لایت کوین نقره ارزهای دیجیتال + استخراج، تحلیل، آینده و کیف پول

ارز دیجیتال لایت کوین یا Litecoin یک ارز کریپتوکارنسی و رمزنگاری شده است که با نماد LTC شناخته می شود و استفاده از ویژگی‌های منحصر به فرد فناوری بلاکچین، پرداخت های سریع، ایمن و کم هزینه طراحی شده است.

به گزارش ایمنا، لایت کوین مانند بیت کوین، یک ارز دیجیتال قابل استخراج است. یعنی الگوریتم توافق جمعی مورد استفاده در شبکه لایت کوین از نوع اثبات انجام کار یا POW است. شبکه این ارز دیجیتال به نحوی طراحی شده است که در نهایت ۸۴ میلیون سکه لایت کوین ایجاد شوند که این نوع طراحی کمک می‌کند تورم لایت کوین کاهش یابد.

در شبکه لایت کوین، هر ۲.۵ دقیقه یک بلاک جدید تولید می‌شود. (در مقایسه با بیت کوین که هر ده دقیقه یک بلاک ایجاد می‌شود، زمان ایجاد بلاک در لایت کوین ۴ برابر سریع‌تر از بیت کوین است). پاداش استخراج هر بلاک لایت کوین در ابتدا برابر با ۵۰ لایت کوین بود اما این پاداش به مرور زمان کاهش یافت. نحوه کم شدن پاداش استخراج در بلاک چین لایت کوین به این صورت است که پس از هر ۸۴۰ هزار بلاک که تقریباً معادل ۴ سال است، این پاداش نصف می‌شود تا زمانی که مقدار کل لایت کوین‌هایی که ایجاد شدند به ۸۴ میلیون برسند.

تاریخچه لایت کوین

کارمند سابق گوگل و کوین بیس، در سال ۲۰۱۱ با تغییرات بزرگی در پروتکل بیت کوین، شبکه لایت کوین را معرفی کرد. رمز ارز لایت کوین توسط شخصی بنام چارلی لی معروف به Chocobo راه اندازی شد. وی یکی از محققان اولیه رمز ارز بیت کوین بوده است و قصد ساخت ارزی را داشت که نسخه ساده همان بیت کوین شود. چارلی یکی از مهندسان نرم افزار سابق شرکت گوگل بوده است و بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ نقش مدیر مهندسی در کوین بیس را عهده دار بود.

لایت کوین نقره ارزهای دیجیتال + استخراج، تحلیل، آینده و کیف پول

در ۲۰۱۱ با تغییرات بزرگی در پروتکل بیت کوین، شبکه لایت کوین معرفی شد. در واقع اگر بیت کوین طلا باشد، لایت کوین مانند لوگویی که دارد، یادآور نقره است. به این معنی که هدف لایت کوین ایجاد ارزی برای مقاصد روزمره‌تر و ارزان‌تر است.

تمام ارزهای دیجیتال از الگوریتم خاصی برای فعالیت استفاده می‌کنند. الگوریتم بیت کوین SHA-۲۵۶ است اما چارلی لی در ایجاد لایت کوین این فرایند را به الگوریتم بهتری به نام Scrypt تغییر داد. این الگوریتم نسبت به الگوریتم بیت کوین دارای امکان محاسبه آسان‌تر، حجم کار کمتر و در نتیجه توانایی تأیید سریع‌تر تراکنش‌ها است. این ارز تا سال ۲۰۱۴ رشد قیمت خیلی خوبی داشت اما بعد از آن با کاهش قیمت محسوسی مواجه شد و حدود سه سال در محدوده قیمت ۱ تا ۴ دلار بالا و پایین می‌شد. سال ۲۰۱۷ دوران انفجار لایت کوین بود. در حالی که بیت کوین در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۷۰۰ درصد رشد کرد، در سال ۲۰۱۷، افزایش آگاهی مردم در حوزه ارزهای دیجیتال و گسترش ارزهای بلاک چینی باعث رشد قیمت شدیدی در تمام ارزهای بالای جدول شد. شرکت‌های زیادی از جمله برخی از سایت‌های قمار، لایت کوین را به عنوان روش پرداخت پذیرفتند که در رشد قیمت آن بی تأثیر نبود. کوین با رسیدن به بالاترین قیمت تاریخش یعنی ۳۲۰ دلار، صعودی ۷۰۰۰ درصدی را تجربه کرد.

