تراز جنگ‌ها از نظامی و امنیتی به اقتصادی و اجتماعی تغییر کرده است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه تراز جنگ‌ها تغییر کرده و شاهد رویه‌های جدید جنگ یعنی عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی که هزینه کمتر اما اثرگذاری بیشتر برای دشمن دارد، هستیم.

به گزارش ایمنا، محمدباقر قالیباف در دیدار با اعضای سفارت جمهوری اسلامی در دمشق گفت: ما وارث مجاهدت‌های عظیم و با اخلاصی در مجموعه جمهوری اسلامی و توسط افراد مختلف هستیم که شرایط امروز و قدرت امروز نظام را در حوزه امنیتی و نظامی رقم زده است.

وی افزود: آنچه در این ۳ دهه گذشته در منطقه رخ داده نشان دهنده آن است که سنت‌های الهی پابرجا هستند و اگر ما به آن باور داشته باشیم و با خدا بمانیم، خداوند در لحظه‌ای که همه امیدها کم شده و شکست نزدیک است پیروزی را رقم می‌زند، درست مانند آنچه در سوریه رقم خورد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرایط کشور به نحوی است که برای تحولات آینده و حل مشکلات و معضلاتی که مردم با آن مواجه هستند، به تدبیر، تلاش و عقلانیت انقلابی و نیز حرکت مبتنی بر نتیجه محوری نیاز داریم.

قالیباف با اشاره به قدرت موثر نظامی و امنیتی و نفوذ پرقدرت کشورمان در شعاع ۲ هزار کیلومتری از مرزهای ایران تاکید کرد: این قدرت نظامی و امنیتی که حاصل رشادت‌ها و مجاهدت‌های انسان‌های شایسته است ۲ هزار کیلومتر دورتر از مرزها گفتمان، اسلام و انقلاب اسلامی را جلو برده است اما متاسفانه در همین شرایط شاهد هستیم که در حوزه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حتی به اندازه یک خمپاره ۶۰ اثر نداریم.

رییس مجلس شورای اسلامی در تحلیلی درباره تحولات نظامی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: این تحولات به خوبی نشان می‌دهد که رویه جنگ‌ها به سمت جنگ‌هایی با هزینه کمتر اما اثرگذاری بیشتر تغییر کرده است.

قالیباف اضافه کرد: بر اساس این تحولات می‌توان گفت که تراز جنگ‌ها تغییر کرده و به جنگ‌های نامتقارن در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده و این تراز و عرصه، میدان و فرصت اثرگذاری ما به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد: امروز عرصه رویارویی دشمن، عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی است و لذا ضرورت دارد اکنون که قدرت نظامی را اینجا به دشمن تحمیل کرده‌ایم، همین جا برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بی‌نظیری که وجود دارد نیز برنامه‌ریزی جدی انجام شود و با دخالت دادن مردم و سپردن کار به بخش خصوصی برای تولید ثروت و ایجاد قدرت اقتصادی و نیز ارتباط گرفتن با مردم و ایجاد قدرت اجتماعی و فرهنگی اقدامات اساسی مانند آنچه در حوزه نظامی و امنیتی انجام شد، صورت گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در همین زمینه با اشاره به رشادت‌های سردار سلیمانی در منطقه و تولید قدرت برای ایران گفت: هنر حاج قاسم این بود که با مردم ارتباط می‌گرفت، بین مردم بود و مردم را از قشرهای مختلف گرد گفتمان مقاومت جمع می‌کرد و این همان استراتژی و الگوی امام خمینی (ره) بود؛ همین الگو اکنون باید در تراز جدید جنگ‌ها که اقتصادی و اجتماعی است به‌کار گرفته شود تا بتوانیم همپای قدرت نظامی و امنیتی، قدرت اقتصادی و اجتماعی نیز ایجاد و در عرصه‌های جدید با دشمن مقابله کنیم.

قالیباف با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف نباید فراموش کنیم که در حوزه اجتماعی و فرهنگی با انسان‌ها سر و کار داریم نه با پول گفت: در این بخش‌ها حتی اگر اقتصاد را سر و سامان می‌دهیم و از مسائل اقتصادی حرف می‌زنیم یادمان باشد که باید خروجی آن این باشد که مطابق گفتمان متعالی اسلام، انسان‌ها ساخته شوند.

وی تاکید کرد: آنچه باید به آن توجه کنیم این است که تولید ثروت، قدرت، معرفت و منزلت باید با هم اتفاق بیفتد و نباید به نحوی امور جلو برود که به ثروت یا قدرت توجه شود اما به معرفت و منزلت انسان‌ها بی‌توجه باشیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 510324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.