توریسم شهری بام ایران، اندر خم یک کوچه

شهرهای ایران هر کدام با داشتن آب و هوا و جاذبه‌های طبیعی مختلف پتانسیل برای جذب گردشگر را دارند چنان که این موضوع اهمیت بسیاری پیدا کرده است چرا که باعث رونق اقتصادی و ایجاد درآمد پایدار همچنین ایجاد اشتغال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز دغدغه‌ای که وجود دارد فراهم کردن شرایط اولیه برای حضور گردشگران است. وجود هتل‌ها و مهمانسراها در این زمینه تأثیر بسزایی دارد، اما به دلیل شرایط اقتصادی همه افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند پس باید به گونه‌ای عمل کرد که همه بتوانند از سفر خود لذت و بهره لازم را ببرند در واقع می‌توان گفت کمپ‌های گردشگری گزینه بسیار مناسب و خوبی است که بیشتر افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

پس ایجاد استراحتگاه‌هایی که در آن خانواده‌ها با امنیت خاطر در آن اقامت کنند و حتی امکانات دیگر همچون کافی‌شاپ، رستوران و مراکز خرید علاوه بر تامین امنیت، رفاه نسبی نیز ایجاد خواهد کرد. هرچند که امروز گردشگری جهان با شیوع ویروس کرونا از رونق افتاده است اما امروز باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در دوران پساکرونا بیش از پیش بتوان در این حوزه درخشید و درآمدزایی کرد.

شهرکرد نیز از جمله شهرهایی است که جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد و میزبان گردشگران بسیاری در سراسر سال است، اما تا امروز آنگونه که باید امکانات رفاهی و خدماتی در آن برای تمام اقشار جامعه فراهم نشده است هرچند در سال‌های اخیر طرح کمپ گردشگری مطرح شده و تا مراحلی پیش رفته اما هنوز به ثمر نرسیده به طور حتم سرمایه گذاری در این حوزه می‌تواند شهرها را به قله‌های پیشرفت و توسعه برساند.

فرش قرمز برای سرمایه گذاران باید پهن شود

«فروغ کریمی دهکردی» کارشناس شهرسازی و مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کاربری‌های مختلف شهری همچون اعضای بدن بهم متصل هستند بوستان‌ها در شهر جز کاربری فضای سبز است در واقع می‌توان گفت فضای سبز نیز یک عضو از کاربری‌های شهری خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: فضای سبز در اکثر شهرهای کشور مساحت کمی دارد که برای آن سرانه تعریف شده و با تقسیم مساحت بر جمعیت تمام شهر حاصل می‌شود و دارای استاندارد است.

این کارشناس شهرسازی تاکید می‌کند: در ایران سرانه فضای سبز برای هر نفر هفت الی ۱۲ مترمربع است و طبق شاخص‌های سازمان ملل سرانه فضای سبز باید بین ۲۰ تا ۲۵ مترمربع برای هر فرد باشد.

وی تصریح می‌کند: در کشور متأسفانه سرانه فضای سبز شهری در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است این در حالی است که اگر سرانه فضای سبز بر اساس استاندارد جهانی محقق می‌شد در پایداری محیط زیست، دما و حتی حفظ منابع آبی بسیار مؤثر بود.

کریمی دهکردی با بیان این که یکی از منابع درآمدی که به رونق اقتصاد شهر کمک می‌کند صنعت توریسم است و گردشگران می‌توانند محلی (از همان شهر) یا از استان‌های دیگر کشور باشند، عنوان می‌کند: تأسیسات اقامتی عامل اصلی جذب گردشگر نیست، اما عامل افزایش ماندگاری گردشگر در آن شهر است.

وی ادامه می‌دهد: برای استان چهارمحال و بختیاری و به تبع آن شهر شهرکرد که آمار بیکاری بالا و اقتصاد ضعیفی دارد، جذب گردشگر در چرخه اقتصادی آن تأثیرگذار است و موجب اشتغال‌زایی می‌شود.

این کارشناس اظهار می‌کند: گردشگران با وضعیت اقتصادی متفاوت وارد یک شهر می‌شوند، اما غالب آنها با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور، امکان استفاده از هتل و مجتمع‌های تفریحی را ندارند لذا راحت‌ترین راه برای افراد این است که در بوستان‌ها و کمپ‌ها استقرار یابند.