تفاوت لایت کوین با بیت کوین

  • حداکثر عرضه: بسیاری از ارزهای دیجیتال عرضه محدودی دارند. باوجود ۸۴ میلیون لایت کوین، عرضه آن ۴ برابر بیشتر از بیت کوین است. ازنظر تئوری، لایت کوین در آینده به چیزی حدود یک‌چهارم ارزش بیت کوین خواهد رسید.
  • میزان سرمایه بازار: اگرچه سرمایه بازار لایت کوین در مقایسه بابیت کوین ناچیز است، اما این ارز دیجیتال هنوز هم در بین ۵ کریپتوکارنسی برتر قرار دارند (این طبقه‌بندی می‌تواند بر اساس قیمت و تعداد سکه‌های موجود در گردش تغییر پیدا کند).
  • الگوریتم ماینینگ: هردوی این کریپتوکارنسی‌ها بر اساس الگوریتم اثبات کار بناشده‌اند. بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند، درحالی که لایت کوین از الگوریتم Skrypt. Skrypt ازنظر محاسباتی فشرده‌تر است اما از حافظه قابل‌توجهی استفاده می‌کند.
  • سرعت معامله: هر تراکنش لایت کوین تقریباً در هر ۲٫۵ دقیقه تأیید می‌شود. در بیت کوین، این میانگین هر ۱۰ دقیقه یک‌بار است. درنتیجه لایت‌کوین ۴ برابر سریع‌تر این کار را انجام می‌دهد که درواقع می‌تواند معاملات بیشتری را نیز پردازش کند.
  • هزینه معاملات: الگوریتم Skrypt هزینه‌های معاملات را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
  • پاداش بلاک: ماینرها با دریافت پاداش برای هر محاسبه صحیح و درنتیجه افزودن یک بلاک جدید، بابت همکاری خود در شبکه پاداش دریافت می‌کنند. ماینرها در حال حاضر به ازای هر بلاک، ۲۵ لایت کوین دریافت می‌کنند. این در حالی است که در شبکه بیت‌کوین، ۱۲٫۵ BTC به عنوان پاداش در نظر گرفته شده است. از آنجا که هر بلاک جدید به طور متوسط در هر ۲٫۵ دقیقه ایجاد می‌شود، ازنظر آماری ماینرهای بیشتری امکان دریافت پاداش را دارند. اما با این حال، ریسک بلاک‌های جدا افتاده نیز افزایش پیدا می‌کند (این‌ها بلاک‌های معتبری هستند که جزئی از زنجیره اصلی نیستند و زمانی‌که دو ماینر در یک‌زمان مشابه بلاکی را تولید می‌کنند و یا هنگامی‌که یک هکر سعی در وارونه کردن معاملات دارد، ایجاد می‌شوند).
  • شبکه لایت کوین سکه‌های بیشتری ایجاد می‌کند: شبکه لایت‌کوین، قادر است ۸۴ میلیون لایت‌کوین منتشر کند که این ۴ برابر تعداد واحدهایی است که شبکه بیت کوین ایجاد خواهد کرد.

لایت کوین نقره ارزهای دیجیتال + استخراج، تحلیل، آینده و کیف پول

هدف لایت کوین

Litecoin مخفف LTC است که می‌تواند با دیگر ارزها مانند دلار آمریکا جفت شود که در این صورت جفت ارز آن LTC / USD است. لایت کوین با ایجاد یک شبکه آنلاین به کاربران این امکان را می‌دهد تا پرداخت‌های خود را از شخصی به شخص دیگر انجام دهند. سیستم پرداخت لایت کوین به دلیل غیرمتمرکز بودن آن از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا، یورو و… پشتیبانی نمی‌کند، برای دسترسی به ارزهای فیات می‌توانید آن را در صرافی‌های دیجیتال بفروشید و ارزهای فیات دریافت کنید . هدف این ارز رمزنگاری شده این است که به عنوان یک سیستم پرداخت قابل استفاده و در دسترس در سراسر جهان باشد به طوری که دیگر نیازی به شخص ثالث مانند بانک‌ها و نهادهای دولتی نباشد و افراد به صورت مستقیم وجوه خود را ارسال و دریافت کنند.

