انتخاب شهردار مستقل مهمترین قدم در راه استقلال شورا است/ شهرداران از خارج شورا تحمیل نشوند

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: انتخاب شهردار مستقل و کاردان اولین و مهمترین قدم در راه استقلال شورا در مسیر چهار ساله است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالله کیانی در اجلاس شورای اسلامی استان‌ها که امروز دوشنبه برگزار شد اظهار کرد: در ابتدا به منتخبان جدید شوراهای اسلامی شهر تبریک عرض می‌کنم و برای آن‌ها آرزوی موفقیت و سلامتی دارم. هر چند که در این دوره در حق بسیاری از افراد جفا شد و رد صلاحیت‌های بعضاً ناروا و ناحق کام مردم را تلخ کرد و سطح مشارکت را کاهش داد و بسیاری افراد شایسته و لایق درگیر قضاوت‌های خودسرانه و ناعادلانه شدند اما در هر صورت پرونده این امر بسته شد و قضاوت به تاریخ سپرده می‌شود.

وی افزود: آنچه امروز مهم است نگاه به جلو و آینده شهرهاست که با بحران‌ها و مسائل گوناگونی رو به رو است. مسائل و بحران‌هایی که ناشی از تصمیمات غلط گذشته چه در سطح کلان و چه در سطح محلی است. به منتخبان جدید شوراها توصیه می‌کنم از نگاه سیاسی به مسائل شهر دوری کنند. فرصت حل مسائل بسیار کم است و اگر نتوانیم بحران‌های موجود را حل کنیم شاید دیگر زمانی باقی نماند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان در خصوص انتخاب شهرداران گفت: شوراها باید در انتخاب شهردار، مدیری کاملاً فنی، تخصصی، خلاق و پر از ایده‌های جدید را انتخاب کنند. تجربه خوب است اما حل بحران‌های شهری ما خلاقیت و ابتکار و هوش می‌خواهد. مدیرانی را برگزینید که آگاه به مسائل شهری باشند. اگر گذشته را تکرار کنید همان نتایجی را می‌گیرید که قبلاً گرفته‌اید. مدیران و شهردارانی را انتخاب نکنید که در دام روش‌های غلط خود گرفتار باشند. تحت تأثیر فشارهای خارجی از جانب هیچ شخص و گروهی قرار نگیرند و البته مشورت با همه صاحب نظران شهری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب شهردار مستقل و کاردان اولین و مهمترین قدم در راه استقلال شورا در مسیر چهار ساله است، افزود: شوراها اگر در انتخاب شهردار به گروه‌های دیگر خارج از شورا ببازند تا پایان چهار سال در موقعیت سختی قرار خواهد گرفت.

کیانی ادامه داد: نکته دیگری که باید منتخبین جدید به آن توجه کنند حرکت در مسیر قانون و منافع مردم است و این نیازمند آموزش اعضای شوراهاست. امیدوارم در دوره جدید با همکاری شورای استان و معاونت امور عمرانی استانداری مسئله آموزش‌های شورا به صورت جدی دنبال شود. ظرفیت استفاده از فضای مجازی و وبینارها فرصت خوبی است که می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

وی درباره چالش‌های پیش‌روی شوراها اظهار کرد: اختیارات شوراها و ضمانت‌های اجرایی مصوبات آن‌ها مناسب نیست. در طول سالیان گذشته به طور مداوم و با اصلاح قانون‌های پی در پی از اختیارات شوراها کاسته شده است از طرفی سطح مشکلات شهرها و توقعات مردمی از شوراها بسیار بالا رفته و از سوی دیگر اختیارات محلی کاهش پیدا کرده است. بسیاری از مشکلات حوزه شهرها ناشی از سیاست‌های غلط کلان و ملی در گذشته است اما دود این تصمیمات غلط به چشم شوراها رفته است. مشکلات انباشته مردمی بر سر شوراها هوار شده است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: ضرورت دارد امور محلی و ملی تفکیک شود و حاکمیت اختیارات محلی را به صورت شفاف مشخص کند. تداخل وظایف ملی و محلی آسیب‌زا است و باعث افزایش هزینه‌های اداره شهرها و روستاها و ناکارآمدی مدیریت شهری و روستایی می‌شود. تداخل این وظایف باعث می‌شود مردم در تشخیص مرجع رسیدگی به مشکلات خود دچار سردرگمی شوند و باب توقع از شوراها افزایش یابد و عملاً موجبات نارضایتی مردم از شوراها را بیشتر می‌کند.

