معضلات خوزستان حاصل قهر طبیعت و بی‌تدبیری مسئولان

مشکلات مردم خوزستان در زمینه آب و اعتراض بحق آنها به مهمترین موضوع خبری روزهای گذشته کشور تبدیل شده است. خشکسالی و سیاست‌های نادرست مسئولان، یکی از مهم‌ترین استان‌های ایران را که مردم آن هشت سال از مرزهای این سرزمین دفاع کردند به مرز نابودی کشانده و زمینه ساز بروز مشکلات بسیاری برای ساکنانش شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خبر اعتراضات مردم خوزستان طی روزهای گذشته در حالی به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد که بسیاری از معترضان مانند همان مادر دلسوز خوزستانی که فریاد می‌زد «مظاهرات سلمیه» بر مسالمت‌آمیز بودن آن تاکید کرده و لزوم آن‌ را به هشتگ مهم شبکه‌های اجتماعی تبدیل کردند که البته با واکنش‌های بسیاری هم روبه‌رو شد تا جایی که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان روز جمعه_ یکم مردادماه_ به اقدامات اشتباه و کاستی‌های گذشته مسئولان اشاره کردند و با گلایه از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره تامین آب خوزستان و ساماندهی سیستم دفع فاضلاب اهواز فرمودند: «اگر آن توصیه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت مسلماً این وضع ایجاد نمی‌شد که مردم وفادار خوزستان را با وجود این‌ همه امکانات و استعدادهای طبیعی و کارخانجات در استان، ناراضی و ناراحت کند.»

ایشان با به رسمیت شناختن اعتراضات مردم خوزستان، تصریح کردند: «مردم ناراحتی خود را بروز دادند، اما هیچ گله‌ای از آنها نمی‌توان داشت؛ چراکه مسئله آب آن هم در آن آب‌وهوای گرم خوزستان مسئله کوچکی نیست.»

حسن روحانی، رئیس جمهور هم در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار خوزستان با محترم شمردن حق اعتراض مردم، اظهار کرد: «مردم خوب، صبور و مقاوم استان تردید نداشته باشند که دولت گوش شنوای صدای اعتراض بحق آنها است و همه سعی و تلاش خود را برای حل سریع مشکل بی‌آبی ناشی از خشکسالی بی‌سابقه کشور و انباشت مشکلات باقی مانده از سال‌های گذشته به‌کار خواهد بست. این اعتراضات حق مردم است؛ مردمی که در دمای بالای ۵۰ درجه زندگی می‌کنند با مشکل کم آبی این حق طبیعی را دارند که سخن بگویند و حرف بزنند در چارچوب قانون اعتراض کنند.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در توییتی احساس تبعیض را دردناک‌تر از خشکسالی و بی آبی دانست و گفت: تاکنون سهم مردم خوزستان از شرکت‌های نفتی و واحدهای صنعتی بزرگ استان، فخرفروشی مدیران و کارکنان غیربومی و پروازی و حسرت بوده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، رضا اردکانیان وزیر نیرو و کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی خواست تا معاونان وزارتخانه‌های متبوع خود را تحت سرپرستی رئیس ستاد مدیریت بحران کشور به اهواز اعزام کنند و در نشست ستاد مدیریت بحران استان، رسیدگی فوری به مسائل مردم را در دستورکار قرار دهند.

رئیسی، رئیس جمهور منتخب هم از تشکیل شورای راهبری ویژه‌ای برای رسیدگی به وضعیت استان خوزستان خبر داد و گفت: دولت برای رفع مشکلات خوزستان برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خواهد داشت. تأمین آب آشامیدنی مردم و صیانت از دام کشاورزان در اولویت قرار دارد و باید به مردم اطمینان داد که خسارت‌های وارد شده به آنان به نحو مناسب تأمین خواهد شد.