انجام معاملات از طریق لایت کوین بسیار ارزان و هزینه ارسال وجه تنها چند سنت است. علاوه بر آن زمان دریافت وجه از طریق کاربر ۲.۵ دقیقه زمان می‌برد، همچنین فرقی ندارد که برای شخصی که وجه ارسال می‌کنید کجا باشد، ارسال وجه برای شخصی که در کنار شماست و یا در آن سر دنیا تنها در چند دقیقه انجام می‌شود.

امنیت لایت کوین

لایت کوین از یک سیستم غیر متمرکز استفاده می‌کند، اما علاوه بر بانک‌ها برنامه‌هایی که در طول روز استفاده می‌کنیم مانند اینستاگرام، توئیتر، فیس‌بوک و… در سرور متمرکز فعالیت می‌کنند، یعنی اگر یک هکر بخواهد این گونه سرورها را هک کند، می‌تواند به حساب شما نیز نفوذ کند و پول‌های شما را هم بدزدد. این گونه هک‌ها در سیستم‌های متمرکز به صورت مداوم اتفاق می‌افتد و کسی نمی‌تواند کاری انجام دهد. اما هک شدن در این سیستم‌ها این تا زمانی است که شما از آنها استفاده می‌کنید، لایت کوین با ایجاد یک سیستم غیر متمرکز تنها در صورتی قابل هک شدن است که هکر بتواند بیش از ۵۱ درصد کل شبکه را در دست بگیرد که در این صورت باید بتواند محاسبات قدرتمند استخراج ارزهایی که در شبکه تولید می‌شوند را محاسبه کند. اما این کار تقریباً غیرممکن است زیرا شبکه لایت کوین به اندازه‌ای بزرگ و وسیع است که انجام این کار را غیرممکن می‌کند و اگر هم ممکن باشد باید میلیاردها دلار هزینه برای این کار هزینه شود.

لایت کوین نقره ارزهای دیجیتال + استخراج، تحلیل، آینده و کیف پول

مهم‌ترین کاربردهای لایت کوین

هدف اصلی لایت کوین، ارائه یک پلتفرم پرداختی غیرمتمرکز با سرعت بالا و کارمزد پایین است.

  • انجام پرداخت‌هایی با سرعت بالا: سرعت تأیید تراکنش‌ها عامل بسیار مهمی در پلتفرم‌های پرداختی است. سرعت تأیید تراکنش در لایت کوین نسبت به جدی‌ترین رقیب آن یعنی بیت کوین ۴ برابر بیشتر است.
  • انجام پرداخت‌های خرد: از آنجایی که کارمزد تراکنش‌ها در لایت کوین بسیار پایین‌تر از بیت کوین است، امکان انجام تراکنش‌هایی با کارمزد پایین را فراهم می‌کند. شرکت‌هایی که به دنبال یک پلتفرم پرداختی غیرمتمرکز با سرعت بالا، کارمزد پایین و امنیت خوب هستند، می‌توانند پلتفرم پرداختی لایت کوین را به راحتی با استفاده از پلاگین هایی بر روی وبسایت خود پیاده‌سازی کنند تا مشتریانشان بتوانند با استفاده از لایت کوین پرداخت‌های خود را انجام دهند.

شرکت‌هایی که در حال حاضر این کار را انجام داده‌اند و مشتریان آنها می‌توانند پرداخت‌های خود را با استفاده از لایت کوین انجام دهند شامل شرکت‌های Cryptojeweller، Torguard، Bitcoinshop، Cryptothrift و Blckforest Vapes می‌شود.

مزایای ارز دیجیتال لایت کوین

ارز دیجیتال لایت کوین غیرمتمرکز است و توسط هیچ شخص یا ارگانی کنترل نمی‌شود و دارنده این ارز دیجیتالی می‌تواند سرمایه خود را در عرض چند دقیقه به هر نقطه از جهان که مایل است، انتقال دهد. بدون اینکه هزینه‌های سرسام آور جابجایی پول درروش سنتی را بپردازد. مدت زمان لازم برای تولید هر بلاک لایت کوین بسیار کوتاه و در حدود ۲.۵ دقیقه است. در صورت انجام تراکنش با LTC مقدار کارمزدی که باید پرداخت شود بسیار کم و ناچیز است. رمز ارز لایت کوین را می‌توانید به دو شیوه خرید از صرافی‌های ارز دیجیتال و یا استخراج توسط ماینرها به دست آورید. طریقه کار کردن با کیف پول لایت کوین آسان است. برای ذخیره کردن لایت کوین برنامه کیف پول این رمز ارز را نصب و از رمز خود در مکانی امن نگهداری کنید. رمز ارز لایت کوین به دلیل داشتن سرعت تراکنش بالا و هزینه تراکنش پایین، یک رمز ارز ایده آل برای انجام تراکنش‌ها در سطح بین‌المللی می‌باشد.

