هر خودرو در همدان نیاز به ۴۰ متر فضای ترافیکی دارد

عضو شورای اسلامی شهر همدان گفت: باید به ازای هر خودرویی که به شهر اضافه می‌شود۴۰ متر مربع فضای ترافیکی به شهر نیز اضافه شود.

به گزارش ایمنا، کامران گردان درباره مهندسی ترافیک و گشایش معابر شهر همدان ادامه داد: اضافه شدن هر خودرو به شهر نیاز به ۴۰ مترمربع فضای ترافیکی د ارد و این فضای ممکن است خیابان‌، پارکینگ یا فضاهایی باشد که می‌تواند ترافیک را هدایت کند.

وی اضافه کرد: اما با توجه به اینکه گنجایش خیابان‌ها بیش از این نیست و امکان گشایش بیشتر هم وجود ندارد بهتر است روی حمل و نقل عمومی و پارکینگ‌ها کار کنیم چراکه اگر تعداد پارکینگ‌ها زیاد باشد مردم به حمل‌ونقل عمومی رغبت نشان می‌دهند.

گردان با اشاره به اینکه ترافیک و حمل و نقل مقوله‌ای نیست که به یک سازمان خاص مربوط باشد و یا یک جنبه خاص داشته باشد، گفت: سه عنصر مهندسی ترافیک، اجرای مقررات و آموزش در ترافیک و حمل‌ونقل عمومی در این امر تأثیر دارند و این سه آیتم باید از طرفی با هم هماهنگ باشند و از طرف دیگر هر یک کار خود را به درستی انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث مهندسی ترافیک داخل شهرها اقداماتی مانند تأمین پارکینگ، نصب تابلو و علائم، خط‌کشی و مسائل مربوط به کارهای فیزیکی برعهده شهرداری‌ها است و اگر این کار انجام شود باید به دو ضلع دیگر توجه شود.

وی تصریح کرد: اجرای مقررات به پلیس مربوط می‌شود که باید مقررات را بر اساس قوانین انجام دهد، پلیس با حضور فعال و استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری می‌تواند نظارت لازم را بر ترافیک داشته باشد و اگر پلیس وظیفه خود را درست انجام دهد یک ضلع مؤثر خواهد بود.

گردان اضافه کرد: آموزش در حوزه ترافیک و حمل و نقل عمومی باید فراگیر باشد و از سنین کودکی تا پایان عمر را شامل شود چراکه انسان‌ها در طول عمر با مسائل ترافیکی و حمل و نقل سر و کار دارند و این مسئله باید به وسیله سازمان‌های مختلف انجام شود اما متأسفانه در این بخش متولی خاصی وجود ندارد و سازمان‌هایی مانند شهرداری، پلیس و آموزش‌وپرورش قسمتی از کار را انجام می‌دهند.

به اعتقاد این کارشناس حوزه ترافیک، نبود متولی خاص برای آموزش ترافیک و حمل و نقل عمومی یک نقص در کل کشور است و در شورای ترافیک هم که متشکل از چندین سازمان است تنها شهرداری و پلیس اقدامات تأثیرگذاری انجام می‌دهند.

گردان افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی و به ویژه اتوبوس را یکی از مسائلی می‌داند که می‌تواند بحث ترافیک را حل کند و ادامه داد: این قضیه یک بحث مدیریتی و حاکمیتی محسوب می‌شود و اگرچه بر اساس طرح جامع ترافیک باید مونو ریل، بی آرتی و قطار شهری نیز انجام شود اما در حال حاضر افزایش تعداد اتوبوس باعث اعتماد مردم و استفاده از این وسیله می‌شود.

این عضو شورای شهر همدان اظهار کرد: مشکل بعدی پارک‌های حاشیه‌ای و توقف‌های دوبل در سطح شهر است که ناشی از عدم وجود پارکینگ کافی است و با وجود اینکه در سال‌های اخیر پارکینگ‌هایی ساخته شده است اما گنجایش تکاپوی روزانه ۴۵ هزار خودرو در شهر همدان را ندارد و باید تعداد پارکینگ‌هایی که قابلیت استفاده برای مردم را داشته باشد بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه آموزش در این حوزه باید توسعه یابد و از مردم هم به طرق مختلف در این امر استفاده شود، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی در شهر همدان کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی، کمبود پارکینگ و استفاده از پارک‌های حاشیه‌ای و ساماندهی و مدیریت آن است.

گردان اجرای مقررات را نوعی آموزش دانست و تصریح کرد: پلیس باید در این زمینه وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد و اگر اجرای مقررات توسط پلیس به خوبی انجام شود نوعی آموزش محسوب می‌شود، همچنین جریمه‌ها باید سخت‌گیرانه‌تر باشد زیرا جریمه‌ها با توجه به تورم بالا کارایی لازم را ندارند و باید به روز شوند.

عضو شورای شهر همدان اضافه کرد: خرید اتوبوس، ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی مکانیزه، مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک در کوتاه مدت و ایجاد زیرگذرها و پل‌ها، مکانیزه کردن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و استفاده از دوربین‌های پایشی و کنترل سرعت در دراز مدت می‌تواند معضلات ترافیکی را برطرف کند.

منبع ایسنا

کد خبر 509779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.