خاموشی پارک ها؛ راه حل کرونا یا چالش شهرها؟!

شیوع ویروس کرونا و آغاز پیک پنجم، مدیران شهری و استانی را بر آن داشته است تا با اعمال تدابیری از ایجاد تجمع در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع کووید ۱۹ دنیا را با چالش‌های متفاوتی در حوزه‌های مختلف روبرو کرد، اما نحوه برخورد با این چالش‌ها در نقاط مختلف دنیا متفاوت بوده است. مشکلات شیوع کرونا هیچ کشور و هیچ شهری در دنیا را بی نصیب نگذاشته و مدیران و برنامه ریزان را بر آن داشته تا در سطوح مختلف، سیاست‌ها و راهکارهایی به منظور کاهش گسترش این ویروس در نظر بگیرند. موفقیت در اجرای این سیاست‌ها در کشورهای مختلف بنا بر زمینه و بافت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی کالبدی متفاوت و بعضاً با اعتراض‌های گسترده‌ای نیز در سطح شهرهای دنیا همراه بوده است. در این میان کنترل و نظارت بر شهرهای بزرگ به مراتب دشوارتر است چرا که این شهرها هم جمعیت زیادی را در خود جای داده‌اند و هم ویژگی‌های جمعیتی و مشکلات ساختاری در آنها بیشتر است. البته این مشکلات در شهرهای کشورهای در حال توسعه در زمان شیوع کرونا جدی‌تر بروز پیدا کرد و مسئولان را در رده‌های مختلف بر آن داشت تا حداقل در زمان اوج بیماری تصمیمات اجرایی را اتخاذ کنند.

یکی از تصمیماتی که در کلانشهرهای کشور به منظور کنترل حضور شهروندان و جلوگیری از تجمع آنان در سطح شهر گرفته شده، کاهش روشنایی شهر به ویژه در پارک‌ها و بوستان‌ها است. روشنایی یکی از شاخصه‌های مهم در سنجش میزان زیبایی، رونق، نشاط اجتماعی و امنیت شهر است و کاهش آن به خصوص در شرایطی که شهروندان به حضور شبانه در فضاهای شهری به عنوان بخشی از اوقات فراغت خود عادت کرده‌اند، با چالش‌هایی روبرو است. از طرفی اوج‌گیری ویروس کرونا مدیران را بر آن داشته است تا به هر نحوی از حضور شهروندان و تجمع آنان جلوگیری کنند. اما اینکه کاهش روشنایی تا چه اندازه مانع حضور شهروندان شده و چه تبعاتی می‌تواند برای شهروندان داشته باشد، خود یک مسئله است.

"‌حفظ امنیت" از اهداف مهم روشنایی شهر است

فرزاد مؤمنی، کارشناس شهرسازی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یکی از اهداف روشنایی شهر در هنگام شب، حفظ امنیت و جان شهروندان در مواقع خطر است که به دلیل تاریک بودن فضا، ممکن است امنیت شهروندان به لحاظ تعارض اجتماعی و یا به دلیل وقوع تصادف به خطر بیفتد.

وی می‌افزاید: هدف دوم از روشنایی، زیبایی شهر است و مدیریت شهری می‌تواند با اجرای طرح‌های روشنایی مثل کاهش و افزایش نور، تمرکز یا پراکنش نور، جلوه بصری خاصی به فضاهای شهری در هنگام شب بدهد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان می‌کند: شهروندان اصفهانی تعلق خاطر خاصی به حاشیه زاینده رود دارند و بیشتر اوقات فراغت خود را در این ناحیه سپری می‌کنند، اما با شیوع پیک جدید کرونا لازم است فواصل اجتماعی رعایت و از تجمع جلوگیری شود.

مؤمنی اضافه می‌کند: این تجمع در سطح بوستان‌های شهر به خصوص پارک‌های حاشیه زاینده رود به ویژه در روزهای تعطیل می‌تواند بیشتر باشد؛ از این جهت در اقدامی کوتاه مدت و مسکنی نسبت به خاموشی روشنایی پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر اقدام شده است.

