راهکارهایی برای جبران کم‌آبی بدن

چنانچه فرد در طول روز به اندازه کافی مایعات دریافت نکند، بدن او به کم‌آبی مبتلا می‌شود که این امر به سهم خود انرژی مورد نیاز برای انجام امور معمولی را از او سلب می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این که نوشیدن چه مقدار آب در طول روز کافی است تا فرد به کم‌آبی مبتلا نشود از یک شخص به دیگری فرق می‌کند. مصرف نوشیدنی‌هایی با خاصیت ادرارآور و همچنین قهوه و الکل کم‌آبی بدن را تشدید می‌کند و خطرات زیادی را برای فرد به وجود می‌آورد علاوه بر این بودن در هوای گرم، انجام فعالیت‌های جسمی، اسهال و استفراغ مصرف بیشتر مایعات را از اهمیت بیشتری برخوردار می‌کند تا از کم‌آبی بدن جلوگیری کند. اگر بدن فرد از آب کافی برخوردار نباشد، آنگاه تب و لرز، سرگیجه، رنگ‌پریدگی، افت فشار خون و حتی مرگ او را تهدید خواهد کرد البته راهکارهای ساده‌ای برای پیشگیری از وقوع هر یک از این پیامدها وجود دارد که انجام آن‌ها، بدن را از کم‌آبی نجات می‌دهد.

روزانه مقدار زیادی مایعات بنوشید

ساده‌ترین و در عین حال مفیدترین کمکی که می‌توانید برای تأمین کم‌آبی بدنتان انجام دهید نوشیدن مقدار زیادی مایعات نظیر آب، دمنوش‌های گیاهی و آبمیوه‌های طبیعی و تازه در طول روز است. هر ۳۰ دقیقه یک بار چند جرعه آب بنوشید و در طول روز ۱۰ لیوان و حتی بیشتر مایعات میل کنید. مصرف سوپ و آبگوشت نیز می‌تواند بخش زیادی از آب مورد نیاز بدن را تأمین کند در نظر داشته باشید که مصرف قهوه و نوشیدنی‌های الکلی نه تنها کم‌آبی بدن را جبران می‌کند بلکه بر شدت آن نیز می‌افزاید.

راهکارهایی برای جبران کم‌آبی بدن

جرعه‌ای آب نارگیل میل کنید

آب نارگیل به دلیل دارا بودن مقدار زیادی پتاسیم، کلسیم و آمینواسید می‌تواند کم‌آبی بدن را تا حد زیادی جبران کند علاوه بر این وجود الکترولیت‌ها در این ماده به رفع خستگی و افزایش انرژی شما کمک زیادی خواهد کرد. سطح بالای پتاسیم موجود در آب نارگیل برای آبرسانی وریدی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد ضمن این که، نوشیدنی بسیار مفیدی برای ورزشکاران محسوب می‌شود به همین دلیل است که بسیاری از افراد اهل ورزش، قبل و بعد از انجام تمرینات خود آب نارگیل میل می‌کنند. در صورتی که آب نارگیل آماده مصرف می‌کنید، نوع مرغوب آن را تهیه نمائید و حتماً به برچسب میزان شکر موجود در آن توجه کنید.

راهکارهایی برای جبران کم‌آبی بدن

خوراکی‌هایی با آب زیاد مصرف کنید

سعی کنید خوراکی‌هایی با مقدار آب زیاد نظیر هندوانه، طالبی، توت‌فرنگی، کرفس و سبزیجات پربرگ را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. قبل از هر چیزی از خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه و آب‌دار غافل نشوید و اهمیت مصرف مواد لبنی، سوپ‌ها، اسموتی‌های سبز و آب‌میوه‌های تازه را نادیده نگیرید.

راهکارهایی برای جبران کم‌آبی بدن

از مصرف آب‌نمک‌های خوراکی غافل نشوید

شما می‌توانید از تمام داروخانه‌های محل زندگی خود، آب‌نمک‌های خوراکی که ترکیبی از الکترولیت‌ها، گلوکز و آب است و برای پیشگیری از کم‌آبی افراد مبتلا به اسهال و استفراغ تجویز می‌شود، استفاده کنید. ترکیبات این ماده تعادل سطح مایعات بدن را حفظ می‌کند و از بی‌آبی آن خودداری به عمل می‌آورد. جالب است بدانید که تهیه این محلول در خانه نیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با ترکیب مقداری نمک، آب و شکر آن را برای مصرف آماده کنید.

تزریق وریدی مایعات را فراموش نکنید

بسته به شدت کم‌آبی در بدن، گاهی مداخله‌های پزشکی برای بهبود وضعیت بیمار ضروری می‌شود در واقع همیشه نمی‌توان تنها با روش‌های ذکر شده کم‌آبی بدن را جبران کرد و در این وضعیت، پزشک معالج تزریق وریدی مایعات را برای شما تجویز می‌کند.

راهکارهایی برای جبران کم‌آبی بدن

کم‌آبی بدن را نادیده نگیرید

حتی خفیف‌ترین نوع کم‌آبی‌های بدن نیز می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد مبتلا به وجود آورد که از آن جمله می‌توان آسیب به مغز، سیستم ایمنی و عملکرد عضلات را مثال زد. شواهد حاکی است که کمبود آب در بدن می‌تواند انرژی فرد را تحلیل برد و بر عملکرد جسمی او نیز تأثیر بگذارد بنابراین قبل از آنکه دیر شود تلاش کنید آب مورد نیاز بدن خود را فراهم آورید و خود را از عواقب ناخوشایند آن در امان دارید.

کد خبر 510223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.