وضعیت مراکز معاینه فنی پس از ۶ روز تعطیلی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با اشاره به تعطیلی ۶ روزه اخیر مراکز معاینه فنی پایتخت گفت: از ابتدای سال تا پایان تیر ۵۸۷ هزار و ۷۲۰ راننده خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده اند.

به گزارش ایمنا، حسین مقدم درباره معاینه فنی خودروها در پایتخت اظهار کرد: از ابتدای سال تا پایان تیر ۵۸۷ هزار و ۷۲۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته در حدود چهار درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از آمار اعلامی ۴۴۵ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که ۱۴ درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، ۹ درصد در آزمون هم‌راستایی چرخ‌ها، چهار درصد کمک فنر، ۱۱ درصد تست ترمز و ۱۳ درصد عیوب ظاهری مردود شده‌اند. در مجموع ۳۱ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: در این چهار ماه ۴۲۴ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده که از این تعداد، ۹۲۳۶۳ گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع در حدود ۲۲ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتراند.

وی ادامه داد: در خرداد ماه ۱۱ هزار دستگاه خودرو با استفاده از سامانه نوبت دهی اینترنتی و با تعیین وقت قبلی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه و تقریباً شهروندان از ۴۱ درصد ظرفیت پذیرش اینترنتی استفاده کرده‌اند.

وی در خصوص آزمون شدت صوت در مراکز معاینه فنی شهر تهران در تیر ماه اظهار کرد: در این ماه هشت هزار و ۷۹۱ دستگاه خودرو آزمون شده که ۱۵۵ دستگاه به دلیل شدت صوت بالاتر از حد مجاز مردود شده‌اند. فرایند این آزمون به نحوی است که اگر در زمان کنترل بخش‌های ظاهری خودرو آزمون‌گران مرتبط صدایی غیر متعارف و یا بیش از حد را از موتور وسیله نقلیه و یا سیستم‌های هشدار دهنده (بوق) شناسایی کند وسیله نقلیه را به قسمت آزمون سنجش شدت صوت که دارای شرایط محیطی لازم است هدایت و نسبت به انجام این آزمون در دور موتور مشخص و ثبت نتایج حاصل از آن در سامانه سیمفا اقدام می‌کنند.

مقدم در توضیح تعطیلی شش روزه مراکز معاینه فنی شهر تهران از ۲۹ تیر لغایت سه مرداد توضیح داد: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی استان تهران و البرز، شهرداری تهران با هدف رعایت مصوبات و پیشگیری از تجمیع شهروندان در مراکز معاینه فنی نسبت به تعطیلی مراکز معاینه فنی به مدت شش روز اقدام نمود که خوشبختانه در این ایام پلیس راهور تهران بزرگ جهت جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان همکاری و اعمال جریمه معاینه فنی را در شهر تهران متوقف کرد.

در ادامه وی در خصوص خودروهای دارای نوبت اینترنتی در ایام تعطیلی شش روزه مراکز افزود: این خودروها می‌توانند در مدت ۱۴ روز به مرکزی که در سامانه نوبت‌دهی اینترنتی انتخاب کرده‌اند مراجعه و با شرایط خودروهای مراجعه کننده با تعیین وقت قبلی و نوبت‌دهی پذیرش شوند. ضمناً برای تمامی خودروهای دارای نوبت‌دهی اینترنتی در این مدت شش روزه پیامک اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه مراجعه به مراکز ارسال شده است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با وضعیت مراجعات به مراکز پس از پایان تعطیلات شش روزه گفت: با توجه به تجمیع تقاضا معاینه فنی در شش روز و مراجعه آن خودروها به مراکز معاینه فنی شهر تهران پس از سه مرداد طبیعی است دو تا سه روز پس از تعطیلی میزان مراجعات در مقایسه با روزهای گذشته افزایش یابد. البته به این مسئله تاکید می‌شود در حال حاضر دو یا سه مرکز در مقایسه با سایر مراکز مراجعه بیشتری دارد و تقریباً اکثر مراکز در شرایط عادی و فاقد صف هستند. از شهروندان درخواست می‌شود از طریق سامانه مدت انتظار که در سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران قابل دسترس است خلوت‌ترین مرکز را برای انجام معاینه فنی خودرو انتخاب کنند. بدون تردید در هفته آینده توزیع و تقاضا مراجعات به مراکز به شرایط عادی باز خواهد گشت.

وی گفت: شهروندان جهت اطلاع از آخرین وضعیت کاری مراکز، قبل از مراجعه به سایت رسمی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مراجعه نمایند. ضمناً در مدت زمان اداری می‌توانند در صورت هرگونه سوال با سامانه پاسخگو ۹۶۰۰۶۰۰۰ تماس بگیرند.

مقدم در خصوص خودروهای مشمول معاینه فنی در سال ۱۴۰۰ افزود: طبق قانون هوای پاک مجلس شورای اسلامی دوره معافیت انجام معاینه فنی، از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی چهار سال و برای وسایل نقلیه عمومی یکسال است. بدیهی است رانندگان باید بر اساس زمان تعیین شده در این قانون نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. به عنوان نمونه در حال حاضر با لحاظ عمر چهار سال از زمان تولید خودروهای شخصی تولید مرداد ۱۳۹۶ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.

مقدم گفت: از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است. خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول استفاده کنند.

وی افزود: هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ ۴۷ هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر ۱۰ سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر ۶ ماه یک بار و خودروهای تاکسی با عمر بالای ۱۰ سال هر سه ماه یک بار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند. ضمناً تأکید می‌شود پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود و رانندگان تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها باید به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه کنند.

منبع: فارس

کد خبر 510034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.