معایب ارز دیجیتال لایت کوین

رمز ارز لایت کوین تا به امروز از مقبولیت خوبی در بین فعالان عرصه ارزهای دیجیتال برخوردار بوده است. اما این رمز ارز نیز همچون سایر ارزهای دیجیتال، در صورتی که مردم از آن استفاده کنند، با روند رشد صعودی و ارزش روز افزون روبرو خواهد شد. در نتیجه همچنان افزایش مقبولیت عمومی و جذب افراد بیشتر اصلی‌ترین چالش پیش روی LTC است. اما کارشناسان معتقدند در صورتیکه ارزهای دیجیتالی بین عموم مردم مقبولیت پیدا کنند و همه افراد از ارزهای رمزنگاری شده استفاده کنند، یک یا دو رمز ارز جایگاه بسیار مستحکم و ارزش بالایی خواهند داشت. انتظار می‌رود که ارز دیجیتالی لایت کوین یکی از آن رمز ارزهای معتبر و با ارزش باشد که قرار نیست تعداد زیادی توکن عرضه شود و در نتیجه تورم ایجاد شده رمزارز LTC کم ارزش شود.

لایت کوین نقره ارزهای دیجیتال + استخراج، تحلیل، آینده و کیف پول

کیف پول‌های لایت کوین

  1. کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S: یکی از امن ترین کیف پول‌های موجود در دنیاست؛ این کیف پول به شما امکان نگهداری بیش از ۷۰۰ نوع ارز دیجیتال را می‌دهد. این کیف پول چون سخت افزاری است استفاده از آن رایگان نیست و باید با پرداخت هزینه آن را تهیه کنید، این نوع کیف پول‌ها از طریق کابل USB به سیستم مورد نظر شما متصل می‌شود .
  2. کیف پول سخت افزاری Trezor: نصب و راه اندازی این کیف پول بسیار ساده است و همانند مورد قبلی از امنیت بسیار خوبی برخوردار است؛ اگر قصد ندارید برای کیف پول خود هزینه کنید استفاده از این کیف پول توصیه نمی‌شود.
  3. کیف پول نرم افزاری Atomic: استفاده از این کیف پول به قدری آسان است که هر کاربری در مدت زمان بسیار کوتاه می‌تواند نحوه‌ی کار با آن را یاد بگیرد؛ پس برای کاربران و سرمایه گذران مبتدی می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.
  4. کیف پول نرم افزاری Litecoin Core: استفاده از این کیف پول کاملاً رایگان است اما به این نکته توجه کنید که این کیف پول فقط از ارز دیجیتال لایت کوین پشتیبانی می‌کند و اگر قصد نگه داری سایر ارزهای دیجیتال را دارید استفاده از این کیف پول توصیه نمی‌شود.
  5. کیف پول نرم افزاری Exodus: این کیف پول بیش از ۲۵ ارز دیجیتال را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد و از رابط کاربری منحصر به فردی برخوردار است. اما امنیت آن با کیف پول‌های سخت افزاری قابل مقایسه نیست.
  6. کیف پول نرم افزاری Jaxx:در این کیف پول می‌توانید به سادگی ازهای دیجیتال مختلف را به یک دیگر تبدیل کنید، به عنوان مثال لایت کوین را به بیت کوین و یا … تبدیل کنید .
  7. کیف پول نرم افزاری Electrum-LTC: نصب و راه اندازی بسیار آسانی دارد اما این کیف پول فقط و فقط از ارز دیجیتال لایت کوین پشتیبانی می‌کند.
  8. کیف پول نرم افزاری Guarda: این کیف پول از تیم پشتیبانی قوی برخوردار است و شما می‌توانید نسخه پشتیبان بگیرید.
  9. کیف پول تحت وب Litevault: کیف پول‌های تحت وب از امنیت کم‌تری برخوردار است فرآیند ثبت نام در این کیف پول نهایتاً ۱۰ ثانیه به طول خواهد انجامید.
  10. کیف پول موبایل Loafwallet: این کیف پول برای هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس تهیه شده است اما در مقایسه با کیف پول‌های سخت افزاری از امنیت کم‌تری برخوردار است.
  11. کیف پول کاغذی :LiteAddress: این نوع کیف پول برای نگهداری مقادیر زیادی از بیت کوین برای مدت زمان طولانی مناسب است، این کیف پول یکی از امن ترین و ارزان‌ترین روش‌ها ی نگه داری ارز دیجیتال است این امر هم به علت آفلاین بودن آنها است.