بخش بسیار بزرگی از مشکلات خوزستان ریشه در تصمیمات اشتباه مسئولان در زمینه توسعه و محیط زیستی است. تصمیماتی از جمله سدسازی‌های عجولانه و بدون قاعده و استخراج‌های بی رویه در کنار خشکسالی و خشک شدن تالاب‌ها، معضلات بسیاری را برای مردم اکثر شهرهای کشور از جمله منطقه خوزستان ایجاد کرده که البته پافشاری بر چنین تصمیماتی و استمرار آنها، مشکلات خوزستان را دو چندان کرده است لذا برای حل آنها به اتخاذ تصمیمات قاطع و مبتنی بر یافته‌های علمی نیاز است.

از بین رفتن تالاب‌ها، نبود سیستم دفع فاضلاب، کیفیت نامناسب آب و خشکسالی از چالش‌های استان خوزستان است. عمده این مسائل ناشی از سوءمدیریت است که در کوتاه مدت رخ نداده و به سرعت هم قابل حل نخواهد بود.

رسیدگی به مشکلات مردم خوزستان که در هشت سال دفاع مقدس برای حفظ این خاک سینه سپر کردند، بدون در نظر گرفتن چنین واقعیت‌هایی و ربط دادن اعتراضات مردم به عناصر خارجی، صحیح نیست و ادامه اعتراضات مردمی و همچنین مهاجرت‌های گسترده در پی خواهد داشت.

حل بحران خوزستان نیازمند همدلی بین دستگاه‌ها است

مجید انصاری، سخنگوی کمیسیون اجتماعی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در صورتی که دولت طی سال‌های گذشته به وعده و وظایف خود عمل می‌کرد، امروز خوزستان شاهد بروز این بحران‌ها نبود و مردم این استان می‌توانستند در کمال آرامش به زندگی خود ادامه دهند.

به گفته وی، قطعاً در صورتی که دستگاه‌های اجرایی کشور به رسالت اصلی خود پایبند باشند و به وظایف خود عمل کنند اینگونه مشکلات در استانی با ظرفیت‌های خوزستان رخ نمی‌دهد.

به گفته سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، حل بحران خوزستان نیازمند وجود همدلی بین دستگاه‌ها است؛ خوشبختانه این همدلی و همکاری بین مجلس یازدهم و دولت سیزدهم وجود دارد و امیدواریم با همراهی مجلس و تدبیر دولت سیزدهم مشکلات خوزستان برطرف شود.

انصاری خاطرنشان می‌کند: در دیدار شب گذشته برخی نمایندگان مجلس با رئیسی، دلیل بحران‌های خوزستان نیز مطرح شد که امیدواریم دولت سیزدهم با همکاری مجلس از رخ داد بحران‌های مشابه در خوزستان جلوگیری کنند.

حوادث اخیر خوزستان بحران تلقی نمی‌شود

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ناآرامی‌های اخیر خوزستان، حاصل فقدان نگاه راهبردی، سوءمدیریت، غفلت از مردم و بهره‌گیری از مدیران ناکارآمد است.

به گفته وی، چالش‌هایی که اخیراً در خوزستان رخ داد در بستر زمان شکل گرفته بود که امیدواریم دولت سیزدهم با نگاه راهبردی و تحولگرا مسائل کشور را حل کند. قطعاً مجلس یازدهم در جهت حل مشکلات خوزستان کنار دولت ایستاده و با همراهی دو قوه مشکلات این استان برطرف خواهد شد.

به گفته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، حوادث اخیر خوزستان بحران تلقی نمی‌شود زیرا این مسائل در پی شلختگی مدیریتی رخ داده که طی روزهای گذشته با حضور مدیران جهادی و نهادهای مختلف کشور برطرف شده است.

جوکار خاطرنشان می‌کند: چالش‌های خوزستان به راحتی قابل پیش بینی بود. این کشور به همان اندازه که از منابع طبیعی سرشاری برخوردار است به برنامه‌ریزی دقیق و منظم نیاز دارد.

کد خبر 510278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.