وی تصریح می‌کند: بر طبق مشاهداتی که در هنگام شب در سطح شهر داشته‌ام قطع روشنایی بوستان‌ها موجب کاهش جمعیت و حضور شهروندان و عدم تمرکز آنها در پارک‌های سطح شهر نشده است.

خاموشی‌ها مانع حضور شهروندان نشده است

این کارشناس شهرسازی ادامه می‌دهد: شهروندان حتی با خاموش شدن پارک‌ها به سمت میدان‌های شهری مثل میدان‌های بزرگمهر، فیض، خواجو و صائب روی آورده‌اند که نور بیشتری دارد و این خود نشان از آن دارد که راهکار در نظر گرفته شده به منظور کاهش تجمعات مردمی مطلوب نبوده است.

مؤمنی خاطرنشان می‌کند: بهتر است به جای کاهش نور که موجب بروز جرایم اجتماعی یا وقوع حوادث می‌شود، دادن آموزش در دستور کار قرار بگیرد تا در بازه زمانی مشخصی مؤثر باشد چرا که خاموشی روشنایی شهر موجب نمی‌شود شهروندان در فضاها و پارک‌های شهری حضور پیدا نکنند.

وی می‌گوید: همچنین بهتر است هر اقدامی در این خصوص بیشتر آموزش محور و بر مبنای صحبت با شهروندان باشد و عواقب حضور و تجمع در چنین شرایطی به آنها گوشزد شود؛ این راهکار در یک بازه زمانی کوتاه مدت مؤثرتر است.

این کارشناس شهرسازی اظهار می‌کند: تداوم خاموشی‌ها منجر به از دست رفتن امنیت شهر می‌شود و شرایط را برای سو استفاده کنندگان و مجرمان فراهم می‌کند تا از تاریکی شهر استفاده کرده و برای شهروندان ایجاد مزاحمت کنند، به علاوه ممکن است سایر اتفاقات نابهنجار اجتماعی رخ دهد که خطر جدی برای اجتماع شهری است.

کاهش روشنایی بوستان‌ها بر اساس مصوبات ستاد کرونا استان است

در همین ارتباط حسین امیری، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به شیوع ویروس کرونا و در پیک پنجم این بیماری شهرداری بر اساس مصوبات ستاد کرونای استان ملزم به اعمال محدودیت‌های مصوب است؛ یکی از مصوبات ستاد جلوگیری از ورود شهروندان به پارک‌ها و جلوگیری از ایجاد هرگونه تجمع است که در این راستا شهرداری پلاکاردها و بنرهای هشدار دهنده‌ای را نصب کرده است.

وی می‌افزاید: از دیگر موارد، کاهش روشنایی بوستان‌ها و پارک‌ها است که بر اساس مصوبات ستاد کرونا استان، میزان روشنایی پارک‌ها و بوستان‌ها به یک سوم رسیده، اما متأسفانه با اجرای این مصوبه با چالش‌ها و مشکلات زیادی در پارک‌ها روبرو هستیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: یکی از این چالش‌ها، بحث از بین بردن تأسیسات و امکاناتی است که در پارک‌ها وجود دارد و متأسفانه در پاره‌ای موارد تأسیسات پارک‌ها توسط عده‌ای افراد ناآگاه تخریب شده است.

امیری ادامه می‌دهد: همواره تاکید کرده‌ایم که این امکانات و تأسیسات، اموال عمومی است و با توجه به اینکه همه شهروندان از این تأسیسات و تجهیزات استفاده می‌کنند، از شهروندان درخواست داریم که با شهرداری همکاری کنند و اجازه تخریب این وسایل توسط افراد بی مسئولیت را ندهند.

وی اضافه می‌کند: کاهش روشنایی‌ها منجر به ایجاد مسائل اجتماعی نیز شده که نیاز است سایر دستگاه ها در این خصوص ورود کنند و اجازه بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در پارک‌ها و بوستان‌ها را ندهند.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تاکید دارد: در این زمینه هم شهروندان و هم مسئولان دغدغه دارند و همگی باید دست به دست هم بدهیم تا مشکلاتی که در پارک‌ها و بوستان‌ها وجود دارد، کاهش پیدا کند و بتوانیم تأثیری در روند نزولی ویروس کرونا داشته باشیم.

کد خبر 509964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.