افزایش سرمایه‌گذاری مؤسسات در لایت کوین

شرکت سرمایه‌گذاری هفت تریلیون دلاری فیدلیتی (Fidelity)، چندی پیش اعلام کرد خرید و فروش بیت کوین (BTC) را به زودی برای مشتریان نهادی خود، راه‌اندازی خواهد کرد. این شرکت قبلاً اعلام کرده بود اولین ارزهای دیجیتالی که به پلتفرم خود اضافه می‌کند بیت کوین و اتریوم خواهد بود. احتمال می‌رود، ارز دیجیتال بعدی که فیدلیتی بخواهد به سرویس خود اضافه کند، لایت کوین باشد.

مبادلات اتمیک از طریق شبکه لایتنینگ

مبادلات اتمیک به کاربران امکان تبدیل آنی لایت کوین به بیت کوین بدون منتظر ماندن برای تأیید تراکنش را می‌دهد. با راه‌اندازی این کاربرد، استفاده از لایت کوین افزایش خواهد یافت و به عبارتی این ارز دیجیتال، کاربردی‌تر خواهد شد.

زنجیره‌های جانبی (Sidechains)

تیم پشتیبان ساید چین اسمارت بیت کوین (SBTC)، اضافه کردن لایت کوین را در نقشه راه آینده خود قرار داده‌اند. این به این معناست که کاربران به زودی می‌توانند از لایت کوین برای راه‌اندازی زنجیره‌های جانبی استفاده کنند.

لایت کوین نقره ارزهای دیجیتال + استخراج، تحلیل، آینده و کیف پول

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال لایت کوین

قیمت هر دارایی به عوامل متعددی بستگی دارد و پیش بینی قیمت هر دارایی دیجیتال نیازمند بررسی تکنیکال و فاندامنتال دارد، برای بازه‌های زمانی بلند مدت فاندامنتال روش بهتری است.

با توجه به برنامه و اهداف پروژه ارز دیجیتال لایت کوین (Litecoin) وب سایت DigitalCoinPrice پیش بینی کرده است که در سال‌های آینده این رمزارز قیمت‌های حدودی زیر را داشته باشد:

  • پایان ۲۰۲۲: ۳۵۰ دلار
  • پایان ۲۰۲۵: ۷۸۰ دلار
  • پایان ۲۰۲۶: ۹۵۰ دلار
  • پایان ۲۰۲۸: ۱۲۳۱ دلار

Walletinvestor پیش بینی کرده در سال ۲۰۲۲ قیمت هر واحد LTC معادل ۲۴۰ دلار خواهد بود و در ۲۰۲۶ حدود ۴۷۳ دلار ارزش خواهد داشت.

جمع بندی

لایت‌کوین یکی از پروژه‌هایی بود که از دل بیت‌کوین بیرون آمد و با ادعای سرعت بیشتر و نرخ کارمزد کمتر، مورد توجه بسیاری از افراد در دنیای ارزهای دیجیتال قرار گرفت. این ارز دیجیتال توسط بسیاری از کارشناسان به عنوان یک پلتفرم پرداختی کارآمد شناخته شده و بنابراین شرکت‌های بزرگ زیادی تاکنون پشتیبانی خود را برای امکان پرداخت با استفاده از لایت کوین اعلام کرده‌اند.

وجود چارلی لی به عنوان خالق و اصلی‌ترین عضو تیم توسعه‌دهندگان لایت کوین نیز اعتبار بیشتری به پروژه داده است. با وجود اینکه هدف ارائه ارزهای دیجیتال در ابتدا ارائه یک سیستم پرداختی برای حذف سیستم مالی متمرکز بود، به نظر می‌رسد پلتفرم‌های پرداختی شانس زیادی برای پیشرفت داشته باشند. از میان تمام این پلتفرم‌ها، لایت کوین به دلیل کارمزد پایین و سرعت بالاتر تراکنش‌ها نسبت به بیت کوین یکی از گزینه‌های اصلی در امور پرداختی محسوب می‌شود.

کد خبر 510095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.