لندن میزبان اولین توسعه شهری بدون کربن بریتانیا

پایتخت انگلستان قرار است به زودی میزبان منطقه مسکونی جدیدی به مساحت بیش از ۲۰ هزار مترمربع به نام Bankside Yards باشد که تولید فسیل از آن صفر خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طرح منطقه جدید Bankside Yards توسعه‌ای چند منظوره خواهد بود که با هدف سکونت و سرمایه‌گذاری احداث می‌شود. معماران این طرح شگفت‌انگیز، هزینه احداث آن را بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون پوند برآورد و ادعا کرده‌اند اصولی برای ساخت این منطقه در نظر گرفته شده که انتشار کربن را در آن به حداقل می‌رساند. این توسعه شهری جدید از شبکه انرژی نسل پنجم بهره‌مند خواهد بود که همتای آن در هیچ نقطه‌ای از بریتانیا وجود ندارد که این اقدام در راستای ایجاد تعادل انرژی گرمایی در تمام سازه‌های آن اعمال می‌شود.

منطقه جدید قرار است تعداد هشت ساختمان جدید و ۱۴ مسیر راه‌آهن بازسازی شده را دربرگیرد که هر سازه انرژی مورد نیاز خود را از یک شبکه حرارتی که برای کل منطقه ساخته خواهد شد، استخراج می‌کند و از این طریق، مصرف برق شهری به حداقل می‌رسد. از سوی دیگر قرار است پمپ‌های حرارتی تعبیه شده در سراسر منطقه، نماهای بهینه شده سازه‌ها و سیستم‌های خدماتی کارآمد نیز در کنار تعهدات منطقه مبنی بر مصرف انرژی سبز، شهردار لندن را به هدف صفر تولید کربن، دست کم در این منطقه نزدیک کند.

لندن میزبان اولین توسعه شهری بدون کربن بریتانیا

البته امکانات منطقه جدید تنها به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود بلکه قرار است خدمات بیشمار بیشتری را نیز برای کاربران به ارمغان آورد به عنوان مثال ساخت و ساز بر اساس داده‌های هوشمند انجام می‌شود به این صورت که افرادی به جمع‌آوری داده‌ها از طریق هوش مصنوعی طی دوران ساخت و ساز می‌پردازند و از این طریق، به چگونگی طراحی سازه‌های کارآمدتری برای مراحل بدی منطقه دست پیدا می‌کنند.

از سوی دیگر، تنها شبکه لجستیک رباتیک زیرزمینی قرار است میزبان تردد کامیون‌ها و سایر خودروهایی باشد که وظیفه حمل اقلام و ضایعات را بر عهده دارد که این ویژگی ترافیک و اختلال در سطح زمین را به حداقل می‌رساند در نتیجه آن، قلمرو زمینی بیشتری در اختیار تنوع زیستی، فضاهای عمومی، امکانات شهری و مکان‌های تفریحی قرار خواهد گرفت.

معماران اهل لندن در نظر دارند پوشش سبز را بر توسعه چند منظوره جدید حاکم کنند که برای رسیدن به این هدف، کاشت ۱۵۰ درخت از ۲۰ گونه مختلف در راس برنامه‌های آن‌ها قرار خواهد گرفت علاوه بر این تا جایی که ممکن باشد دیوارهای عمودی و پشت بام سازه‌ها را پوشش سبز فرا خواهد گرفت که این کار نیز به حفظ تنوع زیستی در منطقه و تبعات مثبت آن منجر خواهد شد.

بهره‌گیری از تکنولوژی کارآمد انرژی، اساس برنامه‌ریزان لندنی برای ایجاد منطقه چند منظوره به شمار می‌رود که در صورت موفقیت پروژه، می‌تواند به عنوان الگویی برای افزایش پایداری در سایر شهرهای بریتانیا و حتی جهان عمل کند در واقع استراتژی‌های به کاربرده شده در احداث منطقه چند منظوره Bankside Yards از یک سو کاهش کربن و از سوی دیگر افزایش تنوع زیستی را در پی دارد که این دو مولفه خود در پایدارسازی منطقه نقش اصلی را به عهده دارد.

لندن میزبان اولین توسعه شهری بدون کربن بریتانیا

بر اساس پیش‌بینی‌های سازندگان Bankside Yards، پس از پایان پروژه، انتشار دی اکسید کربن در این منطقه تا بیش از ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت این در حالی است که این مقدار برابر با ۴۰ هزار تن گاز کربن در هر سال معادل کربن ناشی از ۲۰ هزار سفر با هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ از لندن به نیویورک خواهد بود.

منطقه جدید Bankside Yards میزبان دفاتر اداری متعدد، مراکز خدماتی، رستوران‌ها، کافه‌ها، مکان‌های فرهنگی و تفریحی و هتل‌های مجلل خواهد بود و به گونه‌ای طراحی خواهد شد که تمام نیازهای کاربران در همانجا برآورده شود. معماران در نظر دارند تعداد ۷۰۰ واحد آپارتمانی نیز در این منطقه احداث کنند و آن‌ها را هم برای اجاره و هم خرید با قیمت بسیار مقرون به صرفه در اختیار شهروندان لندنی قرار دهند که البته افرادی که محل کار آن‌ها در این محله باشد در اولویت دریافت خانه‌ها قرار خواهند گرفت.

معماران لندنی در اکتبر سال ۲۰۱۹ اقدامات اولیه را برای احداث منطقه بدون کربن بریتانیا آغاز کرده و از پایان آن تا اواسط سال ۲۰۲۲ خبر داده‌اند. جالب است بدانید که هم‌اکنون اولین ساختمان منطقه با مساحت ۲۲۳ هزار فوت مربع ساخته شده است و احداث سازه‌های جدید نیز به زودی آغاز می‌شود.

کد خبر 510039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.