وی می‌افزاید: زمانی که گردشگر می‌خواهد در پارک استقرار پیدا کند باید زمینه رفاه نسبی برای آنها ایجاد شود حال می‌توان گفت در شهری چون شهرکرد پارک لاله در ورودی شهر می‌تواند چنین قابلیتی را داشته باشد.

کریمی دهکردی عنوان می‌کند: در اکثر شهرهای ایران، گردشگران برای اقامت کوتاه مدت در برخی پارک‌ها و بوستان‌ها می‌توانند به راحتی چادر بزنند اکنون در شهرهایی مثل کیش، بندرعباس، گیلان، اصفهان و… این مهم را ساماندهی کردند اما در شهرکرد این موضوع همچنان مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: میراث فرهنگی برای کمپینگ‌های استراحتگاهی تعریفی دارد که در مناطق خوش آب و هوا ساخته می‌شود و شامل سرویس بهداشتی و استراحتگاه‌های سرپوشیده است، محلی برای پارک خودرو، محوطه‌ای برای چادر زدن، پخت و پز، ارائه خدماتی چون آب و برق و فضای ورزشی است.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد با بیان این که حتی این کمپینگ‌ها دارای ساختمان موقت است که به اقلیم شهر بستگی دارد، تاکید می‌کند: کمپینگ‌ها باید مکان‌یابی شود که به معابر اصلی شهر دسترسی داشته باشد، نزدیک مرکز خرید و دارای امنیت باشد و البته مهم‌ترین فایده‌ای که راه اندازی این کمپینگ‌ها دارد این است که کمترین آسیب به محیط زیست وارد می‌شود.

وی پارکینگ، حمام، سرویس بهداشتی، رستوران، امکانات مورد نیاز معمولان، سوپر مارکت، کافی نت، زمین بازی کودکان از دیگر امکانات کمپینگ برشمرده و عنوان می‌کند: مساحت آن هم باید محاسبه شود که آستانه جمعیت پذیری چقدر است و بر اساس آن مساحت را در نظر گرفت.

کریمی دهکردی خاطرنشان می‌کند: برای کدام اقلیم این کمپینگ احداث می‌شود؟ که این هم امری حائز اهمیت است در شهرهای گرمسیر ساختمان نیاز ندارد، اما در شهرکرد که اقلیم سردی دارد، در شهریور ماه برای شب و اوایل صبح یک گردشگر نمی‌تواند در چادر اقامت کند پس تنها هزینه کافی نیست و پارامترهای بسیاری مثل وجود ایستگاه پلیس برای تأمین امنیت لازم است.

ایجاد کمپ گردشگری شهرکرد به کجا رسید؟

«سیدرضا هاشمی» سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به این که شهرکرد ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طبیعی برای جذب گردشگر را دارد تمام توان خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم از این شرایط بهترین استفاده را ببریم.

وی می‌افزاید: در این راستا کمپ گردشگری شهرکرد در حال احداث و تکمیل است تا بتوان برای مسافرانی که وارد شهر می‌شوند دو معضل را رفع کنیم.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد ادامه می‌دهد: با استقرار مسافران در پارک خسارت‌هایی به فضای سبز وارد می‌شود که با ایجاد فضا و کمپ می‌توانیم این مشکل را رفع کنیم.

وی تصریح می‌کند: اسکان در یک پارک مجهز و ارائه خدمات بهتر به این مسافران از دیگر اهداف است که با بهره‌برداری از این کمپ محقق می‌شود.

هاشمی با بیان این که امسال در دو تا سه بخش در این خصوص اعتبارات هزینه شده است، تاکید می‌کند: سال گذشته میراث فرهنگی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این کمپ هزینه کرد، امسال نیز ۸۵۰ میلیون تومان از اعتبارات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری شهرکرد به این امر اختصاص یافت.

وی اظهار می‌کند: این اعتبار برای ایجاد ۴۰ تا ۵۰ سکوی استقرار، معابر پیاده‌روی، مبلمان شهری و آلاچیق هزینه می‌شود.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد تاکید می‌کند: بوستان اقبال در پایین‌دست این کمپ گردشگری واقع است که با رویکرد بوستان استراحت در نظر گرفته شده و حدود ۳۰ سکوی استقرار در آن احداث خواهد شد که می‌تواند مکمل کمپ گردشگری باشد.

کد خبر 510062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.