تعریف می‌شود که کارآمد زیرا در چنین شرایطی همه پروژه‌ها دارای اولویت است و با این وضعیت مالی و توان اجرایی محدود شهرداری دیگر هیچ پروژه‌های اولویت دار نیست.

ابراهیمی افزود: به منظور افزایش تحقق پذیری طرح‌های توسعه شهری نیاز است، اهداف، ضوابط و پروژه‌ها بر اساس منابع موجود شهر و با توجه با توان اجرایی شهرداری تدوین شود و در ادامه در صورت نیاز بازنگری در طرح‌های شهری انجام بگیرد.

کد خبر 510427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.