۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
نقش ماینرها در قطعی برق چیست؟

انتشار خبر پرداخت پاداش یک میلیارد تومانی به افرادی که تا کنون موفق به شناسایی و معرفی مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارزها شده‌اند مباحث فراوانی در پی داشته و حتی موجب ایجاد ابهاماتی در مبلغ این پاداش برای مردم شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمبود آب، کاهش جدی ذخایر آب سدها و افزایش ۲۰ درصدی مصرف از جمله دلایلی است که مسئولان برای قطعی‌های مکرر برق در هفته‌ها و روزهای اخیر مطرح می‌کنند و علت مهم بخشی از این افزایش مصرف به مراکز استخراج رمز ارزهایی مربوط می‌شود که در اوج گرما به طور غیرمجاز مشغول فعالیت هستند. آن هم در شرایطی که تولید برق به دلیل کمبود بارش‌ها کاهش یافته و از سویی به دلیل شدت گرمای هوا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصرف برق و آب با افزایش همراه است.

در این میان معضل استخراج رمز ارزها هم بر بروز این مشکلات دامن زده است به طوری که بر اساس آمار تاکنون ۲۰۰ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در کشور شناسایی شده که برق مصرفی آن‌ها، معادل ۸۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی است.

واقعیت آن است که به دلیل ورود خسارت سنگین این مراکز غیرمجاز به شبکه برق کشور، پرداخت پاداش برای افرادی در نظر گرفته شده است که استخراج‌ کنندگان غیرمجاز رمز ارزها را شناسایی کنند و گویا تا کنون هم تعداد بالایی از این دستگاه‌های غیرمجاز که در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی و دیگر مراکز نصب شده بودند با کمک مردم، ضابطان قضائی و نیروهای اطلاعاتی شناسایی و ضبط شده‌اند که علاوه بر اعمال جرایم سنگین حداقل تا پایان سال این دستگاه‌ها بازگشت داده نمی‌شوند.‌

برخورد با فعالان غیرمجاز رمز ارزها، جدی است

آنطور که مسئولان مربوطه پیش‌بینی می‌کنند احتمالاً حدود ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت مصرف استخراج کنندگان رمز ارز در کشور باشد که یک هزار و ۲۰۰ مگاوات این‌ها غیرمجاز هستند. قطعاً شناسایی این نوع استخراج کنندگان به دلیل تعداد زیاد مشترکان برق خانگی زمان بر است.

محمد رضا نوحی، سخنگوی صنعت برق اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تائید پرداخت پاداش به شناسایی کنندگان استخراج‌های غیرمجاز رمز ارزها اظهار می‌کند: این پاداش بسته به تعداد دستگاه‌های شناسایی شده تا سقف ۲۰ میلیون تومان است. اگر در اصفهان یا شهرستان‌ها فردی نسبت به این اقدام غیرقانونی مطلع شود لازم است به قسمت حراست شرکت‌های توزیع برق منطقه رجوع کرده و اطلاع‌رسانی کند.

به گفته وی دستگاه‌های ماینر که به طور غیر قانونی در حال فعالیت‌اند در مراکز صنعتی، کشاورزی، خانگی، تجاری حتی مطب‌ها پیدا شده‌اند که میزان قابل توجهی مصرف برق داشته‌اند. این میزان از مصرف برق، از ماینرهای غیرمجازی است که توسط اداره برق کشف شده است؛ ارگان‌های دیگر نیز مراکز استخراج غیرمجازی را شناسایی کرده و جداگانه برق مصرفی آن‌ها را محاسبه می‌کنند.

سخنگوی صنعت برق اصفهان تصریح می‌کند: بر این اساس است که اخیراً از سوی معاون دادستانی اجازه کتبی معرفی محل‌های استخراج و پیگیری برای شناسایی آن‌ها صادر شده است و استخراج کنندگان رمز ارز پس از شناسایی، علاوه بر پرداخت جریمه و خسارتی که به شبکه وارد کرده‌اند، برای اعمال جرایم سنگین‌تر به مراجع قضائی هم معرفی می‌شوند.

نوحی در پاسخ به این سئوال که کدام یک از مناطق بیشترین تعداد مراکز غیرمجاز رمز ارزها را داشته است؟ می‌گوید: هر روز آمار زیادی از فعالیت ماینرها در مناطق مختلف ارائه می‌شود که نشان دهنده فراوانی این اقدام است و به طور قطع نمی‌توان از منطقه‌ای خاص نام برد. ولی آنچه واضح است برخورد جدی با این متخلفان است، این‌گونه که به غیر از پرداخت جریمه، دستگاه‌ها و تجهیزات آن‌ها نیز ضبط می‌شود.

وی یادآور می‌شود: البته موضوع قابل تأملی که وجود دارد بنا بر دستور مقامات دولتی، فعلاً فعالیت دستگاه‌های مجاز استخراج رمز ارز تا پایان شهریور ماه ممنوع است، اینچنین که برق این مراکز قطع شده است و از ابتدای مهر ماه امکان فعالیت دوباره خواهند داشت.

متهم اصلی قطعی برق

در برابر اظهاراتی که مرتبط با مصرف بالای برق ماینرها وجود دارد. به اعتقاد فعالان رمز ارز، میزان مصرف برق ماینرها به اندازه‌ای نیست که موجب خاموشی‌های مکرر شود و حتی رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس هم می‌گوید: علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست.

بنا بر گفته این مسئول سهم برق صنعت استخراج رمز ارز در کشور از کل برق تولیدی یک درصد است و سهم کشور از کل صنعت استخراج در دنیا را کمتر از ۵ درصد است بنابراین علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست بلکه علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

دراین‌باره ایمان زارع، کارشناس ارزهای دیجیتال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: خاموشی‌های گسترده برق که موجب خسارات فراوان به واحدهای تولیدی و گلایه مندی مشترکان خانگی شده است، دلایلی دارد که شاید یکی از کم اهمیت‌ترین آن دستگاه‌های ماینر باشد.

وی تأکید می‌کند: قطعی برق تجربه‌ای است که در سال‌های گذشته نیز کم و بیش شاهد آن بوده‌ایم و در آن زمان هیچ دستگاه استخراجی وجود نداشت. کلاً این تکنولوژی شناخته شده نبود، پس چرا آن زمان خاموشی صورت می‌گرفت؟

این کارشناس ارزهای دیجیتال تصریح می‌کند: طی بررسی‌ها مشخص شده است که اگر در طول هفته به طور ۲۴ ساعته یک ماینر مشغول استخراج باشد، حدود ۱۵ هزار کیلووات ساعت، برق مصرف می‌کند که با مقایسه مصرف برق دیگر دستگاه‌های برقی عدد چندان قابل‌توجهی نیست.

زارع تاکید می‌کند: البته این بیانات به هیچ وجه تائید کننده کار فعالان غیرمجازی که اقدام به استخراج رمز ارز می‌کنند نیست بلکه سخنی است با افرادی که ماینرها را دلیل اصلی کمبود برق مطرح می‌کنند. در حالی که این مشکل به نبود تولید برق کافی در کشور باز می‌گردد زیرا اگر چنین فعالیتی با مصرف برق بالایی که ادعا می‌شود همراه بود بدون تردید کشورهای دیگر با وجود فقدان ذخایر انرژی لازم از استخراج رمز ارزها ممانعت می‌کردند بنابراین بهتر است متهم اصلی و واقعی قطعی‌های برق را در جایی دیگر و با علتی دیگر پیدا کرد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 509970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.