مردم شوراها را فاقد قدرت لازم می‌دانند

وی بخش عمده‌ای از استقبال نکردن مردم از انتخابات شوراها در این دوره را ناشی از این قضاوت مردم که "شوراها را فاقد قدرت هستند" دانست و تصریح کرد: مردم شوراها را فاقد قدرت لازم و مؤثر در حل مسائل شهری تشخیص می‌دهند و مشارکت را در حل مشکلاتشان بی معنا می‌دانند. متأسفانه حاکمیت خواسته یا ناخواسته شرایط را به سمتی سوق داده است که شوراها عملاً شیر بی یال و دم شده‌اند. از طرفی مسائل و چالش‌های داخلی شوراها نیز مانعی در راه حرکت آنهاست.

کیانی در رابطه با مشکلات بر سر راه اعضای شورا یادآور شد: هنوز مسئله بیمه اعضای شوراها حل نشده است. حق جلسات و حق‌الزحمه آن‌ها در بسیاری از مواقع نادیده گرفته می‌شود. هزینه‌های ستادی جاری شورا تأمین نمی‌شود. با رد صلاحیت‌های گسترده و نابجا و بهانه‌تراشی‌های واهی آبروی افراد در شهر و روستای خود در معرض حراج گذاشته می‌شود. همه این عوامل باعث می‌شود انگیزه‌ها برای مشارکت افراد مؤثر برای حضور تجربه و هدایت سکان شوراها کاهش یابد. راه و رسم اداره شوراها نمی‌تواند اینگونه باقی بماند و نیازمند تغییرات جدی و بنیادی و به رسمیت شناختن آن‌هاست.

مسائل اقلیمی و زیست محیطی کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد

وی به همه مردم استان اصفهان، مسئولان و اعضای محترم شوراها تاکید کرد: کشور ایران از لحاظ مسائل اقلیمی و زیست محیطی با چالش‌های جدی رو به رو است. چالش‌هایی که اگر نتوانیم آن‌ها را با همدلی و وحدت و جدای از سیاسی بازی و سیاسی کاری مدیریت کنیم حیات مردمان این سرزمین را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: تصمیم‌ها و خطاهای بسیاری در گذشته صورت گرفته که بخش عمده‌ای از وضعیت کنونی ما مربوط به این تصمیم‌های غلط بوده است. نگاه آمایش سرزمینی، بهره‌برداری بیش از اندازه آب از منابع زیر زمینی، کشور را با خطر فرونشست‌های گسترده و ویرانی مواجه کرده است. واگذاری بیش از اندازه منابع آبی، توسعه صنایع آب‌بر در اقلیم خشک، توجه نکردن به توسعه انرژی‌های پاک، رشد مافیای سدهای کشور، کشت محصولات آب دوست، مدیریت‌های غلط و هزاران مسئله دیگر امروزه وضعیت ایران را بحرانی و صدای مردم را بلند کرده است و بدون شک کسانی که در این تخریب دست داشتند باید در پیشگاه مردم پاسخگو باشند.

وی اظهار کرد: همه باید با اتحاد در کنار یکدیگر برای آبادانی ایران بکوشیم. باید رفتارها و تعصبات گذشته در حوزه منابع آب تغییر کند و به دامن علم بازگردد. نگاه‌های کارشناسی و استفاده از مشاوران داخلی و خارجی جلوی تخریب بیشتر بگیرند. اعتماد مردم اگر دچار خدشه شود دولت ضرر خواهد کرد و دولت باید در جلب اعتماد مردم بکوشد و تمام ظرفیت‌ها و امکانات کشور در راه اقلیم بسیج شود.

کد خبر 509872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.